Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Nå har det seg sånn at jeg og kjæresten har etter en god stund med leting funnet oss leilighet. Leiligheten ligger i et hus med to leiligheter i, og utleier vil leie ut hele huset til oss, grunnet at han bor i en annen del av landet og vil slippe mest mulig strev. Så da blir det vi som ”får ansvaret for” leiligheten over. (selvfølgelig er han overhodet, men mye går igjennom oss) Dette ser vi på som en gyllen mulighet til å f.eks. lette husleien vår litt og også være trygg på våre nærmeste naboer.

Det som er problemet er at i overetasjen bor en dame utleier ikke får ut, og som ikke tar vare på verken leilighet og som i følge utleier har problemer. Hun nekter å flytte, og nå i disse tider som utleiere ikke har rettigheter lengre, er vi litt usikre på hvordan vi kan klare å få henne ut. Tingen er den at når vi leier hele huset vil vi vite at den andre leiligheten er bebodd av mennesker vi stoler på, og denne damen gir tydelig ikke et inntrykk av dette. Hun har ikke leiekontrakt, men betaler husleie regelmessig, Så dette gir vel henne rettigheter? En måte vi tenkte å kunne få henne ut på, er ved å øke husleien. (hun betaler for øyeblikket bare 5000 for en 80 kvm leilighet.) Men så leste jeg at det er en del begrensninger rundt dette som f.eks. at den ikke kan øke før ett år etter forrige husleien ble satt og at den ikke kan øke med mer enn noe med konsumpris indeks. Så da lurer jeg på om dette også gjelder om leieboer ikke har kontrakt.

Jeg vil bare at alt skal gå som det skal når vi skal leie ut, og jeg har virkelig ikke godfølelsen for denne damen. Så om noen har noen gode råd og svar setter jeg stor pris på det! :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest regine ii
Skrevet

Jeg tror jeg ville overlatt problemet med denne damen til huseier. Tror det er det riktigste ifht. lover og regler etc. Jeg ville iallfall betenkt meg VELDIG på å ta noe "ansvar" for å få ut en annen leietaker i et hus jeg selv bare leide.

det er ellers ganske strenge regler for hvordan få ut leietakere, og så lenge hun faktisk betaler husleien er det neppe gjort i en håndvending. Du kan se litt i husleieloven, mener det står noe om leie etter at kontrakten er gått ut der også , og hvilke rettigheter leietaker da har.

Skrevet (endret)

Her må huseier få ut damen før dere overtar ansvaret, han kan ikke bare overlate det til dere (for dere har faktisk ingen rettigheter her). Ettersom kontrakten henne har gått ut uten at hun har flyttet, bør han først sende en påminnelse om at kontrakten har utløpt og at saken sendes videre til namsmannen. Det er namnmannen som skal stå for utkastelsen. (Dette tar minst tre måneder.

Endret av Yummy_Mummy
Skrevet
Her må huseier få ut damen før dere overtar ansvaret, han kan ikke bare overlate det til dere (for dere har faktisk ingen rettigheter her). Ettersom kontrakten henne har gått ut uten at hun har flyttet, bør han først sende en påminnelse om at kontrakten har utløpt og at saken sendes videre til namsmannen. Det er namnmannen som skal stå for utkastelsen. (Dette tar minst tre måneder.

Er det det samme om det aldri har fantes en kontrakt? Det er sånn jeg har forstått det, skjønner du. Var nettopp inne og så meg litt rundt på netet, og det virker som om leieboere uten leiekontrakt følger rettighetene i husleieloven. Der står det en del punkter som kan brukes om utleier vil kaste ut leieboer, men de er i henhold til leiekontrakten. Mn om det ikke er noen leiekontrakt, da får man de ikke ut altså? Hjelpes... Nei, dette er vel en sak for utleieren ja!

Gjest Gjest
Skrevet

IIRC, leieforholdet er regulert av lovens grenser uansett kontrakt.

Gjest Gjest_tea_*
Skrevet
Er det det samme om det aldri har fantes en kontrakt? Det er sånn jeg har forstått det, skjønner du. Var nettopp inne og så meg litt rundt på netet, og det virker som om leieboere uten leiekontrakt følger rettighetene i husleieloven. Der står det en del punkter som kan brukes om utleier vil kaste ut leieboer, men de er i henhold til leiekontrakten. Mn om det ikke er noen leiekontrakt, da får man de ikke ut altså? Hjelpes... Nei, dette er vel en sak for utleieren ja!

