BAMBI<3 Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Finnes det en måte og få vekk synlige årer bak på kneet og leggen? er helt grønn blå der, tør ikke gå i skjørt Operasjoner osv?
Gjest pocoloco Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har akkurat samme "problem", akkurat i knehasen er jeg helt blå, veldig lite lekkert! Tviler på man kan gjøre så mye med det, men det hjelper å være litt brunere enn man pleier
Lissi Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Det er flere måter å fjerne åreknuter på. En er ved operasjon, da får man arr. Jeg har benyttet meg av laser. Privatklinikk, tar ca 20 min og jeg har vært veldig fornøyd med resultatet!! Krever HØY smerteterskel;)
BAMBI<3 Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2008 Har høy smerteterskel så det går bra Er det dyrt med laser i forhold til operasjon?
Lissi Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Har høy smerteterskel så det går bra Er det dyrt med laser i forhold til operasjon? Operasjon må du jo i narkose, samt at du får arr nedover hele benet. De snitter deg opp her og der for å dra ut blodårene. Dette får kanskje dekket av norsk folketrygd. Privat koster det 2000,- pr behandling. Ofte holder det med en. Jeg hadde en foran på leggen som krøllet seg bak knehasen og oppover. Den ble helt glatt etterpå, og har ikke dukket opp siden, noen år siden nå. http://www.helseoghud.no/
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Åreknuter er vel noe helt annet enn sprengte blodårer/blodkar? Jeg har det siste flere steder på foten. Det er tynne blodårer. Ser lilla ut. Sånn jeg har forstått det så kan de "dra ut" blodet slik at det blir mindre synlig.
BAMBI<3 Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2008 vet ikke helt om det er åreknuter jeg har nei, for det er ingen åre som går ut på en måte, men bare veldig synlig, blåaktig tynn hud bak kneet...
Gjest pocoloco Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 Dersom årene dine (venene) buler litt utover, og du er plaget med smerter når du står/sitter er det indikasjoner for åreknuter (oftest eldre kvinner og gravide som er plaget med dette, eller mennesker som står/går mye). Det er ikke det jeg er plaget med iallefall, jeg er bare veldig blå akkurat i knehasen, så det er nok tynn hud eller noe som gjør at venene er veldig fremtredende der.
Gjest Casey Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Åreknuter er noe helt annet enn synlige blodårer. Åreknuter er typisk hos eldre mennesker, og da stikker de ut...Synlige blodårer betyr bare at de synes ekstra godt, og en grunn til det kan være at huden er tynn. Slikt er også gjerne arvelig.
Lissi Skrevet 20. mai 2008 #10 Skrevet 20. mai 2008 (endret) Åreknuter er vel noe helt annet enn sprengte blodårer/blodkar? Jeg har det siste flere steder på foten. Det er tynne blodårer. Ser lilla ut. Sånn jeg har forstått det så kan de "dra ut" blodet slik at det blir mindre synlig. Ja de kan fjernes ved laser eller ved å sprøyte et middel inn i blodåren. Fint mulig å fjerne den. Åreknuter er ikke forbeholdt eldre og gravide dessverre, dette kan også være arvelig. Mange unge mennesker kan dessverre få det også. Siden TS spurte om operasjoner trodde jeg dette gjaldt åreknuter. Alle har jo synlige blodårer på hele kroppen... ? Endret 20. mai 2008 av Lissi33
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #11 Skrevet 20. mai 2008 Alle har jo synlige blodårer på hele kroppen... ? Noen mer enn andre, det er sikkert.
Orthia Skrevet 20. mai 2008 #12 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har benyttet meg av laser. Privatklinikk, tar ca 20 min og jeg har vært veldig fornøyd med resultatet!! Krever HØY smerteterskel;) Dette har jeg også gjort. Var dødsvondt og virket overhodet ikke.
Sol79 Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har også veldig synlige blodårer på armer, bein, pupper etc - men syns likevel at en operasjon er vel drøyt. Tenk heller over hvor fin du er på håret og gå med skjørt, det er INGEN som ser det eller bryr seg om det likevel.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 7. desember 2009 #14 Skrevet 7. desember 2009 vist man er gammel er de ikke ett så stort problem som når man er 15 år, og ALLE blodårene i hele kroppen er synlige. Det er utrolig ekkelt å bade eller gå i kjole da. er det aldersgrense for laserfjerning av blodårer?
Wildy Skrevet 7. desember 2009 #15 Skrevet 7. desember 2009 Noen har mere synlige blodårer enn andre. For noen kan litt økt fettprosent på kroppen hjelpe, for andre blir allikevl årene liggende veldig synlig. Selv har jeg store årer på hendene, underarmene, fotbladene og anklene. Trøster meg med at det store årer gir god sirkulasjon...hehe.... Og fra helsepersonells side; glimredne med synlig blodårer, mye lettere å ta blodprøver og legge inn venflon! Så noen fordeler er det også...;-)
supermy Skrevet 7. desember 2009 #16 Skrevet 7. desember 2009 Jeg har synlige blodårer på hele kroppen.. Blir bedre om ejg blir brun. Heldigvis blir jeg veldig fort brun, så om sommeren syns det iikke med mindre man ser etter.. tror jeg da.. Folk pleier uansett ikke å legge merke til sånt, selv om jeg ser det veldig godt selv da. Det kommer nok av både lav fettprosent, og at jeg rett og slett er sånn.. Det ligger til familien å ha blodårene høyt oppe i huden, både på de som er tynne og de som har mer underhudsfett.. Vi har ingen overvektige i familien, så jeg vet ikke hvordan det hadde blitt på dem.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #17 Skrevet 7. desember 2009 Ja de kan fjernes ved laser eller ved å sprøyte et middel inn i blodåren. Fint mulig å fjerne den. Åreknuter er ikke forbeholdt eldre og gravide dessverre, dette kan også være arvelig. Mange unge mennesker kan dessverre få det også. Siden TS spurte om operasjoner trodde jeg dette gjaldt åreknuter. Alle har jo synlige blodårer på hele kroppen... ? Åreknuter er jo noe helt annet...! Synlige blodårer er noe totalt annet enn åreknuter!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #18 Skrevet 7. desember 2009 Typisk slanke mennesker med sart, tynn hud som har ekstra synlige blodårer.
Gjest Gjest_Christine_* Skrevet 24. desember 2009 #19 Skrevet 24. desember 2009 Finnes det en måte og få vekk synlige årer bak på kneet og leggen? er helt grønn blå der, tør ikke gå i skjørt Operasjoner osv? Vet det er lenge siden tråden ble startet, men dette kan jo komme til nytte for andre lesere. Jeg anbefaler "sklerosering" eller "sclerosering", du får det gjort mange steder, feks hos Ellipseklinikken. Jeg skriver dette fordi jeg vet det er mange som ikke har hørt om sklerosering. Sklerosering går ut på å sprøyte inn et stoff i de synlige blodårene, som gjør at de klapper sammen. Så må du gå med støttestrømper i et par uker, slik at de ikke åpner seg igjen. Da "dør" årene, og de tas langsomt opp av kroppen. Det er ikke farlig, fordi de synlige årene er vener, dvs de forsyner ikke kroppen med oksygen, de bare frakter gammelt blod til hjertet. Så hvis du tar bort disse venene, finner bare blodet en annen vei. Det gjør ikke vondt, men kan svi litt når de sprøyter inn stoffet. Jeg fikk sklerosering gjort i september (husk å gjøre det etter sommeren, fordi det tar lang tid før det ser bra ut). Først så det helt forferdelig ut, fordi du hovner opp (likner "myggstikk") og får litt blåmerker. Jeg fikk helt sjokk, men det ble bedre etter en måned! Så ikke fortvil hvis dere nettopp har gjort dette Nå er vi i desember, og mange av de behandlede årene er borte, mens noen er det fremdeles "avtrykk" igjen av. Det er fordi du har jern i blodet, og dette kan ligge igjen i huden i opptil et halvt år, men det tas tilslutt opp av kroppen. Men jeg ser absolutt en forbedring. Jeg trenger flere behandlinger, fordi jeg har så mange småårer (Jeg er bare 23 år! Takk mamma og genene dine!). De kan ikke ta alt på en gang, fordi det er en grense for hvor mange milliliter skleroseringsvæske de har lov til å bruke på en gang. Det koster 2500 kr for hver gang ca, og visstnok er det bedre å bruke sklerosering på såkalte "spider veins" eller "spindelvevsårer" enn det er å bruke laser. Laser skal være best på små røde årer (sånn som de du har rundt nesevingene). De sier at man kan trenge fra 1 til 4 behandlinger, avhengig av hvor hardt rammet du er. Så holder det med vedlikeholdsbehandlinger hvis det danner seg nye årer med årene (det gjør det jo :S ). De kan ta de fleste blodårene opp til ca 5 mm tykkelse, hvis de er tykkere enn det blir det vanskelig å få "klappet igjen" årene. Det er lettere å behandle årer høyt oppe enn de ved ankelen, fordi ved ankelen er det så høyt trykk at det er vanskelig å lukke årene. Jeg gjorde det hos Ellipseklinikken i Trondheim, og jeg syntes de var helt ok, men det er mange som tilbyr denne behandlingen. Det er et godt alternativ for de som ikke er medisinsk plaget av årene, for disse får ikke operasjon dekket av staten. Jeg, for eksempel, syntes det var fælt å gå med legger som en 80-åring og trodde lenge at det ikke var noen hjelp å få. Jeg kan jo prøve å oppdatere her etter behandling nummer to også, om en måned eller to!
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #20 Skrevet 25. desember 2009 Ja, oppdater oss:) Jeg har store, sprengte blodkar i knehaser og på lårene, blir bare verre og verre (er 36 år). Ser for meg at det kan bli dyrt....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå