Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal inn å ta en celleprøve av en kul i brystet neste uke. Gruer meg kjempemasse, og lurer på om noen kan fortelle meg hvordan det gjøres, om man får bedøvlese o.l.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_maja25_*
Skrevet

ingen som har erfaring?! :tristbla:

Skrevet

Hei. Jeg tok celleprøve av en kul i brystet for 12-13 år siden, de brukte da en sprøyte og "sugde" ut celler. Litt vondt, men absolutt ikke superille. Kan ikke huske at jeg fikk noen bedøvelse. Prosedyren kan jo for alt jeg vet ha blitt forandret siden da. Kan du ikke ringe og spørre der du skal gjøre undersøkelsen?

Lykke til ihvertfall, det går helt sikkert fint. :klemmer:

Gjest Gjest
Skrevet
ingen som har erfaring?! :tristbla:

En lege palperer kulen og aspirerer så ut materiale (celler) ved hjelp av en tynn nål. Det er ikke vondere enn å få en sprøyte. Materialet sendes inn til avdeling for patologi, og en bioingeniør stryker materialet ut på en glassplate,deretter blir det studert av en patolog under mikroskopet. Patologen skal avgjøre om cellene ser ondartede ut eller ikke. Hvis prøven er mislykket (for lite materiale), må du stikkes på nytt.

Skrevet

Jeg syns den sprøyta for å ta prøve av kulen kjentes ut som et vepsestikk.

Gjest Gjest
Skrevet

Heisann!

Jeg vil bare si at det ikke er noe å grue seg til... jeg har prøvd det, hos meg kikket de først med ultralyd og fant kulen det skulle tas prøve av (jeg veiledet de vel litt der...) så brukte de en tynn lang nål som hun stakk inn samtidig som de kikket på skjermen på ultralyd- bildene, slik at de så hva de gjorde. (Jeg lå hele tiden på en benk) Det kjentes ut som et sprøytestikk da hun stakk, og mens de sugde ut litt av innholdet kjente jeg stort sett ingenting.... og plutselig var det over! (Var faktisk nesten litt interessant...!! ) Heldigvis var det bare en kjertel som hadde løpt litt løpsk, den roet seg etterhvert.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...