Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Om jeg kjøper en leilighet til ca 1.4, med sikkerhet i en bil som er verdt ca 300.000.- hvor store blir avdragene?

Og får man lån som student eller arbeidssøkende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkerhet i bilen får du vel neppe, siden den taper seg raskt i verdi.

Vi har noe over 1.4 mill i leilighetslån, og betaler 9500 kr i måneden i lån og avdrag.

Skrevet (endret)

Et lån på 1 400 000 på 25 år med 7 % rente uten egenkapital gir et månedlig avdrag på ca 10 000. Du må ha pant i huset/leiligheten, du får ikke et lån på 1,4 mill med sikkerhet i noe som har en verdi på 300 tusen. Et sånt lån fordrer en inntekt på ca 500 000 pr år, vet ikke av så mange studenter eller arbeidssøkende som har så mye utbetalt..

Endret av Frey
Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar!

Kan ikke helt skjønne at det skulle være helt umulig å få lån fordi om man er en person og ikke tjener 500 000.-..

Her jeg bor får jo studenter og lån på disse str.

Er det altså helt umulig å få dette lånet?

Hva med Husbanken, vil det være fordeler med å låne der?

Skrevet

For å få lån må du ha stor nok inntekt til å betjene lånet. Det er ikke noen menneskerett å eie egen bolig. I tillegg til å betale på boliglånet skal du også kunne leve.

Hvor mye er årsinntekten din? Er du i full jobb eller studerer du? Innen hvilken sektor jobber/studerer du til? Studenter kan nok få lån, men de må da ha mulighet til å i det minste betale renter på lånet under studietiden. Banken vil da også se på hva du studerer og hvor store jobbmulighetene er etter endt utdannelse.

Husbanken kan være en mulighet. De tilbyr startlån, men du må kunne klare å betjene løpende bo- og livsoppholdsutgifter over tid

Skrevet
Takk for svar!

Kan ikke helt skjønne at det skulle være helt umulig å få lån fordi om man er en person og ikke tjener 500 000.-..

Her jeg bor får jo studenter og lån på disse str.

Er det altså helt umulig å få dette lånet?

Hva med Husbanken, vil det være fordeler med å låne der?

Man kan få lån hvis man har kausjonist.

Men hvordan mener du at man kan betjene månedlige utgifter på 10 000 bare på lånet (strøm, husleie, forsikring mm kommer jo selvfølgelig utenom) som student eller om man er arbeidsledig med lav inntekt? Studielånet er jo 6000, så kan man jobbe endel ved siden av sånn at man kanskje kommer opp i 12 000 pr måned - det er bare boutgifter det. Ingen bank låner ut dette uten kausjonist.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har lån på kr. 10.200.000,- og betaler kr. 62000/mnd på dette

Gjest Gjest
Skrevet

:overrasket:

hvordan jobber og inntekter har dere??

Skrevet

Lånebeløpet du oppgir er vel ikke helt riktig, eller?

Gjest Gjest
Skrevet
Om jeg kjøper en leilighet til ca 1.4, med sikkerhet i en bil som er verdt ca 300.000.- hvor store blir avdragene?

Og får man lån som student eller arbeidssøkende?

bilen er ingen sikkerhet for banken. Du må ha fast inntekt som viser at du kan betjene lånet. Arbeidssøkende? da har man ikke jobb.

hva du må betale i lån avhenger av renten, om du har annen sikkerhet , avdragstiden osv.

Husk at du skal ha inntekt til å betjene andre utgifter også.

Skrevet
Man kan få lån hvis man har kausjonist.

Det hjelper ikke med kausjonist hvis en ikke har inntekt som gjør at en har en mulighet til å betjene lånet.

Skrevet
Det hjelper ikke med kausjonist hvis en ikke har inntekt som gjør at en har en mulighet til å betjene lånet.

Jovisst - det er jo derfor banken vil ha annen sikkerhet. Jeg fikk lån som nyutdannet og arbeidsledig uten rett til dagpenger med kausjonist.

Gjest Gjest
Skrevet

For å si det pent. Det er det du har i egen inntekt som teller. Uavhengig av kausjonist og annen sikkerhet.

Jeg sleit med å få lån til tross av at jeg måtte låne under 60% av lånesum og kausjonist og sikkerhet i to leiligheter.

Du skal uansett ha inntekt til å betjene lånet.

Skrevet

Helt riktig.

Skrevet
For å si det pent. Det er det du har i egen inntekt som teller. Uavhengig av kausjonist og annen sikkerhet.

Jeg sleit med å få lån til tross av at jeg måtte låne under 60% av lånesum og kausjonist og sikkerhet i to leiligheter.

Hvis jeg hadde hatt inntekt nok hadde jeg vel ikke trengt kausjonist..

Hvilket vil si at dersom den som skal ha lånet ikke har inntekt nok, må kausjonist ha det. Hvem som betaler bryr ikke banken seg om, så lenge det blir betalt.

Skrevet

Hvilket vil si at dersom den som skal ha lånet ikke har inntekt nok, må kausjonist ha det. Hvem som betaler bryr ikke banken seg om, så lenge det blir betalt.

Dette er ikke helt riktig. Du må ha inntekt nok til å kunne betjene lånet. Hvis du skal låne 80-100% av kjøpesummen må du som regel ha kausjonist. Dette for at banken skal være sikker på å få igjen pengene sine selv om du får problemer med å betjene lånet og boligprisene skulle går ned.

Når du har kausjonist vil da banken ta sikkerhet i fast eiendom tilhørende kausjonisten.

Skrevet

vet jeg at man kan få lån uten inntekt med kausjonist da, men du får tro hva du vil :)

Skrevet
vet jeg at man kan få lån uten inntekt med kausjonist da, men du får tro hva du vil :)

Det er da unntaket og ikke regelen. For å få lån skal du kunne betjene dette. Hvordan klarte du å betjene lånet uten å ha inntekt?

Skrevet

Jeg skaffet meg inntekt, men jeg hadde ikke inntekt når lånet ble innvilget.

Unntak finnes overalt det, alt avhenger av kausjonisten.

Gjest Gjest
Skrevet

Jaha.

Du tar opp lån og regner med at kausjonis betaler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...