Gå til innhold

norsk bunad


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

en dame stilte opp i kirka med en norsk bunad på seg og med et digert samisk gullbelte rundt livet og brosje i halsen....syntes dette så helt idiotisk ut!

Synes man burde ha såpass respekt for både det samiske og norske, at man ikke blander å mikser draktene som man selv vil.

Hva synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå finnes det vel også "norske bunader" (som du kaller det), som skal ha slike store belter i livet og brosje i halsen - er du sikker på at det tilhører en samisk folkedrakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Nå finnes det vel også "norske bunader" (som du kaller det), som skal ha slike store belter i livet og brosje i halsen - er du sikker på at det tilhører en samisk folkedrakt?

100% sikker siden jeg har bodd i Finnmark i en del år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er vel noen som synes det er fint å vise at man har røtter i to kulturer?

Det blir jo selvsagt ikke "rett" i forhold til regler for bunader og samiske kofter. Men jeg klarer ikke å karre meg opp over det. Folk får ha på seg hva de vil for min del, så lenge de ikke kler seg dårlig for å provosere. (F.eks. stille i bryllup i fillete og møkkete dongeribukser, med tilhørende helsetrøye...) Det høres ut som den personen du snakker om har prøvd å kle seg pent, men bare ikke har nådd opp til de finere fruers standard. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Varsia_*
100% sikker siden jeg har bodd i Finnmark i en del år...

Og du tror at det å ha bodd i Finnmark noen år gir deg full innsikt i hvilke kofter som finnes...?

At bunadspolitiet reagerer er så sin sak, jeg har ikke peiling på bunad men har skjønt at man er enormt strenge på dette.

Men det er IKKE galt mht. samiske "regler" for hvordan man bruker drakta si. "Reglene" for koftebruk eksisterer knapt, klart det er noen gamle kjerringer som liker å snakke stygt om fargevalg osv, men man står myemye friere i forhold til om man har bunad. MANGE samer bruker beltene sine i hytt og gevær, de bruker den til finkjolen, de lager helt egne belter til kofta som ingen andre har (og ingen kommer da og skriker at det er upassende, det er faktisk lov å tenke nytt). Selv fikk jeg sydd helt eget belte til kofta mi da jeg ble konfirmert, og det var nydelig og spesielt og jeg kan bruke det til mye annet. Takk gud for at bunadspolitiet ikke kan komme og hetse meg av den grunn...

For all del, kan hende det så stygt ut det du så (og det må man jo få lov til å diskutere...), og at det i følge bunadsreglene er krise å gjøre noe sånt, jeg vil bare påpeke at samiske draktregler ikke er like strenge som de norske... ;) Det resulterer i en del stygge kombinasjoner (discokofter f.eks, som er svært populært blant middelaldrene damer som skal stå på scenen og som ser helt grusomt ut), men det blir jommen en del vakre resultater også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Og du tror at det å ha bodd i Finnmark noen år gir deg full innsikt i hvilke kofter som finnes...?

At bunadspolitiet reagerer er så sin sak, jeg har ikke peiling på bunad men har skjønt at man er enormt strenge på dette.

Men det er IKKE galt mht. samiske "regler" for hvordan man bruker drakta si. "Reglene" for koftebruk eksisterer knapt, klart det er noen gamle kjerringer som liker å snakke stygt om fargevalg osv, men man står myemye friere i forhold til om man har bunad. MANGE samer bruker beltene sine i hytt og gevær, de bruker den til finkjolen, de lager helt egne belter til kofta som ingen andre har (og ingen kommer da og skriker at det er upassende, det er faktisk lov å tenke nytt). Selv fikk jeg sydd helt eget belte til kofta mi da jeg ble konfirmert, og det var nydelig og spesielt og jeg kan bruke det til mye annet. Takk gud for at bunadspolitiet ikke kan komme og hetse meg av den grunn...

For all del, kan hende det så stygt ut det du så (og det må man jo få lov til å diskutere...), og at det i følge bunadsreglene er krise å gjøre noe sånt, jeg vil bare påpeke at samiske draktregler ikke er like strenge som de norske... ;) Det resulterer i en del stygge kombinasjoner (discokofter f.eks, som er svært populært blant middelaldrene damer som skal stå på scenen og som ser helt grusomt ut), men det blir jommen en del vakre resultater også:)

Akkorat. Ja nå har jeg vel ikke bare bodd i Finnmark, er født og oppvokst dær

så jeg vet meget godt hva som er samiske kofter og hva som ikker er det:)

Og du har helt rett, utrolig mye fæle koftekombinasjoner, men sånn blir det jo når det er fritt fram....men samebelte på bunad, nei fytti katta, så bare teit ut.

Noen skal være så fryktelig flerkulturell på enkelte ting,

mens på andre saker får pipa en helt anna låt.

Merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er du sikekr på at det var en "norsk" BUNAD? At det ikke var en eller annen fantasidrakt? Om "samereglene" er at "alt er lov" og at beltet kan brukes til hva som helst, så er det jo ikke galt å bruke det til en fantasifull festdrakt heller da.

Disse draktene faller jo ikke under "bunadsreglene", ettersom de jo er fri fantasi, så der er jo også regelen at "man gjør som man vil", ettersom det ikke finnes "reglementert" tilbehør til disse graktene...

At det antakelig ikke så så pent ut er meget trolig, men kombinerer du to stiler sombegge sier at "alt er lov", så kan du få slike resultater da... De fleste forsøker jo å få sine festdrakter til å minne mest mulig om bunader, med å bruke tradisjonelle søljer etc, men det er jo ingen som sier at de MÅ det...

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der med påtvungne regler for hva som er lov og ikke lov med hensyn til bunader, og for noen bunader er det strengere enn andre.

Bunadene var i utgangspunktet ikke annet enn selskapsantrekk for kvinner - at det har blitt strenge regler på HVA som gjelder for den enkelte er noe som er skapt av gud-vet-hvem i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man burde ha såpass respekt for både det samiske og norske, at man ikke blander å mikser draktene som man selv vil.

Iom at bunadene er en kunstig sammenrasket rekonstruksjon uansett har jeg ingen problemer med at folk bruker den som de vil. Historisk sett har det heller ikke vært slike "regler" for klær, men folk har tatt på seg det de synes var fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der med påtvungne regler for hva som er lov og ikke lov med hensyn til bunader, og for noen bunader er det strengere enn andre.

Bunadene var i utgangspunktet ikke annet enn selskapsantrekk for kvinner - at det har blitt strenge regler på HVA som gjelder for den enkelte er noe som er skapt av gud-vet-hvem i ettertid.

Det er stor forskjell på folkedrakter og bunader. Folkedrakter er eldgamle plagg som har utviklet seg i takt med mote/skikk/bruk etc. gjennom flere hundre år. Dette er plagg som ble brukt som både hverdags- og kirkeklær av både kvinner, menn og barn. Dette var rett og slett klærne man gikk i. Punktum. Til kirke/høgtid supplerte man med f.eks silkeskjerf, broderte pulsvarmere, ekstra broderier, andre hodeplagg, utenpåstakker etc. etc. Dette var levende drakter hvor det ikke fantes noen regler for hverken det ene eller det andre. Man fulgte moten i hjembygda, lot seg påvirke litt av moten fra de større byene, man tok i bruk det man fikk tak i fra den lokale kremmeren etc. Eksempler på folkedrakter i Norge er de fleste av draktene fra Telemark (f.eks Beltestakken, Bunaden fra Øst-Telemark), draktene fra Hallingdal (med unntak av bunaden som Hulda Garborg utviklet), draktene fra Setesdalen, draktene fra Hardanger m.fl. Når det gjelder disse draktene så ser man typisk at så og si ingen er like - og draktene er komplette med masse dill, dall og stæsj som hodeplagg, benplagg, fotplagg, utenpåplagg, håndplagg, masse farger, ville kombinasjoner (ofte) etc.

Samiske folkedrakter kommer inn under denne kategorien, og de samiske folkedraktene er det eneste draktene i Norge som fremdeles er levende, og som fremdeles utvikler seg i takt med mote osv. - derav "discokoftene" etc.

Bunader er festplagg som er utviklet uten nødevendigvis å ha noen forankring i tradisjon. Bunadene er utviklet i perioden ca. 1920 og frem til i dag, gjerne i de distriktene hvor man ikke hadde lange og godt dokumenterte tradisjoner for folkedrakter. Det er ofte husflidslag eller enkeltpersoner som har utviklet bunadene, og det er her "bunadpolitiet" kommer inn i bildet. Når en bunad er designet for å se "sånn og sånn" ut, så er det naturlig at man ønsker at den skal se nettopp "sånn og sånn" ut. Eksempler på bunader designet i nyere tid er Nordlandsbunaden.... eh... kommer ikke på andre i farta - jeg kan ikke like mye om bunader som jeg kan om folkedrakter, men det er mange av de norske draktene som kommer inn under kategorien bunad.

Det er etter min mening ikke naturlig å begynne å "mikse og trikse" med en bunad, og jeg ville aldri gjort dette selv. Men så holder jeg meg da også unna bunadene, for jeg synes disse draktene er kjedelige og lite spennende.

Når det gjelder folkedrakter derimot, så mener jeg man har langt større frihet - men jeg mener også at man bør ha "en viss peiling" - altså, jeg mener det blir feil å f.eks kombinere en folkedrakt med snitt fra 1700-tallet med f.eks cowboyboots, dunjakke, gucci veske osv. - for å ta noen eksempler. Men å legge på litt silke her og der, brodere seg noen vanter (selvom disse vantene ikke er fra samme distrikt som drakten), bruke andre søljer osv. det er etter min mening helt i orden, og egentlig bare fint :)

Hvis man tenker seg om, så fantes det nok mange "bruder" som gikk kledd i drakten fra bygda til sin nye familie/mann, mens de hadde med seg masse "stæsj" fra hjembygda som de også brukte. Det var jo ikke sånn at man kastet sølvet eller de broderte vottene man hadde med seg fra hjembygda bare fordi de "ikke passet inn i draktskikken til den nye hjembygda".

Skjønner tegninga?

Jeg synes samisk belte på norsk folkedrakt er helt ok.

Jeg synes ikke samisk belte på norsk bunad er ok.

Nelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...