Gjest Gjest_Julia_* Skrevet 18. mai 2008 #1 Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg har alltid tenkt at den dump går nedover og en hump går oppover. (Kanskje fordi "Dumpa" her vi bor er et sted ungene drar for å ake eller leke, et område nedsenket i forhold til omliggende terreng.) Men: I lokalavisa her skriver man stadig om fartsdumper. (Og da tenker jeg hver gang at det skulle tatt seg ut med skikkelig nedsenkninger i veien. Hadde fått bremset farten i allefall.. ) Avisa har skrevet sette så mange ganger at jeg har begynt å lure på om min oppfatning kanskje er feil? Er hump og dump det samme, eller er dette en (av mange) språkslurver i avisa her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cascabel Skrevet 18. mai 2008 #2 Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg tenker, og bruker ordene, motsatt av deg. En dump går opp og en hump går ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birma Skrevet 18. mai 2008 #3 Del Skrevet 18. mai 2008 Hump: forhøyning av vegen. Dump: søkk i vegen. Det heter også fartsdemper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cascabel Skrevet 18. mai 2008 #4 Del Skrevet 18. mai 2008 hump I hump m1 (jf lty humpel 'lav jordhaug' og hump(e) 'klump, pukkel') kul, ujevnhet løypa var full av h-er og staup dump I dump f1 el. m1 (trol besl med II *dyp) fordypning, søkk en d- i veien, løypa / humper og d-er Fra ordboka, så da er det jo avklart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Julia ts Skrevet 18. mai 2008 #5 Del Skrevet 18. mai 2008 Hump: forhøyning av vegen. Dump: søkk i vegen. Det heter også fartsdemper. Hm. Hvorfor tenkte ikke jeg på å sjekke i ordboka selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Julia ts Skrevet 18. mai 2008 #6 Del Skrevet 18. mai 2008 Hm. Hvorfor tenkte ikke jeg på å sjekke i ordboka selv.. (Glemte å si: Takk alle sammen !) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cascabel Skrevet 18. mai 2008 #7 Del Skrevet 18. mai 2008 Hm. Hvorfor tenkte ikke jeg på å sjekke i ordboka selv.. For da kunne jeg finne ut at jeg har tatt feil i snart tredve år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 18. mai 2008 #8 Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg har alltid tenkt at den dump går nedover og en hump går oppover. (Kanskje fordi "Dumpa" her vi bor er et sted ungene drar for å ake eller leke, et område nedsenket i forhold til omliggende terreng.) Men: I lokalavisa her skriver man stadig om fartsdumper. (Og da tenker jeg hver gang at det skulle tatt seg ut med skikkelig nedsenkninger i veien. Hadde fått bremset farten i allefall.. ) Avisa har skrevet sette så mange ganger at jeg har begynt å lure på om min oppfatning kanskje er feil? Er hump og dump det samme, eller er dette en (av mange) språkslurver i avisa her? Dette fikk jeg lære grundig på kjøreskolen. Det heter fartshumper. Jeg ble rettet på hver gang jeg sa feil Det er som du sier at humper går opp og dumper går ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 18. mai 2008 #9 Del Skrevet 18. mai 2008 For å lage en huskeregel kan man tenke på den teite sangen "my humps". Skulle tatt seg ut om hun sang om hvor fine søkk hun har på kroppen. (Selv om faktisk er superfin!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå