Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Treigingen
Skrevet

Hei.

1. Kan man bytte ut 2BI (altså biologi) med rettslære3 og/eller samfunnskunnskap3, uten å miste den generelle studiekompetansen min?

Får man fordypningspoeng hvis man tar disse to fagene? (Jeg har rettslære2 og samfunnsfag2 fra før av)

2. Er det noen som har positive eller negative erfaringer med sonans nettstudier?

3. For å spare penger vurderer jeg å lese helt på egenhånd (uten nettkurs eller annen hjelp) i de typiske lesefagene, som samfunnskunnskap, norsk, rettslære osv. Er dette veldig vanskelig? Bør jeg ta nettkurs på alle fagene jeg skal ta opp?

4. Noen her som har tatt opp kroppsøvning/gym? Hvordan foregår den praktiske delen av eksamen?

Tusen takk for svar =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor bytte ut 2bi? Den gir deg jo et halvt poeng... Bare ta det andre i tillegg? Evt, slett karakteren etterpå :)

Sonans vet jeg ikke noe om, gikk selv på Bjørknes, men har hørt positive ting om skolen :)

I norsk må du skrive ditt eget særemne (som skal fremføres på 10min.) Ellers ser jeg ikke noe problem i at du leser på egen hånd, det jeg har gjort :)

Jeg har bare hatt skriftlig eksamen i gym, fordi jeg ikke hadde karakter i det fra før av. Det jeg vet er at den skriftlige delen er på 3 timer, de som skal ha muntlig del får også en utstyrsliste til den skriftlige delen. Dette fordi du må skrive et eget treningsopplegg, og på den muntlige delen skal deler av opplegget ditt gjøres av deg der du forklarer hvorfor og hva du trener. Den muntlige delen varer ofte i 45min. Du kan blir bedt om å stå på hodet, slå hjul, kaste ball, løpe en viss lengde osv. Samtidig må du både vise og forklare hvilke kroppsdeler/muskler du trener. Det er flere som får 6 på den skriftlige+muntlige delen, enn de som bare har skriftlig :)

SK3 er forresten et fag som er vanskelig å få gode karakterer i, dte kreves mye både faglig og språklig sett. Hvis du liker det faget så er det jo bare å kjøre på, eller så ville jeg tatt engelsk for andre klasse som er enklere å få bra karakterer i :)

Endret av Serenity88
Skrevet

Jeg har også bare tatt skriftlig eksamen i kroppsøving, så aner ingenting om den praktiske.

Jeg tok det derimot via Sonans NettGymnas, er fornøyd med dem. Har også tatt økonomi og info, 1MX, samfunnslære og nyere historie via nettgymnaset. Er fornøyd. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar =)

Må jeg fremføre/skrive særemne i norsk, hvis den eneste norskkarakteren jeg vil forbedre er nynorsk skriftlig? (Jeg har forøvrig allerede karakterer i alle norskfagene)

Kan jeg bytte ut økonomi&informasjonsbehandling (5 timersfag) med 3BI (også 5timersfag) ?

Skrevet

Kontakt en rådgiver og ta et møtet med h*n! Du spør om veldig mange ting, og virker ikke som om du har så mye oversikt. Vil du ha ting godkjent og klare å komme inn på det du vil MÅ du snakke med noen som kan alle reglene :)

(Du må ta alle eksamenene i norsk, du kan ikke bare ta en fordi dette er et fag, ikke 3!)

Lykke til :)

Skrevet

Jeg ville ikke anbefalt å lese til 3SK eksamen uten undervisning. Det kan være vansklig å sette seg inn i. Det er jo forskjell fra person til person, men jeg ville ikke gitt meg ut på 3SK alene. 3SK er mye mer komplisert enn 2SK.

Lykke til uansett :)

Gjest Serena
Skrevet
Jeg ville ikke anbefalt å lese til 3SK eksamen uten undervisning. Det kan være vansklig å sette seg inn i. Det er jo forskjell fra person til person, men jeg ville ikke gitt meg ut på 3SK alene. 3SK er mye mer komplisert enn 2SK.

Lykke til uansett :)

3SK er et kjempegreit fag hvis en har 2SK fra før, og hvis en er villig til å sette seg inn i stoffet. Det krever en del jobb, men hvis en er innstilt på å jobbe, burde det gå greit.

Skrevet (endret)
3SK er et kjempegreit fag hvis en har 2SK fra før, og hvis en er villig til å sette seg inn i stoffet. Det krever en del jobb, men hvis en er innstilt på å jobbe, burde det gå greit.

Tenker du SK-A eller SK-B. I de siste ukene har lærerern stresset oss til døde at vi ikke kan finne på å være borte fordi han gjennomgår så sinnsykt mye og viktig hver time, og at man ikke lærer det samme ved å lese selv.. Men, det er det han sier.. Jeg føler jeg får utbytte av timene hans og bruker boka kun før prøver.. Men, som sagt det er jo induviduelt.. :)

Edit: har SK-A forresten.

Edit 2: men det er ikke blant de værste fagene å ta som privatist da ;)

Endret av Aurela
Skrevet

Jeg har 2SK fra videregående og tok 3SK (altså internasjonal og norsk politikk) på egen hånd rett før jul. Jeg fikk 5, og veldig fornøyd med det! Jeg leste bare i 2 dager før eksamen, men nå er jeg en som leser veldig fort og har en ganske god hukommelse pluss at dette er tema jeg interesserer meg enormt for og vet mye om fra før av. Er jo opp til hver enkelt, og jeg regner med hver person vet hvor mye de klarer på egen hånd og hvilke forutsetninger de har.

Man gjør som man selv vil, men er man i tvil så ville jeg anbefalt å følge en klasse, da er du nesten garantert sikret å stå ihvertfall!

Skrevet
Jeg har 2SK fra videregående og tok 3SK (altså internasjonal og norsk politikk) på egen hånd rett før jul. Jeg fikk 5, og veldig fornøyd med det! Jeg leste bare i 2 dager før eksamen, men nå er jeg en som leser veldig fort og har en ganske god hukommelse pluss at dette er tema jeg interesserer meg enormt for og vet mye om fra før av. Er jo opp til hver enkelt, og jeg regner med hver person vet hvor mye de klarer på egen hånd og hvilke forutsetninger de har.

Man gjør som man selv vil, men er man i tvil så ville jeg anbefalt å følge en klasse, da er du nesten garantert sikret å stå ihvertfall!

For å sammenligne litt er dette temaer jeg ikke er særlig intresert i, men som jeg føler alle burde vite litt om.. Det er en av hovedgrunnene til at jeg tar dem ;)

Skrevet
Må jeg fremføre/skrive særemne i norsk, hvis den eneste norskkarakteren jeg vil forbedre er nynorsk skriftlig? (Jeg har forøvrig allerede karakterer i alle norskfagene)

(Du må ta alle eksamenene i norsk, du kan ikke bare ta en fordi dette er et fag, ikke 3!)

Neida, du kan ta enten skriftlig eller muntlig, du trenger ikke ta alle på en gang. Så TS, om du vil forberede nynorsk så melder du deg opp i skriftlig. Da må du opp i både norsk skriftlig og nynorsk skriftlig. Hvis du får dårligere karakter enn du hadde fra før så blir den beste stående. Særemnet trenger du ikke gå gjennom i og med at det bare er noe du kommer opp i på muntlig eksamen.

Gjest Serena
Skrevet
For å sammenligne litt er dette temaer jeg ikke er særlig intresert i, men som jeg føler alle burde vite litt om.. Det er en av hovedgrunnene til at jeg tar dem ;)

Men da blir det feil å påstå at faget er vanskelig, hvis det er interessen det skorter på. Slik jeg leser svaret ditt, virker det som om 3SK er et utrolig vanskelig fag, og det er det ikke. ;)

Skrevet

3Sk krever mye Serena, så det er ikke bare bare. Du må ha et godt språk og kunne forklare det store bildet. Du må vite alt fra oppbygningen av NATO til kommunevalgene i Norge og hvorfor fred er en utopi (hvis det er det da ;) )

Aldri hørt om at man bare kan gå opp i skriftlig i norsk (du har sikkert rett altså, virker jo mer logisk)? Ikke det jeg har fått vite, men som sagt, snakk med rådgiver, ikke stol blindt på oss her inne!

Skrevet
Aldri hørt om at man bare kan gå opp i skriftlig i norsk (du har sikkert rett altså, virker jo mer logisk)? Ikke det jeg har fått vite, men som sagt, snakk med rådgiver, ikke stol blindt på oss her inne!

Jo, man kan det. Gjør det selv i år :)

Gjest Treigingen
Skrevet

Takk for svar. :)

Jeg har bestemt meg for å la de høyere SK-fagene ligge, og kun ta det ene obligatoriske fra GK (altså samfunnslære) Fordypningspoengene forsvinner nemlig fra og med neste år, så da er poenget med å ta mer samfunnsfag borte for min del. :)

Videre vurderer jeg å forbedre 2BI samt ta 3BI for realfagpoeng. Noen som har tatt 3BI som privatist? Var det vanskelig? Kan man bli bedt om å utføre labøvelser under eksamen?

Gym blir en utfordring. Jeg kan nemlig verken stå på hendene eller slå hjul. :fnise: Så teit at man må kunne slikt forresten. Hva med svært overvektige som har problemer med slike øveleser? De får jo ikke engang sjansen til en god karakter? :nei:

Hvilke andre krumspring krever de på eksamen?

Gjest _Hufsa_
Skrevet

3Bi er en skriftlig eksamen så du slipper nok labøvelser der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...