Gå til innhold

Har du (også) hvite fliser på vegg

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vi skal pusse opp badet og jeg er i gang med planleggingen. Jeg synes det er kjempevanskelig å finne fliser, og har prøvd å skaffe meg litt ideér og inspirasjon på bl a finn.no's boligannonser.

Men der har det slått meg: Alle relativt nyoppussede bad har hvite fliser på veggene, og mørke, ofte svarte eller mørk grå, fliser på gulv. Selve flisene kan variere i størrelse, men ellers ser badene til nordmenn stort sett veldig like ut.

Jeg har ikke så lyst på dette selv (, men jeg vet nå ikke helt hva alternativet kan bli heller. Det er jo noe med at man vil holde det mest mulig "klassisk"/enkelt.)

Hvordan ser ditt bad ut? (Har du hvite fliser på vegg, mørke på gulv, kanskje?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg tror du har rett i observasjonen din :ler: Vi har ikke slikt bad selv, men jeg har sett det i mange nye bad, særlig der det er gjort som en standardløsning i nybygg eller i et helt borettslag. Minste felles multiplum? Det er jo fint og praktisk, men jeg synes det blir litt "hardt" når veggen er helt hvit og gulvet veldig mørkt. Kanskje du kan vurdere noen mykere nyanser, enten at veggen ikke er kritthvit eller f eks lysere grå fliser? Det kan også være fint med fliser i brunt o.l, men jeg tror det er lettere å gå lei av dem, og vanskeligere å kunne variere stilen fritt med håndklær og annet løsøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har hvite fliser på veggene og lyse/mellomgrå fliser på gulvet. Badet mitt er ganske lite, derfor var det uaktuelt med mørke farger der inne (siden det ville fått badet til å se enda mindre ut). Helt mørke fliser på gulvet synes jeg ikke er fint når man har hvite vegger (det blir så hardt), i tillegg til at støv/hår og slikt synes godt på slikt gulv. Hvitt gulv er dog også veldig upraktisk, av samme grunner, ergo lyse/mellomgrå fliser. Disse fungerer kjempefint, badet er lyst, samtidig som de laange blonde hårene mine ikke synes mot det grå gulvet. Jeg er veldig fornøyd.

Faren med å velge andre farger enn hvite på veggene er at man gjerne blir fort lei det. Og har man fliser på veggene er det ikke like lett å endre farge når man går lei.. Ikke bare å kline på litt maling. Hvis man skal selge huset, så er det jo også viktig at de som skal kjøpe huset liker fargene på badet. Leiligheten ved siden av min var til salgs nå, og de hadde beige fliser på veggene... Utrolig stygt... Og siden de har mye større bad enn meg, veldig dyrt å endre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg er selv veldig glad i mer kremhvite eller offwhite fliser på veggen, det gir er mye mykere inntrykk samtidig som det er nøytralt og pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Når det gjelder mørke fliser på gulv, vil jeg på det sterkeste fraråde det!

Det er ingen ting som ser fortere skittent ut enn veldig mørke gulv. Alle flekker "lyser opp", støv blir kjempesynlig (NB! badet blir fort støvete), og hvis det skal dusjes direkte på flisene, blir eventuelt kalkbelegg veldig framtredende. Jeg hadde mørkeblå gulvfliser på badet i min forrige bolig, og skal aldri ha mørke gulvfliser igjen, verken på badet eller i andre rom.

Velg heller en mer diffus farge! I vår nåværende bolig har baderommet gulvfliser som går i gråsjatteringer. Ikke trendy i det hele tatt, men ganske nøytralt, ganske klassisk og veeeldig praktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi! Det har jeg aldri tenkt over..

Vi leier bolig og dette er faktisk den andre leiligheten vi leier som har nettopp

hvite vegger og mørke gulv.

Her vi bor nå har vi et veldig stort bad, og da må jeg si at veggene blir veldig "tomme" og det ser fort litt klinisk ut med helt hvite vegger.

Så hadde derfor aldri valgt dette selv :)

Men lyse gråtoner eller varm kremfarge er derimot veldig pent på baderomsvegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite fliser på vegg og mørke på gulv, er så vanlig idag, at vi om noen år vil tenke på disse badene knyttet til denne tidsepoken. Akkurat som vi tenke på70 tall når vi ser brune fliser.

Selv har jeg kremfargede på vegger og gulv, med hvite lister og innredning. Klassisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple- i.i

Vi har skifergrå litt marmoraktige, store, kvadratiske fliser på gulvet og hvite (ikke kritthvite), halvblanke, rektangulære fliser på veggene. Vi er veldig fornøyd! Badet vårt er knappe fire kvadrat, og det gjør det lett å pynte opp med farger på håndklær, såper osv.

Vi har fått bare gode tilbakemeldinger på dette, spesielt at det ser så eksklusivt ut. Vi valgte dyre fliser på gulvet (over 500/m2) fordi dette bare er 4-5 m2. Veggene utgjør ganske mange kvadrat, og her var vi så heldige at vi fant de flisene vi ønsket på tilbud til 99/m2.

Jeg ville definitift valgt det samme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyse vegger og mørkt gulv her og :fnise:

Men syns det funker helt fint jeg! Selv om hadde det vært jeg som pussa det opp hadde jeg nok valgt litt anderledes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi bygger nå, og hos oss blir det fliser i creme på både vegger og gulv. Forskjellen på flisene er sklisikkerheten..... Ellers er det helt samme flis...

Syns ikke det er så veldig pent med så forskjellig flis på vegger og gulv.

Liker godt stilen nedover søreuropa med naturlig stein på veggene i sandfarge. Og samme på gulv. Derav ideen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...