Gå til innhold

Straffbart å legge ut bilder på facebook?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Datteren min måtte på rektors kontor i dag. Hun hadde lagt ut bilder av klassen på facebook. I bakgrunnen var det en lærer. Moren til en i klassen, som var venn med henne på facebook hadde sett dette. Hun tok utskrift av det og sendte det til skolen. Dette var helt vanlige bilder. Men datteren min fikk beskjed om at det kunne bli en politisak hvis hun ikke hadde spurt alle hun legger ut bilder av om det er greit. Jeg var ikke klar over dette og hun visste det ikke selv heller.

Jeg visste ikke at det var så alvorlig. Burde jeg visst det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cascabel
Skrevet

Det er vel slik at du skal ha tillatelse til å legge ut bilder av andre.

Generelt burde man være flinkere til å ikke legge ut ilde av andre synes jeg, men å bli dratt til rektors kontor var vel i overkant dramatisk.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ulovlig å legge ut bilder av andre uten dems tilatelse. Om hun fjerner bildet så tror jeg hun har lite å frykte.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trodde det var mest bilder av enkeltpersoner hvor én eller noen få er hovedmotivet i bildet at det er viktig å innhente tillatelse? Det virker også rimelig å tenke på tillatelse - eller om det er nødvendig å legge ut bildet - om det setter folk i et uheldig lys, viser en privat eller på annen måte sensitiv situasjon o.l, selv om det er flere i bildet. Klassebilder, konfirmasjonsbilder og slikt er det jo vanlig at lokalaviser trykker uten videre, det gjelder ikke andre bilder for nett enn annen massemediapublikasjon.

Se Åndsverkloven og Vær varsom-plakaten.

Skrevet
Jeg trodde det var mest bilder av enkeltpersoner hvor én eller noen få er hovedmotivet i bildet at det er viktig å innhente tillatelse? Det virker også rimelig å tenke på tillatelse - eller om det er nødvendig å legge ut bildet - om det setter folk i et uheldig lys, viser en privat eller på annen måte sensitiv situasjon o.l, selv om det er flere i bildet. Klassebilder, konfirmasjonsbilder og slikt er det jo vanlig at lokalaviser trykker uten videre, det gjelder ikke andre bilder for nett enn annen massemediapublikasjon.

Se Åndsverkloven og Vær varsom-plakaten.

Jeg tenkte også på at avisene ofte har personer i bakgrunnen som ikke vet at de er avbidet.

Bidene satte ingen i et uheldig lys. Det var bare tatt bilder av folk fra klassen. Men noen var opptatt med andre ting og merket nok ikke at de kom med på bildene. Dette gjaldt bildet med læreren.

Hun slettet alt da hun kom hjem fra skolen i dag. Både hun og jeg har nok blitt litt paranoide. Jeg synes også det er ekkelt at en annen mamma har vært inne på hennes side og tatt ut utskrifter for å sende skolen. Jeg synes faktisk det er mer alvorlig, men det er helt lovlig

Gjest En annen mann
Skrevet

Da jeg sjekket lovverket sist tolket jeg det dithen at det er ulovlig å legge ut bilder som tydelig setter enkeltpersonen i fokus der denne personen ikke har gitt sitt samtykke. Mao. er det nok vanskelig å få gjennomslag i tvister for klassebilder og andre gruppebilder der hensikten ikke er å sette enkeltpersoner i fokus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...