Gjest nalle-maja Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Jeg må alltid prøve KG før jeg eventuelt går til lege I en måneds tid har jeg hatt en suselyd på det ene øret som kommer og går. Av og til kommer det en stikkende smerte som går bort like etter. Før var det alltid litt voks å hente fra begge ørene, men nå er det bare fra det som jeg ikke har suselyd. Kan det være at det sitter ørevoks fast i det jeg hører en suselyd på, og går det an å behandle selv? Jobber litt langt fra fastlegen :gjeiper:
Transmogrifier Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Hmm.... ikke bruk q-tips, da dytter du bare voksen lenger inn og lager propp, det har jeg blitt fortalt av øre-nese-hals spesialist. Du kan kanskje prøve lunkent vann, helle inn i øret, og så tilte øret andre veien så det renner ut? Ørenesehalsfolka spyler en stråle som er vinklet litt opp i øregangen, på skrå lissom, slik at det kommer vann bak voksproppen for å få den ut, men hvis det ikke er voks i øret det suser i??? Jeg trodde forresten ikke at voks hadde noe som helst med sus å gjøre. Tror faktisk ikke det fins kur mot øresus i det hele tatt... for håpe det forsvinner av seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #3 Skrevet 18. mai 2008 Jeg trodde forresten ikke at voks hadde noe som helst med sus å gjøre. Tror faktisk ikke det fins kur mot øresus i det hele tatt... for håpe det forsvinner av seg selv. Øresus kan komme av så mangt. Jeg har innimellom øresus på grunn av væske i mellomøret, da hjelper det faktisk med nesedråper, for de løser opp sånn at væsken kommer ut fra mellomøret. Det tok lang tid før jeg oppdaget at det var grunnen, for jeg trodde, som deg, at det var lite å gjøre med øresus.
Transmogrifier Skrevet 18. mai 2008 #4 Skrevet 18. mai 2008 (endret) Øresus kan komme av så mangt. Jeg har innimellom øresus på grunn av væske i mellomøret, da hjelper det faktisk med nesedråper, for de løser opp sånn at væsken kommer ut fra mellomøret. Det tok lang tid før jeg oppdaget at det var grunnen, for jeg trodde, som deg, at det var lite å gjøre med øresus. Ah. Hehe, da lærte jeg noe i dag også. Hvilke andre grunner fins det? Hvis du sier det er så mange? Endret 18. mai 2008 av Transmogrifier
Gjest nalle-maja Skrevet 18. mai 2008 #5 Skrevet 18. mai 2008 Jeg har lest litt rundt, og skal kjøpe meg jordnøttolje i morgen. Det kan kanskje hjelpe, dersom det er ørevoks jeg har. Jeg leste at øresus kan komme av ørevoks, Transmogrifier Men skal ikke bruke q-tips på en stund...
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #6 Skrevet 18. mai 2008 Ah. Hehe, da lærte jeg noe i dag også. Hvilke andre grunner fins det? Hvis du sier det er så mange? Ikke spør så vanskelig da Det eneste jeg kommer på, er at man kan få øresus av å høre mye på høy musikk/høye lyder. Hva som skjer i øret og deretter gir øresusen vet jeg ikke, men det er visst ikke uvanlig å få kortvarig øresus etter konserter, og kronisk øresus etter langvarig eksponering for høye lyder. Det finnes muligens flere årsaker til øresus, men det vet jeg ikke noe om
Paladin Skrevet 18. mai 2008 #7 Skrevet 18. mai 2008 Man kan få kjøpt på apoteket Revaxør eller øredråper. Disse dryppes inn i øret og virker en 30 minutters tid mens man ligger på siden med øret opp. Man kan alternativt bruke matolje og bruke samme metode. Matolje løser opp ørevoksen. Kjøper man Revaxør så følger det ofte med en øreballong. Den kan kjøpes separat også. Øreballongen kan fylles opp med lunkent vant og man kan spyle øret diverse ganger til ørevoksen kommer ut. Jeg har erfaring med best resultater dersom man spyler ganske hardt, men vært klar over at det kan være litt ubehagelig og man kan bli litt svimmel. Men det er det verdt når man etter behandlingen endelig føler at man hører normalt igjen. Q-tips bør man absolutt ikke bruke da den bare dytter ørevoksen lenger inn og da blir den vanskeligere å få ut.
Gjest nalle-maja Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Takk for tips, alle sammen, får håpe det er ørevoks jegh ar da Har kjøpt jordnøttolje idag, får se om det hjelper.
Gjest nalle-maja Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 Æsj, kom nettopp på årsaken til at jeg hører en suselyd - slag mot øret av flat hånd, av meg selv =P så da må jeg vel nok til lege...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå