Gå til innhold

Humper og dumper

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Julia_*
Skrevet

Jeg har alltid tenkt at den dump går nedover og en hump går oppover. (Kanskje fordi "Dumpa" her vi bor er et sted ungene drar for å ake eller leke, et område nedsenket i forhold til omliggende terreng.)

Men: I lokalavisa her skriver man stadig om fartsdumper. (Og da tenker jeg hver gang at det skulle tatt seg ut med skikkelig nedsenkninger i veien. Hadde fått bremset farten i allefall.. :fnise: )

Avisa har skrevet sette så mange ganger at jeg har begynt å lure på om min oppfatning kanskje er feil? Er hump og dump det samme, eller er dette en (av mange) språkslurver i avisa her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cascabel
Skrevet

Jeg tenker, og bruker ordene, motsatt av deg.

En dump går opp og en hump går ned.

Skrevet

Hump: forhøyning av vegen.

Dump: søkk i vegen.

Det heter også fartsdemper.

Gjest Cascabel
Skrevet

hump I hump m1 (jf lty humpel 'lav jordhaug' og hump(e) 'klump, pukkel') kul, ujevnhet løypa var full av h-er og staup

dump I dump f1 el. m1 (trol besl med II *dyp) fordypning, søkk en d- i veien, løypa / humper og d-er

Fra ordboka, så da er det jo avklart.

Gjest Julia ts
Skrevet
Hump: forhøyning av vegen.

Dump: søkk i vegen.

Det heter også fartsdemper.

Hm. Hvorfor tenkte ikke jeg på å sjekke i ordboka selv.. :sjenert:

Gjest Julia ts
Skrevet

:goodbye: (Glemte å si: Takk alle sammen !)

Gjest Cascabel
Skrevet

For da kunne jeg finne ut at jeg har tatt feil i snart tredve år? :fnise:

Skrevet
Jeg har alltid tenkt at den dump går nedover og en hump går oppover. (Kanskje fordi "Dumpa" her vi bor er et sted ungene drar for å ake eller leke, et område nedsenket i forhold til omliggende terreng.)

Men: I lokalavisa her skriver man stadig om fartsdumper. (Og da tenker jeg hver gang at det skulle tatt seg ut med skikkelig nedsenkninger i veien. Hadde fått bremset farten i allefall.. :fnise: )

Avisa har skrevet sette så mange ganger at jeg har begynt å lure på om min oppfatning kanskje er feil? Er hump og dump det samme, eller er dette en (av mange) språkslurver i avisa her?

Dette fikk jeg lære grundig på kjøreskolen. Det heter fartshumper. Jeg ble rettet på hver gang jeg sa feil :fnise:

Det er som du sier at humper går opp og dumper går ned.

Skrevet

For å lage en huskeregel kan man tenke på den teite sangen "my humps". Skulle tatt seg ut om hun sang om hvor fine søkk hun har på kroppen. :fnise:

(Selv om

faktisk er superfin!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...