Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 Med hvilken RETT behandler dyrene dypt krenkende og uverdig i vårt samfunn og i verden? Hvorfor er det så akseptert, selv blandt kristne, å kjøpe andres smerte? Går folk rundt med skylapper foran øynene ! ? Måten vi behandler dyr på i vårt "siviliserte" samfunn er grotesk og uakseptabel! Dyreforsøk, pelsoppdrett, kjøttproduksjon, eggproduksjon og melkeproduksjon. Dyrene er i dag avlet frem for å gi godt kjøtt, melke til det ekstreme, og "verpe seg ihjel". Det er INGENTING naturlig over vårt dyrehold lenger ! De får fòr tilpasset kjøtt-, melk- eller egg-produksjonen som gir dem unaturlig rask vekst, diare`og konstante luftsmerter i tarmene ! Melkekyrne er avlet frem slik at jurene deres blir overdimensjonert og ryggraden tåler ikke vekta , så de har enorme kroniske smerter ! Kuene og kalvene blir atskilt rett etter fødselen, de får ikke engang snust på hverandre ! Kalvene får ikke morsmelk men melkepulver ! Ofte har kuene meget smertefulle fødsler fordi de må føde et avkom som er for stort pga unaturlig avl ! Kyllingene er avlet frem genetisk slik at hvis de ikke slaktes når de er 5 uker gamle så vil skjelettet knekke sammen av tyngden ! Eggproduserende høner lever under så uverdige og trange forhold både i bur og som "frittgående" (som sill i tønne) at de blir sinnsyke og dreper hverandre ! Hannkyllinger klekkes og kastes i søpla uten å avlives (fordi man ikke trenger dem)! Beina på eggleggende høner blir forkrøplet av nettingen de står på, de mister alle fjærene og får åpne sår, og man klipper rutinemssig av dem øverste delen av nebbet for at de ikke skal kunne hakke. Høner lever under så forferdelige forhold og blir behandlet så grufullt at jeg syns det er noe av det aller verste. Salmonella i kylling er et resultat av at de lever et så møkkete liv i sin egen avføring, som så kommer over i kjøttet. (Det samme med ender) Grisene blir lenket fast i en kort kjetting slik at de aldri får plass til å snu hodet sitt eller røre seg det minste. De skriker og hyler i timesvis i angst når de kjenner seg kvalt av kjettingen før de har "vennet seg til den" ;p "Effektivisering" kaller vi det ;p Hva med en deilig varm gåsedunsdyne til vinteren? Eller kanskje et par duntøfler? Har dere sett hvordan man produserer dun? Man ribber gjessene for hånd mens de lever, flere ganger i løpet av deres levetid, noe som er ekstremt horribelt og smertefullt. Vi har tuklet med Guds naturlige skaperverk; vi avler frem hunderaser for å vinne hundeutstillinger med det resultat at de aller fleste renrasede hunder pr i dag har alvorlige arvelige feil, som alle tier om. Dette vet jeg for jeg har selv drevet med hundeoppdrett og vært i miljøet. Hunder som fødes med feil blir slått ihjel ved fødselen og ikke registrert som født. Hunder i dag har medfødt hoftefeil, haleknekk, dårlige sener og brekker lett beina, har medfødt hjertefeil m.m. pga vår dyrking av deres ytre eksteriøs etter unaturlige "regler" på utstilling! Sirkusdyr, de ser jo ut til å ha det bra? Alle morer seg på sirkus og dyrene også ;P Sannheten er at for å få et villt dyr til å underkaste seg må vi ta ifra dem all verdighet. Måten man temmer elefantunger på er hjerteskjærende, Man binder en elefantunge stående fast til alle 4 føttene og venter.. . . i dager. . . .uker.. . .til elefanten har gitt opp og ikke lenger gjør motstand. En temmet elefant kan aldri mer kunne klare seg i naturlig vill tilstand. Sjelen er borte! Ullproduksjonen i feks. Australia ( merinoull ) foregår ved tortur; først flår man av bakparten (huden) og skjærer av tekstiklene på sauene mens de lever og lar dem gå slik med blodige åpne sår i hele sin levetid, så lenge