Gå til innhold

Er det akseptablet å bruke "åsså"?


Bomullstrusa

Anbefalte innlegg

Jeg er normalt ganske nøye med hvordan jeg formulerer meg, men klarer ikke å kvitte meg med bruken av "åsså". Jeg bruker det ikke helt ukritisk altså, og vet når jeg bør bruke "også". Jeg ville ikke skrevet "skal du til Sverige? Jeg åsså!", men jeg kan finne på å skrive "vi satt musestille i mørket, åsså smalt det plutselig i veggen utenfor".

Er det bare jeg som gjør dette, og er det i så fall helt riv ruskende galt av meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Belladonna_*
Jeg er normalt ganske nøye med hvordan jeg formulerer meg, men klarer ikke å kvitte meg med bruken av "åsså". Jeg bruker det ikke helt ukritisk altså, og vet når jeg bør bruke "også". Jeg ville ikke skrevet "skal du til Sverige? Jeg åsså!", men jeg kan finne på å skrive "vi satt musestille i mørket, åsså smalt det plutselig i veggen utenfor".

Er det bare jeg som gjør dette, og er det i så fall helt riv ruskende galt av meg?

"Åsså" er ikke et ordentlig ord, du finner det ikke i noen ordbok. I denne setningen ville jeg ha skrevet "......., og så smalt det.....", fordi det ikke er samme betydning som "også".

Hilsen Belladonna, ikke innlogget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj, nei det er ikke akseptabelt! :nei: Hvor kommer den vanen fra?

Det har nok med dialekten min å gjøre.. Skal slutte å bruke det fra nå av :)

"Åsså" er ikke et ordentlig ord, du finner det ikke i noen ordbok. I denne setningen ville jeg ha skrevet "......., og så smalt det.....", fordi det ikke er samme betydning som "også".

Hilsen Belladonna, ikke innlogget

Det er sant det. Sjekka det selv nå :) Og hvorfor jeg ikke bruker "og så" istedet, vet jeg ikke. Skal prøve å ta det i bruk i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke akseptabelt. Setter det på lik linje med assa (altså). *grøsse* En ting er å si det, det er en helt annen ting å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke skrives, nei. Men å si det er greit, det gjør jeg selv. Hvordan uttaler dere andre "også"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...