Gå til innhold

Hvilken rase er din rase?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvilken hunderase eller hunderaser er din "rase/raser"? Og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke hund nå, og ingen planer om å anskaffe meg i nærmeste framtid, men samojed er nok yndlingsrasen. Jeg har vokst opp med den og synes det er en både morsom, selvstendig, intelligent og utrolig vakker hund :) Ellers er det nok andre raser som kunne passe meg bedre utfra livssituasjon og som jeg derfor ville valgt i stedet, men jeg har ikke noe forhold til disse uten videre...

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Dalmantinere!

Stor aktiv hund som er utrolig glad i familien sin. Spotty er med på fjellturer, joggeturer, skiturer og spinger ofte etter når jeg er på ridetur. Spotty er den perfekte turkamerat. Det eneste som er relativt irriterende er at han røyter mye...

Skrevet

Vorsteh. P.g.a. allsidigheten, arbeidsmoralen og lynnet som passer meg bra.

Skrevet

Rhodesian ridgeback er min drømmerase

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg har ikke én rase, jeg har maaange :) Men det er forskjellige ting jeg liker hos forskjellige hunder, så om jeg faktisk ville hatt alle i hus er en annen ting. Det vil jeg heller sette meg bedre inn i neste gang det blir snakk om ny hund. Men de rene rasene jeg har store svakheter for er;

- Meksikansk nakenhund (xoloitzquintle) (skulle vel bare mangle siden jeg har en i hus)

- Australian Shepard

- Border Collie

- Boxer

- Bullmastiff

- Cane Corso

- Dogo Canario

- Engelsk Mastiff

- Grand Danois

- Napolitansk Mastiff

- Amerikansk Staffordshire Terrier

- Faraohund

- Etnahund

- Flat Coated Retriever

- Portugisisk Vannhund

- Azawakh

- Borzoi

- Irsk Ulvehund

- Italiensk Mynde

- Saluki (har aldri likt dem, før jeg for noen mnd siden møtte 2 stykker på tur med bikkjene - VAKRE)

- Sloughi

Nå har dette som sagt ikke noe med hvilken hund jeg tror vil passe for meg. Disse er kun de jeg liker utifra utseende, de erfaringer jeg har med rasene og/eller det jeg har lest om rasene (uansett om det er lite eller mye).

Men hvis jeg måtte velge, og si hva som er "min rase", ville jeg sagt at jeg ikke har en. Jeg er nemlig en stoooor tilhenger av blandingshunder :rødme:

Skrevet (endret)

Har selv shetland sheepdog (sheltie) :rødme:

fordi:

- lettlærte for en førstegangseier som meg.

- nyydelige hunder, elskverdig og vakker pels..hehe.

- veldig praktisk str (men kanskje litt på grensen til å være for små for meg..)

- går godt sammen med andre dyr, og har ikke et veldig utpreget jaktinnstinkt.

- En populær rase som gir mye konkurranse i utstillingsringen.

- En rase som kan brukes til "alt"- utstilling, lydighet, agility osv.

- Det er en rase som er veldig lojal til eierne og ofrer alt for de.

Andre raser jeg forguder, og drømmer om å skaffe meg en gang i fremtiden er:

- Riesenschnauzer :rødme:

- Schaefer!

- Collie langhåret!

(- australian shepherd (aussi)

- Nova scotia duck tolling retriever (toller)

- Wheaten terrier)

Endret av TinaM
Skrevet

Drømmerasen min har vært eurasier de siste 7-8 årene, og nå har jeg en liten rakker på 13 uker. Samojed, wolfspitz og chow chow danner grunnlaget for rasen.

Tross mye pels er det lite pelsstell og røyting, rolige og stødige, fine allround hunder, passe størrelse med mye muskelkraft - må ha en hund som kan trekke en pulk, lettlærte og veldig intelligente (men egenrådige), loyale familiehunder som er flinke med barn. Og ikke minst en ekstremt vakker rase!

Neste hund, når ungene er større, blir muligens en bruksrase, tervueren eller schäfer kanskje. Muligens import, er veldig svak for den amerikanske Shiloh shepherd. Kunne også tenkt meg en ulvehund som pensjonist. Saarloos eller American wolfdog (sistnevnte er vel ikke helt lovlig her til landa men, finnes oppdrettere i Sverige :lur: ).

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg er vel nesten nødt til å si Svensk lapphund, en kjemperase for de som ønsker en litt selvstendig, sær, hyggelig og ikke minst vakker hund :)

De siste årene har jeg imidlertid falt for Eurasier, både fordi de er nydelige spisshunder, men også på grunn av gemytt på de hundene jeg har møtt. I tillegg er de kjent for å bjeffe veldig lite, sånn i forhold til f.eks. lapphunden som bjeffer mye. Så når jeg skal begynne å tenke på egen hund, så har jeg en sterk mistanke om at det kommer til å bli en Eurasier.

Gjest Gjest
Skrevet

Schæfer og golden retriever!

Fikk min første schæfer da jeg var 7 år. Gikk på kurs med henne og trente henne helt alene. Var så stolt av henne. :) Hatt en annen schæfertispe etter henne og en schæferhann. Kjempeflotte hunder, trofaste, hengivene, lettlærte, smarte, sterke og utholdene trekkhunder - flotte til snørekjøring og sykkelturer, barnevennlige og utrolig vakre. De ble alle som den del av familien. Siste jeg hadde, hannhunden, delte seng med meg hver natt. Det er han av alle hundene jeg har hatt som jeg ble mest knyttet til. Det var helt forferdelig vondt da han ble akutt syk og måtte avlives. Jeg tenker fortsatt på han hver dag, selv om det er over 3 mnd siden han døde.

Nå har vi en golden retriver. Han har mange av de samme kvalitetene som schæferen, men mindre vaktinnstinkt og mindre utholdende på sykkelturer og når han trekker oss på ski. Fordelen med golden retrieveren er at andre folk vi møter på tur er mye mer vennlig innstilt til han enn til schæferne jeg hadde. Schæferen har nok et ufortjent dårlig rykte. Golden retriveren vår er også aldeles nydelig på alle måter.

Skrevet (endret)

Oioi, det er mange! :)

Nå har jeg en nydelig liten dvergdachsgutt på et halvt år, men jeg har på følelsen at det vil bli flere hunder med årene.

Her er noen favoritter:

- Fransk bulldog

- Pomeranian

- Shetland Sheepdog

- Finsk lapphund

- Chinese crested powder puff

- Mops

- Boxer

- Staffe

- Riesenschnauzer

- Nova Scotia Ducktolling retriever

Det er mange jeg kunne tenke med! Likevel har jeg en forkjærlighet for mindre hunder, og neste prosjekt blir nok enda en som ikke veier mer enn 10 kg :)

Hunder er så moro!

Endret av FoxyFish
Gjest Lacuna
Skrevet

Jeg har selv en gordonsetter, som passer vårt bruk (jakt, turer++) og lynne perfekt. Generelt er jeg svak for stående fuglehunder, selv om noen kanskje synes de er en håndfull pga. høyt aktivitetsnivå.

Ellers liker jeg også andre raser:

Rhodesian Ridgeback

riesenschnauzer

bokser

dalmatiner

saluki

doberman

storpuddel

Gjest Cascabel
Skrevet

Cotton de tulear. På grunn av utseende og gemytt. Nydelig små bomullsdotter.

Skrevet
Cotton de tulear. På grunn av utseende og gemytt. Nydelig små bomullsdotter.

Ja, de er kjempesøte!

Gjest Lilleulv
Skrevet

Portugisisk vannhund!

Har en selv, og er fascinert av rasens unike personlighet. De er intelligente, lærevillige, modige, sterke og utholdende. Jeg har vært borti mange raser, men synes ikke man får den samme kontakten med andre raser. Med portisen får man en spesiell kontakt, den elsker å tilfredsstille eieren sin og jobbe for deg. de er svært hengivne! en portis er en hund full av fart ute, som er rolig inne. De er reservert mot fremmede, men knyttes veldig til flokken sin.

I tillegg er de vakre å se på, med sitt spesielle utseende og nydelige klipp :)

Gjest Gjest
Skrevet

..Ingen som har nevnt pyreneé enda ser jeg, så jeg er vel først ut!:) Har vokst med to hunder av denne rasen, og jeg var såååå glad i de hundene.. Så utrolig fine og snille. Hadde også en Newfoundlandshund (nuffe) som var som en svær kosebamse:) Begge rasene er gode turhunder og absolutt familievennlig, selv om noen syns de ser litt store ut (bra når naboen tror det er en bjørn som står i hagen og ikke Nuffe'n vår :fnise: )

Gjest Gjest
Skrevet

jeg har en strihåret dachsetispe på snart 4 år med skikkelig personlighet :fnise: hehe

Gjest Gjest
Skrevet
Portugisisk vannhund!

Flotte hunder, men ser for meg at de røyter?

Gjest Lacuna
Skrevet
Flotte hunder, men ser for meg at de røyter?

De røyter vel ikke, men tilhører de hundene som trenger mye pelsstell (napping, klipping osv).

Skrevet

I riktige hender og med nok aktivisering: malinois.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...