de produserer ull. Så fraktes de i mange dager uten vann og mat med lastebiler og båter før de endelig når Afrika, der de slaktes på en grufull smertefull måte fullt ut bevisst. De blir også slått med stokker, av små barn i villt raseri. Tenk på dette neste gang du kjøper en deilig varm genser av merinoull på feks. Benetton ; p Vil du gå i klær som har påført andre levende bevisste vesner enorm lidelse og smerte? -Ikke kjøp australsk merinoull ! Dyrene kan ikke snakke ; men gir det oss rett til å pine dem, behandle dem som ting, la dem lide og føle smerte for at vi skal kunne bruke dem til våre egne egoistiske og oftest helt unødvendige "behov" ! ? Streb etter å våkne opp ! Dyr og menneske og naturen kan ikke atskilles; vi er en helhet. Det vi gjør mot dyrene gjør vi mot oss selv ! Så når du går ut i verden i dag, spør deg selv; Kjøper jeg andres smerte i dag, eller tar jeg selv ansvar for mitt liv og mine medvandrere på jorden den tiden jeg vandrer her . . .? Gjør mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg . . . . .menneske, dyr eller natur. Respekt er nøkkelordet. Lev med respekt og respekter alt levende liv! Alt som har øyne, som puster, som kan føle sorg, glede, sinne, skuffelse, alt som kan føle smerte og som har bevissthet lik din egen ; Ikke kjøp deres smerte ! Ikke bidra til deres smerte, ikke spis deres smerte, ikke kjøp produkter produsert av andres smerte ! Mange mennesker i verden lider også selvfølgelig, som følge av vår tilvente grådighet i vestlige rike sivilisasjoner! Vi er ikke overbefolket på jorden; vi kunne hatt nok mat til alle, men urettferdigheten er det visst ingen som vil gjøre noe med, for da må de jo gi avkall på sin grådighet . . Maten/nyttevekstene fra fattige land brukes av vesten til dyrefor ! Men det vi må til livs er den selvdestruktive skylappmentaliteten som hersker i indusitrilandene og vår grense-psykotiske tro på at ingenting man gjør får konsekvenser
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #2 Skrevet 17. mai 2008 Mennesket lever på toppen av næringskjeden og effektivitet er et must. Alle kan ikke være vegeterianere heller, kjøtt er deilig!!
Yoshi Skrevet 17. mai 2008 #3 Skrevet 17. mai 2008 Kjempebra TS! Alle indvider, uansett art, rase eller kjønn, har rett til å leve for sin egen del uansett hvilken nytteverdi de har for andre.
Yoshi Skrevet 17. mai 2008 #4 Skrevet 17. mai 2008 (endret) Mennesket lever på toppen av næringskjeden og effektivitet er et must. Alle kan ikke være vegeterianere heller, kjøtt er deilig!! Hvis du tenker tilbake på naturfagtimen, så hadde du visst at en skjede ikke har en topp. Og det å være toppen av næringspyramiden (som du sikkert mente), er ikke bra. Da får man alle de giftstoffene som er samlet opp. I tillegg til at utnyttelsen av maten er mindre jo høyere opp man kommer. (derav pyramideformen) 10 vegetarianere kan bli mette på de ressursene som 1 kjøtteter forbruker. Hvorfor kan ikke alle være vegetarianere? Det er ingen stor kunst å ikke spise kjøtt. Mesteparten av maten på tallerkenen er ikke kjøtt. Og det som er det, kan fint erstattes av noe annet. Ingen med vanlig tilgang på mat som vi har i vesten, hadde sultet om de ikke fikk kjøtt. Endret 17. mai 2008 av Yoshi
Gjest Golden Girl Skrevet 17. mai 2008 #5 Skrevet 17. mai 2008 Takk til TS for å uttrykke noe som mange, mange flere burde tenke på og ta inn over seg! Å spise kjøtt er ikke en fysisk nødvendighet, men en vane. Det er både moralsk og miljømessig forkastelig. (Og da mener jeg ikke at ikke mennesker som vil dø av sult ellers ikke kan spise de dyrene som finnes der de bor, men at den grusomme industrialiseringen av dyrehold og dyreprodukter bør totalavskaffes.)
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #6 Skrevet 17. mai 2008 Hvis du tenker tilbake på naturfagtimen, så hadde du visst at en skjede ikke har en topp. Og det å være toppen av næringspyramiden (som du sikkert mente), er ikke bra. Da får man alle de giftstoffene som er samlet opp. I tillegg til at utnyttelsen av maten er mindre jo høyere opp man kommer. (derav pyramideformen) 10 vegetarianere kan bli mette på de ressursene som 1 kjøtteter forbruker. Hvorfor kan ikke alle være vegetarianere? Det er ingen stor kunst å ikke spise kjøtt. Mesteparten av maten på tallerkenen er ikke kjøtt. Og det som er det, kan fint erstattes av noe annet. Ingen med vanlig tilgang på mat som vi har i vesten, hadde sultet om de ikke fikk kjøtt. Næringskjede Ja... hvorfor kan ikke alle bare være venner? Folk er forskjellig, noen liker kjøtt andre spiser grønnsaker. Det finnes andre måter å redde verden på
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #7 Skrevet 17. mai 2008 Takk til TS for å uttrykke noe som mange, mange flere burde tenke på og ta inn over seg! Mener du da at en bør har dårlig samvittighet for å spise kjøtt?
Gjest Golden Girl Skrevet 17. mai 2008 #8 Skrevet 17. mai 2008 Mener du da at en bør har dårlig samvittighet for å spise kjøtt? Ja, faktisk synes jeg det (nå får jeg sikkert pepper av mange, he-he)! Jeg har vært veggis i ti år, og jeg tror at de som blir mest aggressive og kranglete når jeg forteller at jeg er det er de som prøver å rettferdiggjøre det de selv vet er feil innerst inne. Heldigvis blir det vanligere og vanligere at folk er vegetarianere.
Gjest Golden Girl Skrevet 17. mai 2008 #9 Skrevet 17. mai 2008 (endret) Næringskjede Ja... hvorfor kan ikke alle bare være venner? Folk er forskjellig, noen liker kjøtt andre spiser grønnsaker. Det finnes andre måter å redde verden på De fleste som velger å bli vegetarianere gjør det ikke fordi de ikke LIKER kjøtt, men fordi det er et etisk valg som går på å gjøre det man vet er riktig, selv om man må gi opp noe man liker. Vil bare legge til at det finnes masse "kjøtt-erstatningsprodukter" for de som savner kjøttsmaken. Soya-burgere smaker som vanlige burgere, for eksempel. Endret 17. mai 2008 av Golden Girl
Gjest Naria Skrevet 17. mai 2008 #10 Skrevet 17. mai 2008 Jeg kommer aldri til å slutte å spise kjøtt, og jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg gjør det heller. Men jeg prøver å være bevisst på hvilket type kjøtt jeg kjøper.
Storm83 Skrevet 17. mai 2008 #11 Skrevet 17. mai 2008 Bra sagt TS! Jeg er også vegetarianer og dessuten kjøper mest mulig lokal produsert og økologisk mat. Bra for meg og bra for miljøet. Oppfordrer alle til å bli litt mer bevisst på nettopp det. Alle monner drar..
Kara W Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 Det jeg har mest problemer med, med slike innlegg, er at de sjelden sier hva man skal velge istedenfor. Ja, mange dyr blir sikkert behandlet fælt, og vi kunne sikkert blitt veganere alle sammen, men det er jo ikke spesielt realistisk. Jeg savner informasjon om hvordan å ta etisk riktige valg. Jeg er glad i kjøtt, og synes ikke erstatningsproduktene er det samme i det hele tatt. Om vinteren synes jeg det er best å gå med ull. Og å kutte ut all melk og egg fra dietten er bare alt for ekstremt til at jeg skal kunne vurdere det en gang. Jeg vil vite hvilke produkter som er "trygge" å kjøpe. Hvordan velger man etisk riktig, når man nå først har bestemt seg for at man vil ha egg og bacon til frokost. Jeg tror den type informasjon hadde nådd frem til langt flere mennesker, enn den type innlegg TS kommer med her.
