Gå til innhold

Naturlig prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lest mange av trådene på dette forumet om alternativ prevensjon, slik som ladycomp og pearly. Jeg tenkte det kunne være en god idé om folk som har prøvd slike typer prevensjon gir tilbakemelding på hvordan det fungerte for dem, slik at vi får samlet dette i en tråd.

Ta gjerne med livssituasjon, alder, hvor lenge du har brukt dette og liknende. Hvorfor fungerer det så bra for deg/hvorfor fungerte det ikke? Hvordan er syklusene dine?

Takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Midten av 20 årene, brukt fertilityfriend i ca 4 år. Samboer. Sykluser på mellom 25 til 38 dager. Hormonprevensjon og spiral er utelukket av ulike årsaker, inkludert at jeg ikke hadde følt meg trygg på det. Kondom er greit for min del, men samboeren følte seg ikke trygg på de som eneste prevensjon + at han ikke helt liker det. Så det stod mellom dette, sterilisering, eller avhold.

Har som sagt brukt fertilityfriend. Det var det rimeligeste alternativet, og jeg følte meg tryggere på noe som tok hensyn til mer enn kun tempratur. Siden det i starten hadde vært katastrofe om jeg ble gravid (er forsåvidt det ennå), så var det viktig å få det så sikkert som mulig.

Det tok ca 3-4 sykluser å få teken på det til en viss grad. I den perioden var jeg nøye med å tempe, og brukte endel EL tester. Etter det gikk det knirkefritt i 2-3 år. Så kom en periode med feber, og mye skiftarbeid, noe som vanskeliggjorde tempingen. Gikk da over til kun EL tester, og sekret. Dette tilsvarer da omtrent "persona". Ikke å anbefale for nybegynnere med mindre det er "relativt ok" med barn, men pga lang erfaring og relativt stabile sykluser så følte jeg meg trygg nok på at det skulle gå bra. Er vi i tvil, så bruker vi noe annet i tillegg eller lar det vær. Kan vel si at det siste året, til halvannet har jeg mer chartet manuelt enn brukt computer.

Er fornøyd med det. Har pga slurv og sykdom i perioder hatt endel mer "orange" dager enn jeg skulle ønske, men det er verdt det. Har i snitt ca 14-21 "grønne" dager pr syklus, alt etter hvor nøye jeg er og om jeg blir syk (da hender det EL forskyver seg).

Skrevet

24 år, gift, brukt Pearly i et år nå... har ufrivillig slurvet litt med måling rundt EL i det siste, så da blir det jo ikke så mange grønne dager...irriterende... men min feil!!

Bortsett fra dette elsker jeg tanken på å slippe å putte i meg piller!!! :rødme:

Skrevet

oi oi oi.. fins det virkelig naturlige prev. hvor sikre er de??

jeg kan ikke ta p piller, så de skal jeg virkelig sjekke ut :danse:

Gjest Gjest
Skrevet
oi oi oi.. fins det virkelig naturlige prev. hvor sikre er de??

jeg kan ikke ta p piller, så de skal jeg virkelig sjekke ut :danse:

Og for de som er intressert i rene tall og statestikk:

Antall for 100 kvinner i et år.

Ingen beskyttelse = 85 graviditeter pr år

Sæddrepende middel. Vanlig bruk = 29 Perfekt bruk = 18

Hoppe av i svingen: Normal bruk = 27 Perfekt bruk = 4

Periodisk avhold: Normal bruk = 25

Kalender: Perfekt bruk = 9

Ovulasjon metodh: Perfekt bruk = 3

Sympto termal: Perfekt bruk = 2

Post-ovulasjon: Perfekt bruk = 1

Kondom: Normal bruk = 15 Perfekt bruk = 2

P-pille, p-plaster, p-ring og minipille: Normal bruk = 8 Perfekt bruk = 0.3

Depo-provera (p-sprøyte): Normal bruk = 3 Perfekt bruk = 0.3

Kvinnelig sterilisering: Normal bruk = 0.5 Perfekt bruk = 0.05

Mannlig sterilisering: Normal bruk = 0.15 Perfekt bruk = 0.10

http://www.who.int/reproductive-health/pub...ons/mec/mec.pdf

Og lang, om enn til tider litt rotete, tråd her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...&hl=ovusoft

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...