Gjest Gjest_Maia_* Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Jeg slanker meg, og er vant til å spise mer enn jeg gjør nå. Så for å fylle på, føle meg mett, drikker jeg en del sukkerfri brus. 1,5 L inneholder 30 kalorier, så kan forsåvidt drikke så mye jeg vil av dette. Brusen holder meg unna småspising, og ikke minst overspising på kvelden. Er det ok å drikke mye sukkerfri brus? Så lenge kaloriinntaket er i underskudd, så gjør det vel ikke noe?
rugrat Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Et glass eller to om dagen er sikkert greit, men jeg synes ikke du skal drikke 1,5 liter om dagen for å fylle opp magen. Sukkerfri brus inneholder søtningsmidler som kan gjøre søtsuget større, og for mye aspartam er vel ikke så heldig. Da er det bedre om du drikker masse vann og heller fyller opp magen med grønnsaker og frukt. Dessuten, selv om du slanker deg så skal du ikke gå rundt og være sulten. Hvor mye spiser du i løpet av en dag?
Gjest Gjest_Maia_* Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Jeg er medlem i GR vektklubb. Har regnet ut hvor mye jeg skal ha om dagen, men jeg har enorm apetitt, og har hele livet spist utrolig mye. Derfor synes jeg det er godt å bli mett på lettbrus.. Klarer ikke drikke store mengder vann, da jeg blir kvalm da det.. Spiser mye grønnsaker i løpet av dagen, i tillegg til et par frukt.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Jeg gjør akuratt deg samme som deg faktisk og merker ikke noe mer søtsug- En ting jeg har merket er at det verker litt i tennene så jeg tror ikke lettbrus er noe bra emaljen. Jeg driver derfor med "nedtrapping" med farris(med smak og kullsyre) om dagen.
Gjest Gjest_Maia_* Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Jeg gjør akuratt deg samme som deg faktisk og merker ikke noe mer søtsug- En ting jeg har merket er at det verker litt i tennene så jeg tror ikke lettbrus er noe bra emaljen. Jeg driver derfor med "nedtrapping" med farris(med smak og kullsyre) om dagen. Hvor mye lettbrus drakk du om dagen før nedtrappingen da? Jeg begynte med dette i dag. Hehe. Har aldri vært særlig glad i brus, men får nå en god metthetsfølelse av det. Men vil jo ikke ødelegge tennene mine.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Bruk sugerør da vel Svelg kjapt unna og ikke la brusen være i munnen annet enn når du suger det via sugerøret. Slik unngå du skade. Kanskje ikke like mye unngåelse av skade som når man avstår fra brus totalt, men iallefall mye mindre skade enn når man drikker på vanlig vis og regelrett lar tennene bade i brusen. Jeg drikker kaffe på samme måte, med sugerør. Svart kaffe med sugerør Men det funker, tennene gulner iallefall ikke på den måten de gjør når jeg drikke kaffe på vanlig vis.
Mariamoo Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Drikk BonAqua Artic raspberry! Den er fantastisk.
effy Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Bruk sugerør da vel Svelg kjapt unna og ikke la brusen være i munnen annet enn når du suger det via sugerøret. Slik unngå du skade. Kanskje ikke like mye unngåelse av skade som når man avstår fra brus totalt, men iallefall mye mindre skade enn når man drikker på vanlig vis og regelrett lar tennene bade i brusen. Jeg drikker kaffe på samme måte, med sugerør. Svart kaffe med sugerør Men det funker, tennene gulner iallefall ikke på den måten de gjør når jeg drikke kaffe på vanlig vis. Drikker du kaffe med sugerør?
Lissi Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 Bruk sugerør da vel Svelg kjapt unna og ikke la brusen være i munnen annet enn når du suger det via sugerøret. Slik unngå du skade. Kanskje ikke like mye unngåelse av skade som når man avstår fra brus totalt, men iallefall mye mindre skade enn når man drikker på vanlig vis og regelrett lar tennene bade i brusen. Jeg drikker kaffe på samme måte, med sugerør. Svart kaffe med sugerør Men det funker, tennene gulner iallefall ikke på den måten de gjør når jeg drikke kaffe på vanlig vis. Om man ikke skal smake på det man drikker kan man like gjerne drikke vann! Kunstig søtningsstoff er skadelig for kroppen og hjernen når det blir mer enn 0,5 om dagen. Er forsket mye på dette, og jeg har enda ikke hørt noen som anbefaler å drikke brus. Jeg sliter selv med at jeg drikker mer lightbrus enn jeg har godt av.
Lillma Skrevet 19. mai 2008 #10 Skrevet 19. mai 2008 Jeg er selv usikker på hvor mye som er "lurt" få i seg daglig av sukkerfri brus. Men en ting er sikkert, det er ikke noe heldig i forhold til at man visst skal bli litt mer "oppblåst" pga kullsyren. Dette har jeg vel egentlig hørt i forhold til Farris osv også. Så vann er vel det helt ideele i alle tilfeller!
Yme Skrevet 19. mai 2008 #11 Skrevet 19. mai 2008 Skal du ha kontrol på vekta di eller prøve å få en sunnere kropp så kan du bare kutte ut brus helt. Det kødder med levern din å gjør at du lagrer mer fett, det. Det gjør også at du pisser ut my vann og næring som kroppen din egentlig hadde lyst til å bruke. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...=335069&hl=
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #12 Skrevet 19. mai 2008 Om man ikke skal smake på det man drikker kan man like gjerne drikke vann! Har du smaksløkene på tennene? Man trenger ikke gurgle brusen i kjeften for å smake den.
Gjest Gjest_Maia_* Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 Hva om jeg drikker fun light i stedet? Klarer som sagt ikke drikke så mye vann.. Blir så kvalm..
Lissi Skrevet 20. mai 2008 #14 Skrevet 20. mai 2008 Har du smaksløkene på tennene? Man trenger ikke gurgle brusen i kjeften for å smake den. Snakker om å stappe et sugerør i halsen slik at brusen ikke blir i munnen og dermed berører tennene!! Dette handler jo om lightbrus som havner i kroppen, ikke på tennene. Nei jeg syns ikke du bør drikke mye lightbrus når du vil ned i vekt. Det forstyrrer fordøyelsen og man får sug etter skikkelig sukker.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #15 Skrevet 20. mai 2008 Snakker om å stappe et sugerør i halsen slik at brusen ikke blir i munnen og dermed berører tennene!! Dette handler jo om lightbrus som havner i kroppen, ikke på tennene. Nei jeg syns ikke du bør drikke mye lightbrus når du vil ned i vekt. Det forstyrrer fordøyelsen og man får sug etter skikkelig sukker. Trådstarter var også engstelig for tannhelsen sin. Det var derfor hun ble tipset om å bruke sugerør. Men dette mente du at var ensbetydende med å ikke kjenne smaken av brusen. Det optimale er selvsagt å ikke drikke brus, men om man skal drikke brus så er det smart å bruke sugerør for å skåne tennene!!
Lissi Skrevet 20. mai 2008 #16 Skrevet 20. mai 2008 Trådstarter var også engstelig for tannhelsen sin. Det var derfor hun ble tipset om å bruke sugerør. Men dette mente du at var ensbetydende med å ikke kjenne smaken av brusen. Det optimale er selvsagt å ikke drikke brus, men om man skal drikke brus så er det smart å bruke sugerør for å skåne tennene!! Ja det stemmer sikkert det, har lest det før.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #17 Skrevet 20. mai 2008 Skal du ha kontrol på vekta di eller prøve å få en sunnere kropp så kan du bare kutte ut brus helt. Det kødder med levern din å gjør at du lagrer mer fett, det. Det gjør også at du pisser ut my vann og næring som kroppen din egentlig hadde lyst til å bruke. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...=335069&hl= Enig!Man får aldri noe sunn kropp av å pøse i seg brus,enten den er light eller sukkerholdig.Det handler om livsstilsendring.De fleste jeg ser som er avhengige slike søte leskedrikker er overvektige som aldri lykkes i å gå ned i vekt.
Lissi Skrevet 20. mai 2008 #18 Skrevet 20. mai 2008 Enig!Man får aldri noe sunn kropp av å pøse i seg brus,enten den er light eller sukkerholdig.Det handler om livsstilsendring.De fleste jeg ser som er avhengige slike søte leskedrikker er overvektige som aldri lykkes i å gå ned i vekt. Feil! Jeg har gått ned masse i vekt og ikke lagt på meg et gram etter det, og det har gått 3 år nå. MEN om jeg vil kalle meg avhengig er kanskje å ta i, men jeg drikker lightbrus. Ikke hver dag.
X-life Skrevet 20. mai 2008 #19 Skrevet 20. mai 2008 Søtstoffet aspartam er bygget opp av to naturlige aminosyrer, og går helt naturlig inn i fordøyelsen. Det er kalorifritt så man går ikke opp i vekt av det direkte. Søtsuget de fleste opplever av å bytte ut sukkerdrikke med sukkerfridrikke går i de fleste tilfeller bort ved å spise en velbalansert diett.
Lissi Skrevet 20. mai 2008 #20 Skrevet 20. mai 2008 Søtstoffet aspartam er bygget opp av to naturlige aminosyrer, og går helt naturlig inn i fordøyelsen. Det er kalorifritt så man går ikke opp i vekt av det direkte. Søtsuget de fleste opplever av å bytte ut sukkerdrikke med sukkerfridrikke går i de fleste tilfeller bort ved å spise en velbalansert diett. Man hører jo både det ene og det andre, og det blir vanskelig å tro på noe av det. Så man blir jo bekymret. Hørt om flere sykdommer som MS osv, som kan dukke opp av overforbruk av aspartam. Samt at kanskje fordøyelsen blir forstyrret. Også hørt at det går i hjernen, slik vanlig sukker gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå