Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Da er russetiden vel overstått, men en på bussen har fått kyssesyken. Jeg har en gang drukket av hennes øl, kun denne ene gangen. Men, jeg har helt sikkert drukket av andres drikke, andre som har drukket av hennes drikke osv.

Jeg har planer om å ringe legen etter eksamenstiden for å få sjekket noen andre ting, men burde jeg dra til legen før denne tiden for å sjekke meg for kyssesyken? Jeg føler meg ikke syk eller dårlig. Pappa mener det er for tidlig å teste seg, samtidig som det ikke er noe å gjøre for å forhindre sykdommen om jeg har fått smitten.

Videoannonse
Annonse
Gjest Evalina
Skrevet

Ser ingen grunn til at du skal teste deg. Du merker det helt sikkert om du blir syk, tro meg... Og du kan vel uansett ikke gjøre noe fra eller til nå.

Skrevet
Ser ingen grunn til at du skal teste deg. Du merker det helt sikkert om du blir syk, tro meg... Og du kan vel uansett ikke gjøre noe fra eller til nå.

Takk for svar, var egentlig det jeg tenkte meg ;)

Skrevet

Du merker det faktisk oftest IKKE om du blir smittet, de fleste av oss (90%) ER smittet av dette viruset som skaper kyssesyken (epstein-barr virus), men immunsystemet reagerer bare heftig i de færreste tilfellene, og slår deg ut over lang tid. De fleste blir smittet men merker ingenting.

Sånn jeg har skjønt greia, så er grunnen til å teste deg, å luke vekk andre årsaker dersom du går rundt med symptomer. En sjelden gang hovner mandlene opp så innmari at du må ligge til overvåkning på sykehuset, og noen ganger sveller milten så mye at en må passe på at en ikke driver med sport som kan gi støtskader i den regionen, for da kan milten revne. Men det skal litt trøkk til for at det skal skje, for vanligvis undersøker en jo milten ved å klemme på buken på venstre side/ øvre venstre kvadrant. Så slapp av du, om du har blitt smittet er det ikke sikkert du kunne ha unngått det forever uansett.

Skrevet
Du merker det faktisk oftest IKKE om du blir smittet, de fleste av oss (90%) ER smittet av dette viruset som skaper kyssesyken (epstein-barr virus), men immunsystemet reagerer bare heftig i de færreste tilfellene, og slår deg ut over lang tid. De fleste blir smittet men merker ingenting.

Sånn jeg har skjønt greia, så er grunnen til å teste deg, å luke vekk andre årsaker dersom du går rundt med symptomer. En sjelden gang hovner mandlene opp så innmari at du må ligge til overvåkning på sykehuset, og noen ganger sveller milten så mye at en må passe på at en ikke driver med sport som kan gi støtskader i den regionen, for da kan milten revne. Men det skal litt trøkk til for at det skal skje, for vanligvis undersøker en jo milten ved å klemme på buken på venstre side/ øvre venstre kvadrant. Så slapp av du, om du har blitt smittet er det ikke sikkert du kunne ha unngått det forever uansett.

Men hvis det er slik du sier nå at jeg kan få viruset uten sykdomen, vil jeg da bli imun slik som en som har hatt kyssesyken da? Er ikke så veldig nervøs akkuratt, bare undrer :)

Skrevet
Men hvis det er slik du sier nå at jeg kan få viruset uten sykdomen, vil jeg da bli imun slik som en som har hatt kyssesyken da? Er ikke så veldig nervøs akkuratt, bare undrer :)

Du vil ikke få kyssesyke-symptomer om du kommer i kontakt med en smittet person, om du har viruset i deg, uansett om du fikk symptomer da du ble smittet eller ikke. De hvite T-blodcellene dine har blitt trent opp til å skyte ned de smittede B-blodcellene før de formerer seg (og får mandler og gane osv til å svelle). Så mer virus vil ikke gjøre noen forskjell, slik jeg har skjønt det. Hvorfor en ikke kan bli kvitt alle de smittede blodcellene, det aner jeg ikke. Viruset vil du alltid slepe med deg, men immunsystemet holder det i sjakk.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville testa meg jeg! Og vært forsiktig med alkoholen framover. Dette fordi hvis du har kyssesyke så skal du være forsiktig, for det kan utvikle seg til ME, kronisk utmattelsessyndrom. Jeg vil ikke skremme deg, men vil du skal tenke litt over det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...