Utleier kan ikke leie ut den delen av huset denne damen bor til dere, da det allerede er et leieforhold med denne damen selv om det aldri ble skrevet noen leiekontrakt. Regner med at de har en skriftlig avtale. Det at hun betaler husleie hver måned er godt nok "bevis" på at det er et leieforhold. Dette leieforholdet vil da være tidsubestemt, og å få henne ut kan bli vanskelig med mindre hun misligholder leieforholdet eller sier opp selv. Husleien kan økes i hht. loven.

Gjest Gjest_tea_*
Skrevet
Regner med at de har en skriftlig avtale.

Mente muntlig avtale...

Skrevet
Mente muntlig avtale...

Tusen takk for hjelpen :)

Skrevet

Sjekk §4-3:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-004.html#4-3

Det finnes altså muligheter for å justere leien mer enn konsumprisindeksen, men bare dersom leieboer har bodd der i to år og seks måneder. Dette er uansett en sak for huseieren, og ikke noe dere skal begi dere ut på.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes litt synd på damen jeg. Som blir kastet ut selv om hun betaler husleie regelmessig, bare fordi dere ikke liker henne. Prøv å sette dere inn i hennes situasjon. Hvordan ville du følt i forhold til dette hvis din mor var i denne kvinnens situasjon?

Skrevet

Spiller ingen rolle hvis det er sånn at damen ikke tar vare på husrommet slik at det blir tilbakelevert i vesentlig dårligere stand. Antar også at hun ikke har betalt noe depositum siden det ikke foreligger kontrakt, så i lengden kan det bli et ikke så rent lite tapsprosjekt å ha henne boende.

Skrevet
Jeg synes litt synd på damen jeg. Som blir kastet ut selv om hun betaler husleie regelmessig, bare fordi dere ikke liker henne. Prøv å sette dere inn i hennes situasjon. Hvordan ville du følt i forhold til dette hvis din mor var i denne kvinnens situasjon?

Det virker jo ikke som hun er helt god når hun ikke samarbeider da. For sånn jeg har skjønt det skal leiligheten leies ut, men til mennesker de nye leierne av hele huset stoler på. Derfor er det jo ikke på grunnlag av at de ikke liker henne, men at hun ikke samarbeider rundt leieforholdene.

Gjest Kontraktløst
Skrevet

Jeg vet ikke hvem som er minst god ...

All min erfaring med husverter tilsier at dersom noen leier ut noe uten kontrakt for forholdet så er det allerede noe muffens. Det alene ville fått meg til å ikke ville ha noe med denne husverten å gjøre.

Punkt 2 er at når det allerede bor en angivelig umulig dame i huset så er det allerede grunn to til å ikke inngå leieforhold i dette huset. Han får henne ikke ut, dermed blir det overlatt til dere. Han har ikke noe reelt problem med henne annet enn at hun angivelig ikke tar vare på husværet. Om det stinker, er skittent, bråker, er fest tre ganger i uken eller må total renoveres den dagen damen flytter er noe DERE får lide for til dagen mens han sitter et annet sted i landet og soper inn penger. Han har ikke en gang giddet å ta de rettslige skritt som er nødvendig for å sikre seg selv og få den angivelig umulige leieboer ut.

Jeg synes dette forteller alt om en unfallen og lat husvert og han ville ikke fått meg som leieboer, uansett om det var den luksuskåken som jeg fikk til "rema pris".

Gjest Gjest_hanne_*
Skrevet

For meg virker dette som om huseier vil ha damen ut for han tjener lite på henne. Og vil dermed få henne ut, og ser etter grunner for å få lov til å gjøre det.

Og disse nye leietagerne har også kastet seg inn i denne kampen fordi de bare tenker på seg selv de også. Og til dere sier jeg: pass deres egne saker. Dette er noe mellom damen og utleier og de skal rydde opp HVIS det er noe å rydde opp i. Og husk: vi snakker om noens hjem her.

Takk gud for husleieloven:

En utleier kan ikke kaste ut en leier for å leie til andre, så lykke til med den!

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet
For meg virker dette som om huseier vil ha damen ut for han tjener lite på henne. Og vil dermed få henne ut, og ser etter grunner for å få lov til å gjøre det.

Og disse nye leietagerne har også kastet seg inn i denne kampen fordi de bare tenker på seg selv de også. Og til dere sier jeg: pass deres egne saker. Dette er noe mellom damen og utleier og de skal rydde opp HVIS det er noe å rydde opp i. Og husk: vi snakker om noens hjem her.

Takk gud for husleieloven:

En utleier kan ikke kaste ut en leier for å leie til andre, så lykke til med den!

Helt enig med deg.

Stakkars damen som har med 3 egoister å gjøre nå.

Utleier har ingen rett til å diskutere med andre om å leie ut noens leilighet, ihvertfall ikke når personen bor der.

Gjest Gjest
Skrevet
Det virker jo ikke som hun er helt god når hun ikke samarbeider da. For sånn jeg har skjønt det skal leiligheten leies ut, men til mennesker de nye leierne av hele huset stoler på. Derfor er det jo ikke på grunnlag av at de ikke liker henne, men at hun ikke samarbeider rundt leieforholdene.

Hvor står det noe om samarbeidsproblemer rundt leieforholdene? Det står at hun har problemer - personlige problemer har huseier ingenting med. Det står at hun ikke tar vare på leiligheten - det kommer ikke frem på hvilken måte. Men f.eks hvor ofte hun rydder og vasker har vel heller ikke huseier noe med? Annet vedlikehold er huseiers ansvar. Det står at hun nekter å flytte - det er kanskje ikke så rart hvis hun har rett til å bo der og trives der?

Kan motivet være at huseier kan sette opp husleien hvis hun flytter ut og noen andre flytter inn?

Gjest Gjest_kari_*
Skrevet
Hvor står det noe om samarbeidsproblemer rundt leieforholdene? Det står at hun har problemer - personlige problemer har huseier ingenting med. Det står at hun ikke tar vare på leiligheten - det kommer ikke frem på hvilken måte. Men f.eks hvor ofte hun rydder og vasker har vel heller ikke huseier noe med? Annet vedlikehold er huseiers ansvar. Det står at hun nekter å flytte - det er kanskje ikke så rart hvis hun har rett til å bo der og trives der?

Kan motivet være at huseier kan sette opp husleien hvis hun flytter ut og noen andre flytter inn?

Jepp, det er nok det.

Og loven tillater ham ikke å gjøre det heldigvis.

Skrevet

Oi, jeg glemte visst tråden litt. TS her, og jeg ser at det kanskje er behov for en oppklaring. Problemet begynner forresten å løse seg. Saken er altså den at huseier vil leie hele huset til oss (altså 2 leiligheter). Grunnen til dette er at han har pensjonert seg og bor for øyeblikket, og sannsynligvis for resten av livet, i nordnorge (og huset er i bergen). Når han bor der har han ingen kontroll på hverken huset eller leieboerne, og ved at vi leier hele huset får han noen han stoler på som kan ha litt oppsyn. Han har nemlig vært veldig uheldig med leieboerne sine. Hvorfor han ikke har laget leieavtale med disse, vet jeg faktisk ikke, men det er hvertfall ikke fordi han er en fæl hushai. (han har nemlig godtatt både ubetalte leier frem til nå, og leien i seg selv har vært ufattelig lav) Han vil senere selge til oss, så dette er på en måte første steget i dette.

Men vi kan selvfølgelig ikke overta huset før denne damen er flyttet ut. Når det kommer til damen som leier andreetasjen, skjønner jeg egentlig huseier veldig godt: Hun skylder han nå over 15 husleier fra de 2 årene hun har bodd der, hun gjør ikke renholdet ved fellesarealene, hun har visst store psykiske problemer og i tillegg forfaller leiligheten hun bor i grunnet dårlig renhold og visse raseriutbrudd... Og hun nekter altså å flytte.

Så her er det nok ikke snakk om egoisme, det er snakk om en mann som gjerne vil ha så lite vanskeligheter med dette huset som mulig. helst vil han selge nå, men han har gått med på å vente noen år til vi har muligheten til å kjøpe det. Løsningen han har kommet frem til nå er at han spør henne for siste gang om hun vil flytte frivillig, (jeg tror egentlig hun vet hvor mye hun skylder ham og at hun ikke har tatt vare på leiligheten som hun burde) ellers går det videre opp i systemet og han tyr til rettslige midler.

jeg synes faktisk de virker vanskelig å være husleier i disse dager... De har jo virkelig ikke mye rettigheter igjen. Når jeg en gang skal leie ut, tror jeg at leiekontrakten får en god del særskilte bestemmelser som leieboer må skrive under på, før de i det hele tatt får komme i nærheten av den! :)

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet
Oi, jeg glemte visst tråden litt. TS her, og jeg ser at det kanskje er behov for en oppklaring. Problemet begynner forresten å løse seg. Saken er altså den at huseier vil leie hele huset til oss (altså 2 leiligheter). Grunnen til dette er at han har pensjonert seg og bor for øyeblikket, og sannsynligvis for resten av livet, i nordnorge (og huset er i bergen). Når han bor der har han ingen kontroll på hverken huset eller leieboerne, og ved at vi leier hele huset får han noen han stoler på som kan ha litt oppsyn. Han har nemlig vært veldig uheldig med leieboerne sine. Hvorfor han ikke har laget leieavtale med disse, vet jeg faktisk ikke, men det er hvertfall ikke fordi han er en fæl hushai. (han har nemlig godtatt både ubetalte leier frem til nå, og leien i seg selv har vært ufattelig lav) Han vil senere selge til oss, så dette er på en måte første steget i dette.

Men vi kan selvfølgelig ikke overta huset før denne damen er flyttet ut. Når det kommer til damen som leier andreetasjen, skjønner jeg egentlig huseier veldig godt: Hun skylder han nå over 15 husleier fra de 2 årene hun har bodd der, hun gjør ikke renholdet ved fellesarealene, hun har visst store psykiske problemer og i tillegg forfaller leiligheten hun bor i grunnet dårlig renhold og visse raseriutbrudd... Og hun nekter altså å flytte.

Så her er det nok ikke snakk om egoisme, det er snakk om en mann som gjerne vil ha så lite vanskeligheter med dette huset som mulig. helst vil han selge nå, men han har gått med på å vente noen år til vi har muligheten til å kjøpe det. Løsningen han har kommet frem til nå er at han spør henne for siste gang om hun vil flytte frivillig, (jeg tror egentlig hun vet hvor mye hun skylder ham og at hun ikke har tatt vare på leiligheten som hun burde) ellers går det videre opp i systemet og han tyr til rettslige midler.

jeg synes faktisk de virker vanskelig å være husleier i disse dager... De har jo virkelig ikke mye rettigheter igjen. Når jeg en gang skal leie ut, tror jeg at leiekontrakten får en god del særskilte bestemmelser som leieboer må skrive under på, før de i det hele tatt får komme i nærheten av den! :)

Loven har blitt streng mot utleiere fordi det er mange utleiere der ute som leker med folks liv: lover noe og sier opp folk etter kort tid bare fordi de ville tjene litt penger, uten å tenke på at dette er faktisk noens hjem du plutselig kaster folk ut av.

Og du kan skrive så mange tilleggsbestemmelser som du vil og lykke til med det: det kommer ikke til å bety noe verdens ting for loven sier at man ikke skal få en dårligere deal enn det som står i Husleieloven. Så uansett så er det Husleieloven det går på.

Glad for at jeg ikke skal leie hos deg for utifra det du skriver her er du en ekspert på å blande deg inn i folks privatliv, spesielt på områder ( eks.denne damen ) du egentlig ikke har noe med.

Skrevet
Hun skylder han nå over 15 husleier fra de 2 årene hun har bodd der, hun gjør ikke renholdet ved fellesarealene, hun har visst store psykiske problemer og i tillegg forfaller leiligheten hun bor i grunnet dårlig renhold og visse raseriutbrudd... Og hun nekter altså å flytte.

Hvis hun skylder mer enn to husleier kan han kaste henne ut via namsmannen, og det er noe utleier må gjøre, ikke dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...