Gå til innhold

Hva skjer egentlig ved styrketrening


yoga

Anbefalte innlegg

Jeg har nå trent aktivt styrke i noen måneder, og fra å være temmelig utrent, ser jeg allerede gode resultater.

Men det er noen ting jeg ikke forstår, og som jeg tror det er endel andre her som ikke forstår og...

La meg ta meg selv som eksempel:

Min vekt er akkurat det samme nå, som før jeg begynte å trene (det er heller ikke en vektnedgang jeg har som mål for treningen), men jeg har fått mindre midje (målt i cm), er blitt slankere i ansiktet, og fått større lår og fått litt mer sprett i rumpa.

(Jeg trener etter treningsprogram laget for hele kroppen ca. 2-3 ganger i uka. Har kunnet økt kg på vekter flere ganger)

Men egentlig ut i fra endel jeg har lest her inne, så skal ikke dette ha latt seg gjøre uten at jeg i tillegg har mistet kroppsvekt. Noe jeg da ikke har gjort.

Så vil det da egentlig si at noe av fettet på kroppen min har forsvunnet til fordel for muskler?

Og jeg har også trent styrke med tanke på mageområdet, noe som har hatt klare resultater. Men dette blir jo da regnet som punktforbrenning, som egentlig ikke skal la seg gjøre?

Så hva er det som egentlig skjer i kroppen, når det kan virke som om fett rett og slett har forandret seg til muskler, siden jeg ikke har gått ned i kropps kg?

Eller har jeg ved styrketrening samtidig drevet fettforbrenning, men dette ikke har blitt vist på vekta siden jeg har bygget muskulatur samtidig?

Hvordan er nå dette?

Dette er noe jeg virkelig har lyst til å forstå og skjønne, så jeg er veldig takknemlig for svar. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, fett forvandler seg ikke til muskler.

Man har fettceller som kan bli større eller mindre, og man har muskelceller som kan bli større eller mindre.

Du har trent opp musklene og forbrent fett, en effekt nybegynnere innen styrketrening får :)

Punktforbrenning eksisterer fremdeles ikke. Kroppen mister fett der den vil miste fett.

All trening virker fettforbrennende, og styrketrening er absolutt ett effektivt verktøy under diett. Det er en veldig lei misforståelse om at styrketrening er kun for å bygge muskler, og kondisjonstrening er kun for fettforbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, fett forvandler seg ikke til muskler.

Man har fettceller som kan bli større eller mindre, og man har muskelceller som kan bli større eller mindre.

Du har trent opp musklene og forbrent fett, en effekt nybegynnere innen styrketrening får :)

Punktforbrenning eksisterer fremdeles ikke. Kroppen mister fett der den vil miste fett.

All trening virker fettforbrennende, og styrketrening er absolutt ett effektivt verktøy under diett. Det er en veldig lei misforståelse om at styrketrening er kun for å bygge muskler, og kondisjonstrening er kun for fettforbrenning.

Signerer på den!

Vil bare legge til at punktforbrenning er et omstridt tema som er blitt forsket på i både hytt og vær, noen mener det funker, andre mener det ikke funker, konklusjonen til syvende og sist er i hvertfall pr. dags dato at det ikke funker.

Det som antakelig er skjedd på magen din er at noe fett er forsvunnet samtidig som du har trent opp musklene, hvilket gjør at de blir mer fremtredende og oxo holder magen mer inne. Dette er tatt i betrakning at jeg tar et utgangspunkt i at du var forholdsvis slank fra før.

Når det gjelder vekten, ja, du kan godt si det at du har fått mer muskler og mindre fett, husk at muskler veier mer enn fett! Jeg har gått 5-6 kg OPP etter at jeg begynte å trene, men har en mye finere, fastere kropp nå!

Hehe, håper det er mulig å forstå noe av surret mitt her :jepp:

Lykke til vidre i treningen, og vær forberedt på at det kommer en periode hvor du ikke ser like store forandringer som nå i "nybegynnerfasen", men ikke gi opp av den grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. punktforbrenning-

Nyere studier viser at man faktisk kan forbrenne ekstra fett i området rundt musklene man trener, men dette begrenser seg til noe slikt som 2-3 ekstra kcal over en treningsperiode på flere uker.

Når man vet at 1 kg kroppsfett er ca 7000kcal, så kan man vel si at punktforbrenning ikke går an :)

Tren kroppen som en helhet, bruk flerleddsøvelser som knebøy, brystpress, roing - løp, gå på gruppetimer osv. Dette er trening som gir resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest apekattenico
Jeg har nå trent aktivt styrke i noen måneder, og fra å være temmelig utrent, ser jeg allerede gode resultater.

Godt jobba! Nå trenger du bare å slutte med treninga, så blir du akkurat som alle andre.

