Gå til innhold

Humper og dumper


Gjest Gjest_Julia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Julia_*

Jeg har alltid tenkt at den dump går nedover og en hump går oppover. (Kanskje fordi "Dumpa" her vi bor er et sted ungene drar for å ake eller leke, et område nedsenket i forhold til omliggende terreng.)

Men: I lokalavisa her skriver man stadig om fartsdumper. (Og da tenker jeg hver gang at det skulle tatt seg ut med skikkelig nedsenkninger i veien. Hadde fått bremset farten i allefall.. :fnise: )

Avisa har skrevet sette så mange ganger at jeg har begynt å lure på om min oppfatning kanskje er feil? Er hump og dump det samme, eller er dette en (av mange) språkslurver i avisa her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hump: forhøyning av vegen.

Dump: søkk i vegen.

Det heter også fartsdemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cascabel

hump I hump m1 (jf lty humpel 'lav jordhaug' og hump(e) 'klump, pukkel') kul, ujevnhet løypa var full av h-er og staup

dump I dump f1 el. m1 (trol besl med II *dyp) fordypning, søkk en d- i veien, løypa / humper og d-er

Fra ordboka, så da er det jo avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julia ts
Hump: forhøyning av vegen.

Dump: søkk i vegen.

Det heter også fartsdemper.

Hm. Hvorfor tenkte ikke jeg på å sjekke i ordboka selv.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julia ts
Hm. Hvorfor tenkte ikke jeg på å sjekke i ordboka selv.. :sjenert:

:goodbye: (Glemte å si: Takk alle sammen !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cascabel
Hm. Hvorfor tenkte ikke jeg på å sjekke i ordboka selv.. :sjenert:

For da kunne jeg finne ut at jeg har tatt feil i snart tredve år? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt at den dump går nedover og en hump går oppover. (Kanskje fordi "Dumpa" her vi bor er et sted ungene drar for å ake eller leke, et område nedsenket i forhold til omliggende terreng.)

Men: I lokalavisa her skriver man stadig om fartsdumper. (Og da tenker jeg hver gang at det skulle tatt seg ut med skikkelig nedsenkninger i veien. Hadde fått bremset farten i allefall.. :fnise: )

Avisa har skrevet sette så mange ganger at jeg har begynt å lure på om min oppfatning kanskje er feil? Er hump og dump det samme, eller er dette en (av mange) språkslurver i avisa her?

Dette fikk jeg lære grundig på kjøreskolen. Det heter fartshumper. Jeg ble rettet på hver gang jeg sa feil :fnise:

Det er som du sier at humper går opp og dumper går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lage en huskeregel kan man tenke på den teite sangen "my humps". Skulle tatt seg ut om hun sang om hvor fine søkk hun har på kroppen. :fnise:

(Selv om

faktisk er superfin!)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...