Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Jeg har i det siste oppdaget at jeg faktisk synes noe klassisk musikk er fint, direkte nydelig faktisk! Men jeg aner jo ikke hva det er jeg har hørt... Noe av det brukt som filmmusikk... Noen som har peiling på klassisk musikk her, som kan anbefale meg noe for "Nybegynnere"? Noe som er lett likandes, greit å starte med liksom?
Tabris Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Jeg er veldig glad i Händels Concerti Grossi, Op. 3, Nos 1-6, spesielt den første: Concerto Grosso in Bb, HWV 312 - 1. Allegro.
Gjest LanaLane Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 grieg er veldig lett å like, samme er vivaldis 4 årstider og "gloria" samt Mozart og Beethoven.Liker du klassisk musikk som i opera/sang, eller vil du bare ha instrumentalt?
Reveal Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Jeg er veldig glad i Pjotr Tsjajkovskij. Ellers vil jeg anbefale mange av "best of" cdene som er gitt ut på Naxos. Er en veldig bra start, og disse cdene koster ofte under 100lappen i musikkforretningene.
Marikke Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 Vivaldis "Fire årstider" "Moldau" av Smetana "Juleoratoriet" av Bach
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 trådstarter her. jeg liker "AIR" med bach og den typen...
leandra Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Anbefaler Chopins nocturner og Rachmaninows pianokonserter
Mayami Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Shostakovitz: Vals fra Jazz-suite nr 2(?) Albinoni: Kanon Beethoven: Symfoni nr 5 Tchaikovski: Nøtteknekkersuite Handel: Messias Chopin: Ballade i g-moll Grieg: Pianokonsert i a-moll Bach: Jesu Joy of Man's Desiring Mye senere musikk kan være litt vanskelig tilgjengelig, kanskje særlig Rachmaninov og Tchaikovsky. For all del nydelig musikk, men noe mer krevende melodiføringer og harmonisering.
Nigo-san Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Ellers vil jeg anbefale mange av "best of" cdene som er gitt ut på Naxos. Er en veldig bra start, og disse cdene koster ofte under 100lappen i musikkforretningene. Enig, de er forbausende gode! Og såvidt jeg husker, har de blant annet CD'er inndelt etter epoker, med forskjellige komponister innen samme periode. Da får du de viktigste verkene, og en flott innføring i musikkhistorien på kjøpet. Anbefales! Selv er jeg glad i Chopin, Händel og diverse depressive russere Men skal jeg nevne et enkelt verk, så vil jeg si at Mozarts "Requiem" rager høyt på lista. Ville også sett etter Maurice Ravels "Bolero", Modest Mussorgskijs "Bilder på en utstilling", og for å ta en helt annen sjanger, "Frühlingsrauschen" av Christian Sinding. For ikke å foglemme Wagners Valkyrierittet- etter sigende verdens mest trafikkfarlige klassiske stykke!
Gjest ikke ts, men Skrevet 13. juni 2008 #10 Skrevet 13. juni 2008 Enig, de er forbausende gode! Og såvidt jeg husker, har de blant annet CD'er inndelt etter epoker, med forskjellige komponister innen samme periode. Da får du de viktigste verkene, og en flott innføring i musikkhistorien på kjøpet. Anbefales! Disse skulle jeg svært gjerne ha! Har lett etter samle-CD for epoker. Står det noe info om epokene også? Det hadde vært et ekstra pluss. Har lett på naxos.no, men har ikke funnet de. Så kunne du har gitt eksakt navn på CD'ene?
Nigo-san Skrevet 14. juni 2008 #11 Skrevet 14. juni 2008 *rote i CD-hyllene* Se etter "Klassiske favoritter". Jeg har tre: Klasisske favoritter fra barokken, Klassiske favoritter fra Mozart og Beethovens tid, Klassiske favoritter fra romantikken og vår tid. Jeg lurer på om de ikke ble kjøpt i sånn samleboks...? Det blir jo bare et veldig lite utvalg fra hver epoke, men de har valgt ut gode stykker- og det er et veldig godt sted å begynne! Dessverre står det ikke noe særlig om de forskjellige stilartene, men det kan man jo finne på nettet, f.eks. Hmm, lenge siden jeg har hørt på disse. *sette på Orffs "O Fortuna"*
Gjest ikke ts, men Skrevet 14. juni 2008 #13 Skrevet 14. juni 2008 *rote i CD-hyllene* Se etter "Klassiske favoritter". Jeg har tre: Klasisske favoritter fra barokken, Klassiske favoritter fra Mozart og Beethovens tid, Klassiske favoritter fra romantikken og vår tid. Jeg lurer på om de ikke ble kjøpt i sånn samleboks...? Det blir jo bare et veldig lite utvalg fra hver epoke, men de har valgt ut gode stykker- og det er et veldig godt sted å begynne! Dessverre står det ikke noe særlig om de forskjellige stilartene, men det kan man jo finne på nettet, f.eks. Hmm, lenge siden jeg har hørt på disse. *sette på Orffs "O Fortuna"* Takk for svar! Det var store greier! Var ikke meningen at du måtte dra frem hele, men takk for innsats. Ser ikke å finne de på naxos.no, men regner med de tar imot forespørsler på mail. Ikke for å kuppe tråden, men har andre gode forslag på epoke-samle-CD, så kom med det.
Gjest Huldali Skrevet 14. juni 2008 #14 Skrevet 14. juni 2008 Et godt tips kan være å begynne å høre på p2 eller "alltid klassisk". Der sendes det masse bra klassisk musikk, så kan du bare skrive ned du liker og finne cden.
Gjest gladlaks Skrevet 15. juni 2008 #15 Skrevet 15. juni 2008 Arvo Part - Spiegel im Spiegel Dette er en av de vakreste sangene jeg vet om. Også liker jeg veldig godt 2.sats på Beethoven sin 7.symfoni.
salome Skrevet 22. juni 2008 #16 Skrevet 22. juni 2008 Jeg har i det siste oppdaget at jeg faktisk synes noe klassisk musikk er fint, direkte nydelig faktisk! Men jeg aner jo ikke hva det er jeg har hørt... Noe av det brukt som filmmusikk... Noen som har peiling på klassisk musikk her, som kan anbefale meg noe for "Nybegynnere"? Noe som er lett likandes, greit å starte med liksom? Jeg er konsertpianist og må jo bare rekommendere min store helt - johannes brahms! Mye av hans musikk er litt som filmmusikk, og veldig veldig vakkert, så det er sikkert mye du kommer like der! Noen anbefalelser der er tredje satsen av symfoni nr 3 (det er noe du bare må få med deg!!) og fjerde symfonien og pianoverk fra opus 118 for eksempel.. endel av mozart og beethoven kan bli noe for "klassisk" for noen, men chopins nocturner og 2. klaverkonsert samt rachmaninoff er også bra.. håper du finner fram i kunstmusikkverden! vi trenger flere
salome Skrevet 22. juni 2008 #17 Skrevet 22. juni 2008 Jeg er konsertpianist og må jo bare rekommendere min store helt - johannes brahms! Mye av hans musikk er litt som filmmusikk, og veldig veldig vakkert, så det er sikkert mye du kommer like der! Noen anbefalelser der er tredje satsen av symfoni nr 3 (det er noe du bare må få med deg!!) og fjerde symfonien og pianoverk fra opus 118 for eksempel.. endel av mozart og beethoven kan bli noe for "klassisk" for noen, men chopins nocturner og 2. klaverkonsert samt rachmaninoff er også bra.. håper du finner fram i kunstmusikkverden! vi trenger flere
Gjest Bond Skrevet 22. juni 2008 #18 Skrevet 22. juni 2008 (endret) Kanskje Debussy eller Ravel? Det er da litt 'nyere' (dvs begynnelsen av 1900-tallet), men utrolig fin musikk å høre på. Ellers - Arvo Pärt en av mine samtidsfavoritter også. Hvis du har en platespiller, da kan man få UTROLIG mange plater fra loppemarkeder for utrolig lite penger (som oftest 10-20kr per LP). Bare å være obs på kvalitet og skraper og man kan finne tonnevis. husj jeg skulle egentlig ikke anbefale, ellers kommer konkurranse Endret 22. juni 2008 av mrs_bond
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå