Gå til innhold

vask av bunad..


Leanne

Anbefalte innlegg

hvordan vasker man en bunad... har to små barn og etter 17 mai er det en del is, snørr og andre div flekker...

selve bunaden er av ull og skjorta er av lin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bunadskjortene vasker jeg på 60 grader.

Selve bunaden er jeg litt i tvil, men hadde sikkert valgt ullprogram på den. Har aldri vasket den selv, men det burde gjøres, så om noen har noen bedre tips til akkurat den, så vil jeg gjerne høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunadskjortene vasker jeg på 60 grader.

Selve bunaden er jeg litt i tvil, men hadde sikkert valgt ullprogram på den. Har aldri vasket den selv, men det burde gjøres, så om noen har noen bedre tips til akkurat den, så vil jeg gjerne høre.

holder skjortene seg fine om man vasker de i maksinen?

bunaden tør jeg ikke vaske i maskin da det er masse broderier på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve bunaden ville jeg tørket over etter beste evne og så sett om den trengte vask. Skjorta ville jeg vasket slik man vanlig vasker lin :)

Endret av Aurela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det slik at det ikke er snakk om en festdrakt fra Obs eller Sparkjøp etc?For de tåler utmerket en runde i maskinen.'

Er det en håndbrodert bunad tror jeg at jeg ville ha levert inn til rens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
hvordan vasker man en bunad... har to små barn og etter 17 mai er det en del is, snørr og andre div flekker...

selve bunaden er av ull og skjorta er av lin....

Bunader skal helst renses.Men skal du vaske dem,så vask for hånd med ullvaskemiddel på ca.30 grader.(Er bedre å ha for lav enn for høy vaske-temperatur!).Ikke la dem ligge i bløt.Flekker på ull forsvinner som regel ganske fort,uten at man trenger å vaske plaggene så voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder skjortene seg fine om man vasker de i maksinen?

bunaden tør jeg ikke vaske i maskin da det er masse broderier på den...

Jeg pratet med noen gamle og drevne damer på jobb og de vasket alltid lin-skjortene på over 60 grader i vaskemaskin. Og de jobber i et vaskeri.

Jeg prøvde en gang og satte på kun 40 grader og da ble skjorten litt sånn gul-aktig..

og da sa damene til meg ihvertfall at lin måtte man alltid vaske på over 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden ville jeg sendt til renseri. Skjorten går fint i vaskemaskin, men det er lurt å bruke vaskepose (eller legg den inni et hvitt putevar) så ikke broderiene får gjennomgå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. da skal jeg først prøve å vaske bunaden selv med klut og milo... hvis det ikke er nok får jeg sende den inn til rens...

skjorten får jeg prøve i maskinen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at lin ikke skal ha tøymykningsmiddel (eller var det skyllemiddel?) siden det ødelegger fibrene.. Har jeg hørt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge mamma:

Ikke vask linskjorten på 60 grader, legg den i bløt med bio-tex white.

Kan godt hende 60grader er ok,- men om du har en håndbrodert linskjorte, ville jeg vært forsiktig med den, min kostet ihvertfall flere tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at mange sier man kan vaske linskjortewr veldig varmt, noen koker dem til og med. Men i følge min tante som er "bunadekspert" bør man absolutt ikke gjøre dette. Om man vasker liskjorter for varmt så ødelegger man fibrene. Det vil si at de ser bra ut med en gang, men de vil bli slitt mye raskere enn om man håndvasker.

Jeg vasker heller ikke skjorta mi i maskin. Den er håndbrodert, og jeg tør ikke ta sjansen på at broderiet skal bli slitt.

Skjorte: håndvask med Milo. Skyll veldig godt. (såperester kan få skjorta til å gulne.) Det er også viktig å vaske skjorta mellom hver bruk, den gulner om den henger strøket eller brukt.

Bunad: vask forsiktig over med en fuktig klut for å ta flekker. Lever til rensing om det er noe du ikke får bort selv.

Og jeg må bare si med store bokstaver:

MAN MÅ ALDRI VASKE BUNAD I VASKEMASKIN!!!!

Ikke engang på ullprogram. Nei nei nei nei nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker skjorta mi i vaskemaskinen på 60 grader, kun da blir den helt ren og fin. Den er av lin, og håndbrodert.

Bunaden ville jeg aldri funnet på å vaske i maskinen, kun sendt til rens etter å først ha prøvd å fjernet flekkene med vann og klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...