Men det er noen ting jeg ikke forstår, og som jeg tror det er endel andre her som ikke forstår og...

Ja, folk er generelt lite opplyste.

La meg ta meg selv som eksempel:

"If you must hold yourself up to your fellow forumusers as an object lesson, hold yourself up as a warning and not as an example."

Min vekt er akkurat det samme nå, som før jeg begynte å trene (det er heller ikke en vektnedgang jeg har som mål for treningen), men jeg har fått mindre midje (målt i cm), er blitt slankere i ansiktet, og fått større lår og fått litt mer sprett i rumpa.

(Jeg trener etter treningsprogram laget for hele kroppen ca. 2-3 ganger i uka. Har kunnet økt kg på vekter flere ganger)

Dette er uvanlig bra, flere burde gjøre som deg.

Men egentlig ut i fra endel jeg har lest her inne, så skal ikke dette ha latt seg gjøre uten at jeg i tillegg har mistet kroppsvekt. Noe jeg da ikke har gjort.

Hvorfor skulle ikke dette gå an? Hva er forklaringen?

Så vil det da egentlig si at noe av fettet på kroppen min har forsvunnet til fordel for muskler?

Ikke nødvendigvis til fordel for muskler, men du har tapt noe fett og fått noe muskler.

Og jeg har også trent styrke med tanke på mageområdet, noe som har hatt klare resultater. Men dette blir jo da regnet som punktforbrenning, som egentlig ikke skal la seg gjøre?

Med dette utsagnet går jeg ut i fra at du tuller siden det er så langt opp dagen selvmotsigende. Om du ikke tuller med oss må du gjerne forklare hva klare resultater vil si. Du har også helt rett i at punktforbrenning ikke lar seg gjøre.

Så hva er det som egentlig skjer i kroppen, når det kan virke som om fett rett og slett har forandret seg til muskler, siden jeg ikke har gått ned i kropps kg?

Gud betre. Fett forandrer seg ikke på magiskvis til muskler. Herreminhatt.

For å gi en kort forklaring på hva som skjer med musklene dine når du trener:

Musklana dine er bygd opp slik (snakka no om tverrstipet muskelatur): Kvar muskelfiber er omringe av ei bindevevshinne, og bunta av muskelfiber er omringe av ei endå tjukkare hinne. Mange slike bunta utgjer ein muskel. Inni kvart musikelfiber finn du fleire hundre såkalla myofibiller(sarkomerer). Desse består hovedsaklig av lange tråda av myosin og aktin (proteiner). Når du konthraherer muskelen din samarbeida dei to ulike trådane.

Musklane din veks i størrelse når muskelcellene blir større - ikkje fleire! (dette kallast forøvrig hypertrofi). Auking av størrelse kjem av at mengden aktin og myosin i muskelfibra auka, og dess meir aktin og myosin som kan samarbeide - dess meir kraft klara muskelen å gi.

SIDENOTE: I takt med at musklane dine veks og du klara større belastninga vil CNSet også utvikle seg. Du vil bli betre og betre til å rekrutere fleire musikellceller når du løfter vekter. Du skal vite at det er langt i fra 100% av muskelfibra som jobba når du trena ein viss muskel med ein viss øvelse.

SIDENOTE2: Å vere senesterk går ikkje an.

Fettforbrenning foregår omlag sann: Du har to ulike fettdepot. Det som gjer deg til tjukkabollafeita med bilringe og greier, og det som er lagra rundt viktige organ i kroppen. Forbrenning av fett skjer ca. overalt i kroppen, men det er hovedsaklig musklar og levern som står for det meste av forbrenninga. Først blir fettet transportert frå fettceller til muskelceller i form av frie fettsyrer via blodet. Musklane er ikkje verre enn at dei tar opp det dei finn av frie fettsyrer i blodet, og det er derfor teoretisk mulig å forbrenne himla mykje fett om da er behov for det.

Vel framma hjå muskelen skjer da litt ymse. Hovedpunktet er dog at prosessen rundt sjølveforbrenning er langsom og litt komplisert, og kan bli påverke av ein rekke ulike ting. Som td. energiforbruk og kosthald. Anyways; forhåpentligvis vil mitrokondrien ta opp fettsyrene, bryte dei ned og forbrenne dei, slik at det blir firgjort energi. Denne energien kan du bruke til mykje forskjellig moro.

Kroppen skill ikkje på dei forskjellige fettcellene og det er derfor umulig for deg å bestemme kor du skal forbrenne fett. Ergo: punktforbrenning funkasje.

SIDENOTE: Levern er også ein viktig bidragsyter når da kjem til fettforbrenning, då hovedsaklig når du kvaila. MEN; alkohol sett ein effektiv stoggar for fettforbrenninga. Dette betyr: Ikkje drikk alkohol!

SIDENOTE2: Når fettsyrene forbrennast blir noko av det omvandla til ketonlegmer, det er dette idiotane som driver på med ketogene dietta utnytta. Sia dei ikkje inntar karbohydrat må kroppen forbrenne fett for å passe på at kroppen har drivstoff for hodet og glukose som energi.

Eller har jeg ved styrketrening samtidig drevet fettforbrenning, men dette ikke har blitt vist på vekta siden jeg har bygget muskulatur samtidig?

Jah. By the way; styrketrening er fysiologisk sett intervall trening. Dvs. at du har lov til å le litt av jentene som spring på dei forbanna bråkete møllene sine når du pumpa jern sia du mest sannsynlig kjem til å forbrenne minst like mykje fett som dei dar du driv å pumpa jern. :)

Hvordan er nå dette?

Dette er noe jeg virkelig har lyst til å forstå og skjønne, så jeg er veldig takknemlig for svar. :) :)

Da vart himla rotete, men da e' i det minste svar! ;)

Endret av apekattenico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer på den!

Vil bare legge til at punktforbrenning er et omstridt tema som er blitt forsket på i både hytt og vær, noen mener det funker, andre mener det ikke funker, konklusjonen til syvende og sist er i hvertfall pr. dags dato at det ikke funker.

Det som antakelig er skjedd på magen din er at noe fett er forsvunnet samtidig som du har trent opp musklene, hvilket gjør at de blir mer fremtredende og oxo holder magen mer inne. Dette er tatt i betrakning at jeg tar et utgangspunkt i at du var forholdsvis slank fra før.

Når det gjelder vekten, ja, du kan godt si det at du har fått mer muskler og mindre fett, husk at muskler veier mer enn fett! Jeg har gått 5-6 kg OPP etter at jeg begynte å trene, men har en mye finere, fastere kropp nå!

Hehe, håper det er mulig å forstå noe av surret mitt her :jepp:

Lykke til vidre i treningen, og vær forberedt på at det kommer en periode hvor du ikke ser like store forandringer som nå i "nybegynnerfasen", men ikke gi opp av den grunn :)

Takk for svar begge to :)

(Har enda ikke skjønt hvordan jeg siterer to samtidig)

Ja, jeg er forholdsvis slank.

Så hvis jeg skal lage en kort oppsummering for meg selv:

Med styrkerening så har jeg både forbrent fett og bygget muskler, og denne kombinasjonen har ført til strammere og mer fit kropp, men ikke nedgang av kroppsvekt, kun fettprosent?

Dere skriver om nybegynnerfase, hvor lenge pleier en sånn nybegynnerfase og vare sånn ca? Og når jeg er kommet over den, så vil den gode progresjonen min stagnere?

(Beklager mange spørsmål, men vil så gjerne oppdatere meg litt på dette feltet :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar begge to :)

(Har enda ikke skjønt hvordan jeg siterer to samtidig)

Ja, jeg er forholdsvis slank.

Så hvis jeg skal lage en kort oppsummering for meg selv:

Med styrkerening så har jeg både forbrent fett og bygget muskler, og denne kombinasjonen har ført til strammere og mer fit kropp, men ikke nedgang av kroppsvekt, kun fettprosent?

Helt riktig :)

Dere skriver om nybegynnerfase, hvor lenge pleier en sånn nybegynnerfase og vare sånn ca? Og når jeg er kommet over den, så vil den gode progresjonen min stagnere?

(Beklager mange spørsmål, men vil så gjerne oppdatere meg litt på dette feltet :) :)

Umulig å svare på, avhenger av så mange variabler :

Kjønn, alder, tidligere treningsgrunnlag, genetikk, treningstype-menge og intensitet ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba! Nå trenger du bare å slutte med treninga, så blir du akkurat som alle andre.

??

"If you must hold yourself up to your fellow forumusers as an object lesson, hold yourself up as a warning and not as an example."

Jeg har ikke så god innsikt i noen andres treningsprogresjon som min egen, derfor bruker jeg den ;)

Med dette utsagnet går jeg ut i fra at du tuller siden det er så langt opp dagen selvmotsigende. Om du ikke tuller med oss må du gjerne forklare hva klare resultater vil si. Du har også helt rett i at punktforbrenning ikke lar seg gjøre.

Jeg trener med apparater konstruert til trening av magemusklene, og i tillegg sit-ups o.l hjemme. Og av klare resultater så kan jeg vise til en nedgang i midjemål på nærmere 5 cm, og ikke så "løs i fisken" lenger.

Gud betre. Fett forandrer seg ikke på magiskvis til muskler. Herreminhatt.

Nei,det har jeg egentlig forstått. Og ja, jeg er veldig uvitende innen dette feltet, og det er derfor jeg spør alle disse dumme spørsmålene ;)

Men takk for veldig god forklaring på slutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...