Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Kjæresten min og jeg skal endelig flytte ut, og vi har sett på en søt leilighet. Han har vært på veldig mange visninger, både til lav pris og litt høyere pris. Jeg får ikke sett leilighetene, pga jeg bor ikke hvor vi skal flytte enda, men jeg stoler på kjæresten min. Dette er en av de mange visningene han har vært på, hvor han føler at "her vil jeg bo".

Den koster 7200kr i mnd inkl fjernvarme, varmtvann, kabel-tv, parkering. Er det noen som kan fortelle meg om dette er passe eller altfor mye? Leiligheten er på 35kvm. Studielån / stipend er på 6000kr hver, altså 12000kr. I tillegg har vi jo tenkt å prøve å få en liten jobb ved siden av studiene.

Jeg klarer ikke bestemme meg om vi skal si ja eller nei. Det er veldig mange fordeler med leiligheten, som at stua er veldig lys og fin, kjøkkenet er pent, det er generelt veldig god standard på hele leiligheten. Sentral og attraktiv beliggenhet med kort vei til sentrum, og gangavstand begge universitetene våre. Kjøpesenter og treningsenter i umiddelbar nærhet. Men selvfølgelig 35kvm er ikke verdens største, og det er ingen dør på soverommet (men dette er litt positivt også, for hele leiligheten blir ganske stor og lys) Og den er umøblert, men med hvitevarer av høy standard. Og badet er ikke kjempestort akkurat.

Er det noen som kan hjelpe meg med tanke på økonomisk, kvm og alt? Kjæresten min vil vite om vi skal ta den eller ikke, men jeg klarer ikke å gi noe stort svar. Jeg vet at det er en avgjørelse jeg må ta selv, men det er greit med litt råd og hjelp.

Og hvis noen har noen interiørsider hvor de viser lure løsninger til få kvm (selv om det ikke passer inn her), så hadde det vært supert.

Endret av ninuska_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri orket å bo to personer på så liten plass. I tillegg til at dere er studenter, og dermed bør ha mulighet til å studere hjemme, også, og hvor skal dere ha skrivepult og bokhyller?

Skrevet

Vi bor på ca 40 kvadrat og har klart oss fint i 3 år, men nå er jeg lei av å ikke ha ordentlig plass til bokhyller og andre ting, så vi skal selge. I lengden er det litt lite når man er to. Jeg hadde ikke villet bodd på endra mindre plass. De fleste jeg kjenner som har bodd trangt, velger å flytte etter en stund.

Ellers synes jeg ikke prisen var så alt for ille, med tanke på at det inkluderte en del. Men tror likevel dere kan få noe litt større til omtrent samme pris.. Tror dere skal klare det fint økonomisk, spesielt hvis dere får en deltidsjobb også.

Lykke til med valget :)

Skrevet

Vi har ikke tenkt å bo der hele studietiden heller, men det er en start. Vi har aldri bodd sammen, men jeg tror at man kan overleve på 35kvm. Er det ingen som har bodd så tett?

De som bor der nå, de har plass til skrivebord og bokhyller på soverommet, til tross for at leiligheten er liten. Kjæresten min sa at han opplevde den mye større enn det den var. Han har vært og sett på mange større leiligheter, men han har ikke fått den samme romfølelsen.

Gjest Ingrid BN
Skrevet

Heisann!

Jeg hadde aldri taklet å bodd så trangt. Men nå har vi en del "stæsj" og møbler da, så vi har alltid hatt en nedre grense på rundt 50kvm. Nå er ikke dette i hovedstaden, men en by i nærheten :) Så vi betaler i overkant av 5000, men det er pluss strøm, TV og Internett.

Sånn sett virker ikke prisen på den leiligheten dere har kikket på, så dyr siden den er inkludert det som er nevnt over. Bare husk at TV-lisensen kommer i tillegg en gang i året ;)

Men hvis det virker større der enn 35kvm, så kan det hende at det er god planløsning. Det har MYE å si for hvor stort/lite det føles! :)

Kan ikke kjæresten din sende deg noen bilder eller noe, slik at du får en følelse av hvordan det ser ut? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Når jeg og kjæresten flytta sammen bodde vi på 30 kvadrat. Det var ikke god planløsning, mye dører og kjempeliten stue. Men det gikk bra, vi hadde jo ikke så mye møbler heller siden vi aldri hadde bodd på annet enn hybler før. Tror vi bodde der 1,5 år før vi ville ha større plass. Alt er mulig, og det høres jo ut som denne leiligheten har god planløsning også.

Gjest Gjest_Anja_*
Skrevet

Jeg og kjæresten har bodd to år på rundt 30m2 nå, uten dør til soverommet. Er nå på boligjakt i en ny by, og ville ikke nølt med å flytte til så liten leilighet igjen! For oss er det viktigere å bo sentralt enn å ha masse plass.

Gjest Gjest
Skrevet

35 kvm er for lite for to studenter, ikke lett å studere når man bor så trangt. Veldig stivpris også. Vi bodde på 35 kvm i Trondheim for 4500 kr, så jeg synes prisen dere har fått er for dyr. Dere har også kun 4500 til sammen til mat, festing, bøker, buss osv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bodde 1år i en leilighet oppgitt som 30 kvm sammen med samboeren min. Bor nå i 50kvm, men skal flytte tilbake til en på 30kvm til høsten. Ikke noe problem for oss. Stor nok plass. Denne leiligheten har svært godplanløsning, effektivt arealbruk - ingen områder som ikke brukes til noe, som masse ganger og slik. Soverom med dobbeltseng, 4 klesskap og stor skrivepult. Bad med vask toalett og stor dusj. Stue med sofa, bord, stol, tvbenk og slik. Åpen løsning til kjøkken, der det var kjøleskap, stor komfyr, masse benk og skap plass, samt stort kjøkkenbord. Mulig den egentlig er litt større enn det som var oppgitt også..men maks 40 kvm uansett. Var absolutt ikke for liten plass til å klare å studere! Man forventer vel uansett ikke å bo i luksus heller som student..

Men syns heller prisen var ille jeg, betaler nå 5300kr for 50kvm, 4500kr for 30kvm. Og dette er fine, nye leiligeheter, ikke langt fra Oslo

Skrevet (endret)

Jeg syntes på en måte at det var prisen som var verst selv, 7200kr for 35kvm, selv om det er inkludert oppvarming og varmtvann, kabeltv og parkering. 

Så nettopp en leilighet med samme inkludert til 70kvm, 6000kr. Men selvfølgelig, standaren blir mindre kanskje? Jeg har aldri bodd alene eller leid før, så jeg aner ikke hva prisene beveger seg rundt, om det er kvadratmeteren det går på eller standaren.

1. Ville dere heller hatt en leilighet til 7200kr møblert, litt usentralt (nærmere den enes universitet, som betyr ett busskort mindre), inkl oppvarming, kabeltv, parkering og varmtvann på 34kvm?

2. Ville dere hatt den leiligheten jeg skrev ovenfor til 7200kr umøblert, litt mer sentralt (midt i mellom begges universitet) inkl oppvarming, kabeltv, parkering og varmtvann på 35kvm?

3. Ville dere ha lett etter en leilighet på 40kvm til mindre pris?...

Vi har bil i tillegg, så jeg føler at kanskje 35kvm for 7200kr blir litt mye. Da får vi kun 2000kr å leve på i mnd til sammen. 3600kr i leie, 1000kr i mat, internett og strøm 400kr.. Og hvor skal moroa og alt annet komme inn på en måte :(

Endret av ninuska_
Skrevet

Bodde i flere år i en leilighet på rundt 40 kvm. Ingen problemer med det. Soverommet var så lite at dobbeltsengen gikk fra vegg til vegg. Men den hadde forholdsvis stort bad, og 2 boder som vel ikke var inkludert i boligarealet.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg syntes på en måte at det var prisen som var verst selv, 7200kr for 35kvm, selv om det er inkludert oppvarming og varmtvann, kabeltv og parkering. Vi klarer bare ikke finne en leilighet som stiller til våre krav, selv om det skal ligge litt i utkanten av sentrum av Trondheim.

Vi leide for inntil et år siden 35 kvm på Moholt rett ved buss og matbutikkene der oppe, alt bortsett fra strøm var inkludert. Dette betalte vi 4500 for. Den dere snakker om er til blodpris.

Vil også advare mot å leie leilighet til 2 studenter dersom dere ikke har vær deres arbeidsplass på hvert deres rom, ellers blir ingenting gjort.

Skrevet

Hver vår arbeidsplass på hvert vårt rom? Jeg har tenkt å bo med kjæresten min, ikke en venninne akkurat. Ting vil bli gjort, det er ikke dette som er problemet.

Men Moholt er jo ikke veldig sentralt? Dere skulle ha flyttet ut iår, så kunne vi tatt over :sur: Hehe

Skrevet

Jeg vet det er mange alternativer, men mange av disse er uten oppvarming også.

Gjest Gjest
Skrevet
Hver vår arbeidsplass på hvert vårt rom? Jeg har tenkt å bo med kjæresten min, ikke en venninne akkurat. Ting vil bli gjort, det er ikke dette som er problemet.

Men Moholt er jo ikke veldig sentralt? Dere skulle ha flyttet ut iår, så kunne vi tatt over :sur: Hehe

Dere har ikke bodd uten for hjemmet før..... Vent å se, arbeidsplass på hver deres rom er faktisk nødvendig om dere ikke skal gå på studier der man ikke må studerer.

Om ikke Moholt er sentralt så vil du bli veldig overrasket! Moholt har plenty busser, kort gange til både Dragvoll, Gløs og sentrum.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet det er mange alternativer, men mange av disse er uten oppvarming også.

Kjære deg! Tror du prioritere veldig feil om du mener at dere sparer på å betale blodpris på en knøtt leilighet for å slippe strømregingen. På vår 35 kvm hadde vi under 1000 kr i strøm pr måned. Så vi betalte mellom 5000 og 5500 kr pr måned.

Skrevet (endret)

Fra Moholt tar det 14 minutter med bussen til byen. Grei sykkelavstand til f.eks. Gløshaugen og medisinfakultetet. Andre områder som kan være verdt å undersøke er Nardo, Steinan, Othilienborg, Berg, Vestli, nedre del av Byåsen (langt til Dragvoll derifra, da, men...), for å nevne noe.

Og må dere ha så himla høy standard? Ja, det er kult å bo i en dritkult oppusset leilighet. Men man har det minst like bra i en større leilighet med lavere standard. Så slipper dere å slite dere ihjel økonomisk, dere har plass til alle tingene deres og slipper å krangle om det er NØDVENDIG med f.eks. slalomutstyr eller 30 par sko.

Og ja - dere bør ha ulike arbeidsrom, eller ihvertfall arbeidsplasser i ulike rom. Dette fordi man har veldig forskjellige studievaner, gjerne småting som blir irriterende i lengden.

Endret av Wadjet
Skrevet

Jeg studerer selv i stua hjemme, så jeg trenger ikke et arbeidsbord. Syns det er det enkleste og det er slik jeg trives. Så vi trenger bare et arbeidsbord.

Det er ikke det at det må være så høy standard, men jeg vil ikke bo på et sted jeg vil mistrives. Men jeg er enig i at 7200 for 35 kvm er altfor mye, det er derfor jeg er i tvil, men jeg føler at vi ikke finner andre leiligheter :(

Skrevet

Et lite tips: Det krever helt andre studievaner å studere ved høyere utdanning enn å gå på VGS, selv jobbet jeg stort sett i senga på VGS, men ikke snakk om det på universitetet - arbeidsmengdene på de fleste studier er omtrent astronomiske i forhold til hva de er på VGS. Og du kommer til å ødelegge ryggen din dersom du har tenkt å sitte 16 timer i døgnet å jobbe ved stuebordet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...