Gå til innhold

Psoriasis

Fremhevede innlegg

Gjest Grafica
Skrevet

For et par måneder siden oppdaget vi et område ved tinningen til sambo som var ujevnt rødt og småhovent. Vet ikke hvor lenge han hadde gått med det før jeg så det, siden han har en skrå lugg som dekker det området. Vi trodde det var en allergisk reaksjon på noen hudprodukter vi akkurat hadde kjøpt. Han smørte på kortison til tider og vi har ikke gjort noe mer med det.

Nå har flekken vokst, sambo sier det klør til tider og det har kommet et merkelig skorpelignende lag oppå. Vi lurer på om det er psoriasis, siden faren hans har det på armene, visstnok. Hva skal han gjøre for å få det sjekket? Skal vi bestille en time hos fastlegen, eller prøve å komme i direkte kontakt med en hudlege? Og er det noen reseptfrie produkter som kan "holde det i sjakk" frem til vi finner ut hva det er?

Vi er litt småbekymret begge to, han er særlig bekymret for at det skal spre seg utover i ansiktet. Det er litt innenfor hårfestet, men mest utenfor.

Alle råd og tips mottas med stor takknemlighet :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Naria
Skrevet

Må nok gjennom fastlegen for å få henvisning til hudlege ja, ellers må dere gå til privat hudlege og det er en del dyrere. Jeg kan ikke så mye om psoriasis, men faren min har det. Og han sier at det eneste som hjelper er reseptbelagte midler.

Her er forresten en link med litt info. :)

Gjest Grafica
Skrevet

Er det kun gjennom fastlege, eller kan man gå til en lege som ikke er tilknyttet fastlegesystemet?

Fastlegen vår er tre timer unna, og vi er midt i eksamensperioden nå >.<

Takk for link!

Gjest Naria
Skrevet

Du kan vel i teorien gå til hvilken lege du vil, men er legen tilknyttet fastlegeordningen blir hans/hennes pasienter prioritert og du vil derfor risikere å måtte vente lenge på time. Dette er i hvertfall slik jeg har forstått det, men det er meget mulig jeg tar helt feil her. Det skader jo unasett ikke å ringe rundt til leger i området å høre om de har mulighet til å ta han inn til en time. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Jeg har psoriasis. Fikk diagnosen hos hudlege da jeg var ganske liten. Hudlegen fortalte at psoriasis ofte kommer frem hos personer hvis de går igjennom vanskelige, stressende perioder (selv om de bestandig har hatt det i genene). Jeg fikk det når foreldrene mine skiltes :)

Jeg har heldigvis ikke i særlig stor grad lenger, bare et par små, lyse på kroppen. Noen ganger forsvinner de helt. Holder det i sjakk med å ta sol en gang i blandt, smøre meg med hvilken som helst hudkrem med litt kvalitet. Hos meg har jeg ikke merket noe forskjell på reseptbelagte produkter eller vanlige fuktighetskremer.

Håper dette hjalp litt :)

Gjest Grafica
Skrevet

Takk gjest :)

Vi har pleid å bruke byporten legesenter i oslo, de er dyre (men har studentrabatt) og får time fort, ofte samme dagen. Prøve å få ham inn dit til uka. Er vel mer hudlegen det er lenger ventetid hos, og siden vi flytter herfra om to måneder... Men jeg føler liksom at det haster litt.

Gjest Gjest_Liza_*
Skrevet

Jeg har det, men jeg er veldig plaget av det.

Det er en arvelig sykdom som ligger latent i kroppen, og som blir utløst av stress eller følelsesmessige påkjenninger.

Fikk det når jeg var 17år.

Burde komme seg til legen så fort som mulig så man får ordentlig krem for det.

Ellers så kan de flekkene bli rimlig store etter hvert, og de vokser fort!!

Jeg har en som er på størrelse med en gofball.

Og siden han har det i hodebunnen så kommer han nok til og få diprosalic. som kun skal brukes i hodebunnen. Denne fungerer kjempe bra!

Lykke til :)

Skrevet

Du kan jo prøve å kjøpe inn en flaske fungoral på apoteket. Det kan nemlig være seborreisk eksem. Det forekommer oftest i hodebunn, inkludert området rudt tinninger og kan opptre på den måten du beskriver. Litt flassende, så kløe, skorpedannelse og gjerne væske under skorpa. En kan til tider klø seg fordervet!

Håper uansett dere finner ut av det.

Gjest Grafica
Skrevet

Er fungoral reseptfritt?

Denne uka har det begynt å se mye bedre ut, nesten all den døde huden har detti av. Så vi avventer til neste uke for å se om det kommer tilbake, jeg vil tro at det gjør det, men greit å kunne forklare en lege ordentlig hvordan det oppfører seg.

Skrevet

Det går ann å ringe fastlegen for å få h*n til å sende en henvisning til hudlege.

Jeg bruker AgrOsan, som jeg får kjøpt på helsekost. Den er både svalende og kløestillende. Kan også fint brukes som en aftersun faktisk.

Bruker det i tillegg til reseptbelagte salver og kremer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...