Gjest vimselot Skrevet 20. mai 2008 #14 Skrevet 20. mai 2008 Har ingen link men har hørt at om vi foret vårt barn på samme måte som en industrikylling, ville den veid over hundre kilo på en mnd.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #15 Skrevet 20. mai 2008 Jeg skjønner ikke hva som var så bra med ts sitt innlegg jeg. Det er tydelig at mange her aldri har snakket med en bonde eller vært på en gård for det innlegget inneholdt utrolig mange usannheter. Faktisk så mange at jeg ikke gidder å bruke tid på å respondere på dem. Men bare et eksempel, så står faktisk grisene IKKE i lenke. Hvor i all verden har ts fått det fra? Jeg har ikke gård selv, men har vært på grisegård, og der går grisene i store binger der de har plass til å utfolde seg, og har masse mat og mykt dekke å ligge på. Veldig mange har også muligheter for grisene til å gå ut. Det samme med kyr. Og veldig mange driver på en måte som gjør at kalvene går sammen med mora veldig lenge, og faktisk hele sommeren. Dere er utrolig naive som sluker all informasjon rått, det syns jeg faktisk er værre enn all mulig spising av kjøtt.... Selv spiser jeg kjøtt med goooooood samvittighet. Men jeg spiser norskt kjøtt, og jeg spiser eget jaktet kjøtt. Skulle virkelig at noen med peiling på dette kunne kommet inn her og fortalt noen sannheter...
Gjest Infralove Skrevet 20. mai 2008 #16 Skrevet 20. mai 2008 Ja, eg og vart ganske overraska over mykje av det som stod i det første innlegget. Eg har jobba en del på garder, og mykje av det som blir påstått i startinnlegget er ikkje sant. Eg greier ikkje å ta slikt seriøst når det står så mykje tull. Ikkje er det oppgitt kjelder heller.
Gjest Golden Girl Skrevet 20. mai 2008 #17 Skrevet 20. mai 2008 Jeg skjønner ikke hva som var så bra med ts sitt innlegg jeg. Det er tydelig at mange her aldri har snakket med en bonde eller vært på en gård for det innlegget inneholdt utrolig mange usannheter. Faktisk så mange at jeg ikke gidder å bruke tid på å respondere på dem. Men bare et eksempel, så står faktisk grisene IKKE i lenke. Hvor i all verden har ts fått det fra? Jeg har ikke gård selv, men har vært på grisegård, og der går grisene i store binger der de har plass til å utfolde seg, og har masse mat og mykt dekke å ligge på. Veldig mange har også muligheter for grisene til å gå ut. Det samme med kyr. Og veldig mange driver på en måte som gjør at kalvene går sammen med mora veldig lenge, og faktisk hele sommeren. Dere er utrolig naive som sluker all informasjon rått, det syns jeg faktisk er værre enn all mulig spising av kjøtt.... Selv spiser jeg kjøtt med goooooood samvittighet. Men jeg spiser norskt kjøtt, og jeg spiser eget jaktet kjøtt. Skulle virkelig at noen med peiling på dette kunne kommet inn her og fortalt noen sannheter... Innlegget ditt er så fullt av ufølsomhet at jeg nesten ikke vet om jeg gidder å bruke tid på å respondere på dem. Problemet er at alt for mange ser på dyr som ting i stedet for levende vesener med tanker og følelser som oss selv. Bare fordi de ikke kan snakke kan de føle smerte og frykt. Du idylliserer norsk dyrehold på en vanvittig måte. Faktum er: dyrene lever ikke naturlig, og de drepes med kaldt blod. (hørt om kylling-tresker???) Og til dere som jakter... herregud, kan dere ikke bare innrømme at dere liker å føle dere som machomenn (siden fleste er menn...) ved å drepe det vakre i naturen i stedet for å la det leve? Og alt det om at man må beholde standen nede osv. osv. Ærlig talt, da kan man sterilisere dem i stedet. Jaktsport (ja, man kaller det faktisk SPORT) er blodtørstighet og primitivt instinkt. Ingenting mer. Forresten, i dag forskes det på in-vitro kjøtt (ekte kjøttceller) som kan dyrkes frem uten å drepe dyr. Håper det kan bli mer brukt i fremtiden.
Gjest Bellatrix Skrevet 20. mai 2008 #18 Skrevet 20. mai 2008 Det jeg har mest problemer med, med slike innlegg, er at de sjelden sier hva man skal velge istedenfor. Ja, mange dyr blir sikkert behandlet fælt, og vi kunne sikkert blitt veganere alle sammen, men det er jo ikke spesielt realistisk. Jeg savner informasjon om hvordan å ta etisk riktige valg. Jeg er glad i kjøtt, og synes ikke erstatningsproduktene er det samme i det hele tatt. Om vinteren synes jeg det er best å gå med ull. Og å kutte ut all melk og egg fra dietten er bare alt for ekstremt til at jeg skal kunne vurdere det en gang. Jeg vil vite hvilke produkter som er "trygge" å kjøpe. Hvordan velger man etisk riktig, når man nå først har bestemt seg for at man vil ha egg og bacon til frokost. Jeg tror den type informasjon hadde nådd frem til langt flere mennesker, enn den type innlegg TS kommer med her. Helt enig. Nei, jeg er ikke for at dyrene skal behandles dårlig, men gi meg alternativer så kan jeg benytte de. Noen vil sikkert si at jeg da skal velge økologisk. Det hender det jeg gjør, men ikke når økologisk koster dobbelt så mye som ikke-økologisk.
Gjest Golden Girl Skrevet 20. mai 2008 #19 Skrevet 20. mai 2008 Det jeg har mest problemer med, med slike innlegg, er at de sjelden sier hva man skal velge istedenfor. Ja, mange dyr blir sikkert behandlet fælt, og vi kunne sikkert blitt veganere alle sammen, men det er jo ikke spesielt realistisk. Jeg savner informasjon om hvordan å ta etisk riktige valg. Jeg er glad i kjøtt, og synes ikke erstatningsproduktene er det samme i det hele tatt. Om vinteren synes jeg det er best å gå med ull. Og å kutte ut all melk og egg fra dietten er bare alt for ekstremt til at jeg skal kunne vurdere det en gang. Jeg vil vite hvilke produkter som er "trygge" å kjøpe. Hvordan velger man etisk riktig, når man nå først har bestemt seg for at man vil ha egg og bacon til frokost. Jeg tror den type informasjon hadde nådd frem til langt flere mennesker, enn den type innlegg TS kommer med her. Har du vært i en Helios-butikk, for eksempel? Der har de masse skikkelig gode kjøtterstatnings-produkter, blant annet bacon. Og mange typer pålegg osv. Dessuten finnes forskjellige typer melk laget av soya osv. Men som jeg skrev over: man slutter ikke å spise kjøtt fordi man ikke liker det, men fordi det er etisk feil, feil, feil. Så må man bare ta et valg: er min egoistiske trang til å spise kjøtt viktigere enn å spare hundrevis av levende vesener fra smerte og å dø? Er det det, så værsågod, gjør som du alltid har gjort. Men hvis man virkelig vil, så kan man finne erstatninger!
Gjest Golden Girl Skrevet 20. mai 2008 #20 Skrevet 20. mai 2008 Helt enig. Nei, jeg er ikke for at dyrene skal behandles dårlig, men gi meg alternativer så kan jeg benytte de. Noen vil sikkert si at jeg da skal velge økologisk. Det hender det jeg gjør, men ikke når økologisk koster dobbelt så mye som ikke-økologisk. Ja, her har jo det norske systemet laaaaangt å gå fremdeles. I andre land er utvalget og prisen på vegetarmat og økologisk mat mye bedre. Men jeg vet ikke... jeg antar det er fordi det norske tradisjonelle landbruket idealiseres, og fordi norske bønder ikke er interessert i å endre sine vaner??? (mulig jeg tar feil på siste punktet...)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå