Gå til innhold

Kostnader?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Inspirert av en annen tråd så lurer jeg på ca hvor mye hundeholdet koster dere i året? Er det man betaler for valpen virkelig en dråpe i havet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hjelp

Ingen som kan hjelpe meg med et grovt overslag? Har så lyst på hund men er ikke helt sikker på om jeg har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mellomstor blandingshund, og for meg ser et vanlig år ca slik ut:

Hundefôr: 1600 kroner

Revaksinering: 450 kroner

Tyggeben og boksemat (kos): 500 kroner

Da blir det ca. 2550 kroner i året. Merk at dette er ca-tall, og at den siste posten jo er helt frivillig og kan variere fra måned til måned. Hvis hunden blir syk eller skadet og må til dyrlegen for det, så kommer jo det utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk. Det var jo ikke så ille. Siden jeg ikke har noe utstyr osv så regner jeg med at det blir en rekke oppstartsutgifter.

Har du forsikring? Hvor mye er premien på ca? Og dekker den det meste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hundeskåler, halsbånd, leiebånd, hundeseng og evt. leker (frisbee, tau, ball el.lign) kan fort komme opp i en god del hundrelapper. I tillegg skal en valp vaksineres for så å revaksineres en måned etterpå (om jeg husker riktig). Det er også mulig at en valp vil tygge i stykker/velte/tisse ting eller klær som kan bli ødelagt, så du må kanskje regne med det også. ;)

Jeg har ikke forsikring, så akkurat det vet jeg ingenting om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hundeskåler, halsbånd, leiebånd, hundeseng og evt. leker (frisbee, tau, ball el.lign) kan fort komme opp i en god del hundrelapper. I tillegg skal en valp vaksineres for så å revaksineres en måned etterpå (om jeg husker riktig). Det er også mulig at en valp vil tygge i stykker/velte/tisse ting eller klær som kan bli ødelagt, så du må kanskje regne med det også. ;)

Jeg har ikke forsikring, så akkurat det vet jeg ingenting om. :)

Vi har en valp på ca 5 måneder, så vet ikke helt enda hva det koster i året enda. Men hittil har det vært ganske mange utgifter, men mye av dette er jo ting vi bare trenger å kjøpe en gang. Til nå har vi betalt dette ca:

Hunden: 8000

Div utstyr ( to bur, leker, matskål osv): ca 4000

Mat: ca 1000

Vaksine og chip: lurer på om det var rundt 700?

Forsikring: ca 1500

Valpekurs: ca 1600

Grunnkurs: ca 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_mamma1_*

STOR hund 12000

Mat ca 5000 i året

Skåler, bur, band, leker, seng, bein osb: ca 3000

Vaksinene kan jeg ikke huske hva kostet. Pluss HD og AA røntgen som jeg heller ikke vet hva koster.

Ormekurer, flåtthalsbånd(dersom det er flått der du bor)

Hittil har mind hund kostet ca 2000 kr i vetrinærutgifter, bare pga skader.

Forsikringen var utrolig dyr, så vår er ikke forsikret...

Skal du bruke hunden til noe så koster det en del å reise på utstilling, både reiseutgifter og påmelding.

I tillegg må du tenke på om du har en bil der du faktisk får inn et bur, eller om du må skaffe deg ny bil... Da blir det fort dyr.

Det er også greit å sette opp en hundegård eller et gjerde slik at hunden kan være ute.

Det er en del kostnader du kan redusere:

Mange oppdrettere chipper og vaksinerer hunden sin før du får den, Du kan kjøpe brukt utstyr, både skåler, bånd og bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her er vårt veldig grove budsjett på valpekostnad det første året, dette er en liten hund:

- Valpen 12 000

- Div utstyr: halsbånd, skåler, seng osv 3 000 (har noe allerede)

- Bur 680

- For ca 200 kr pr måned

- Vaksiner ca 1 000

- Valpekurs 1 500

- Hundegård 5 000

Valpen vår kommer til å være chippet og har startet vaksienen når vi får den. Vi regner også med noen ekstra utgifter:

- Øyelysing pålagt av oppdretter 800

- Rabisvaksiner, blodprøver og analyse, og pass ca 2 700

Så summen vår blir på ca 17080 i tillegg til valpen på 12 000. Selvsagt kan man kutte en del her men valpen vil uansett koste oss 9380 kr + 12 000 kr om vi ikke kjøper hundegård og venter med rabisvaksiner.

Og dette er før noe har gått galt, dersom vi må til dyrlegen så blir det fort mye dyrere.

Eller koster en vanlig time hos dyrlegen her 550 kr.

Vedlikehold senere blir på ca:

For 2400

Revaksinering 1000

Div utstyr 2000

Sum 5400 kr for en liten hund. Dette inkluderer ikke forsikring, vi må derfor ha minst 5 000 kr i bakhånd til en hver tid dersom noe skulle skje.

Hund er ikke billig uansett størrelse. Fant denne artikkelen om kostnader ved hundehold:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=1967

I følge dette så er vil vår hund være veldig billig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hundemenneske

liten hunderase 10 000 kr i innkjøp.

2000 kr i forsikring årlig (ikke glem forsikringa...!!!!)

2000 kr i for/matutgifter i året (husk at noen hunder er sære og kanskje vil ha dyrt for)

Hittil dette året har jeg måtte ut med

2500 kr i vetrinærutgifter pga skader

ekstrating som tyggeting og hundebiteleiker kommer jo i tillegg. de sliter jo ut tingene sine da.

I oppstart brukte jeg nok 4000 kr i hundeutstyr.

pluss det de evt måtte ødelegge av "våre" ting må man kanskje kjøpe nytt av... det koster, gitt.

Ellers får man jo en del glede av disse skapningene da...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsutgift: To bur, matskåler, bånd, halsbånd, leker - ca. 8000,-

Årlig: Mat - 4000,-

Vaksine - 500,-

Bein, godbiter - 500,-

Forsikring - 1500,-

Sum: 14500,-

I tillegg kommer selvfølgelig uforutsette utgifter, f.eks veterinær. Vi har en Rottweiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange her som velger å ikke ha forsikring. Vil derfor bare fortelle om lille valpen til noen venner av oss. 12 uker gammel snublet han i skogen, slo seg og begynnte å halte. Etter tre uker og ca 6000 i div vetrinærutgifter ble han sendt til spesialist, han hadde knust festet til nervene i albuen. Oprasjon av dette ville sannynligvis ikke gjøre han helt frisk igjen, og siden dette var en jakthund bestemte de seg for å avlive han.

Totale veterinær utgifter ca 12 000. Dette får de igjen på forsikringa, pluss det de betalte for hunden.

Så det lønner seg virkelig å ha forsikring hvis uhellet først er ute, eller hunden blir syk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berner
Ser det er mange her som velger å ikke ha forsikring. Vil derfor bare fortelle om lille valpen til noen venner av oss. 12 uker gammel snublet han i skogen, slo seg og begynnte å halte. Etter tre uker og ca 6000 i div vetrinærutgifter ble han sendt til spesialist, han hadde knust festet til nervene i albuen. Oprasjon av dette ville sannynligvis ikke gjøre han helt frisk igjen, og siden dette var en jakthund bestemte de seg for å avlive han.

Totale veterinær utgifter ca 12 000. Dette får de igjen på forsikringa, pluss det de betalte for hunden.

Så det lønner seg virkelig å ha forsikring hvis uhellet først er ute, eller hunden blir syk!

Samtidig er det faktisk mye forsikringen ikke dekker. Vår berner ble påkjørt som valp. Vi hadde forsikring men ulykken ble likevel ikke dekket at forsikringen og vi har måttet betale for de 3 operasjoene hun trengte på albuen sin.

Så etter dette har ikke hatt forsikring.

Sjekk i allefal godt hva forsikringen faktisk dekker før dere punger ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest...

Jeg har en mellomstor hund. Maten hans koster rundt 6000 i året.

Hitill har jeg betalt ca 87.000 i veterinær regninger på 2 år, 29.000 har jeg fått tilbake av forsikringen min.

Utstyr kommer på ca 1000 annenhver månede. et gnagebein i ny og ne..

Kostbart er det å ha hund. Vi har hatt veldig store veterinærutgifter, men man kan være uheldig og hunden blir rammet av sykdom.. Så greit å ha økonomien på plass før kjøp av hund.

Jeg kjøpte han for 10.000,- og det var faktisk bare en dråpe i havet...

Men hva gjør man ikke for dyra sine? Han er verdt hver krone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg har en mellomstor hund. Maten hans koster rundt 6000 i året.

Hitill har jeg betalt ca 87.000 i veterinær regninger på 2 år, 29.000 har jeg fått tilbake av forsikringen min.

Utstyr kommer på ca 1000 annenhver månede. et gnagebein i ny og ne..

Kostbart er det å ha hund. Vi har hatt veldig store veterinærutgifter, men man kan være uheldig og hunden blir rammet av sykdom.. Så greit å ha økonomien på plass før kjøp av hund.

Jeg kjøpte han for 10.000,- og det var faktisk bare en dråpe i havet...

Men hva gjør man ikke for dyra sine? Han er verdt hver krone

Kan jeg spørre hva som skjedde med hunden deres? Har aldri hørt om så store veterinær regninger før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...