Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 Forrett: Frisk asparges Ørrettartar, små salater. Estragonekrem, parmesan. Hovedrett: Glasert svinefilet med grønnsakstimball, råstekte poteter og steinsoppsjy. Dessert: Karamellpudding
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #2 Skrevet 17. mai 2008 Jeg synes det høres veldig godt ut Passe originalt også, selv om det er tildels tradisjonelle råvarer.
onyx Skrevet 17. mai 2008 #3 Skrevet 17. mai 2008 Jeg synes ikke menyen fungerer. Rettene virker helt tilfeldig sammensatt og er ikke på samme nivå. Nå man begynner med en relativt spennende forrett legger man lista for resten av måltidet, da kan det fort bli nedtur med enklere hovedrett og karamellpudding til dessert. Man skal bygge opp måltidet, ikke ned.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 17. mai 2008 #4 Skrevet 17. mai 2008 Enig med siste, spesiellt hadde jeg nok blitt skuffet over karamellpuddingen til dessert (men nå er ikke jeg glad i karamellpudding i det hele tatt, da) Men nå er det nå engang brudeparet som bestemmer. Hvis det er det dere vil ha, så synes jeg dere skal ha det
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. mai 2008 #5 Skrevet 17. mai 2008 Takk for svar. Desserten kan godt forandres men jeg er mest usikker på hovedretten. Er det "fint nok" som hovedrett i bryllup?
onyx Skrevet 17. mai 2008 #6 Skrevet 17. mai 2008 Takk for svar. Desserten kan godt forandres men jeg er mest usikker på hovedretten. Er det "fint nok" som hovedrett i bryllup? Det viktigste er ikke om noe er "fint nok", men om retten er gjennomførbar i forhold til antallet gjester og fasiliteter til å få et godt nok resultat. Har man 60-70 gjester i et grendahus med hobbyservitører, så er det begrenset hvor avanserte retter man kan lage med et vellykket resultat. Her synes jeg ofte brudepar er overambisiøse. Kvaliteten på det man serverer synes jeg bør telle mest. 1
Geertruida Skrevet 17. mai 2008 #7 Skrevet 17. mai 2008 Jeg synes kombinasjonen var særdeles merkelig med en så ambisiøs forrett og en så erke-tradisjonell dessert som karamellpudding. Hovedretten høres veldig fin ut.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #8 Skrevet 17. mai 2008 Jeg synes menyen er kjempefin. Ja, karamellpudding er kanskje kjedelig, men det er allikevel godt, og noe alle liker. Jeg har derfor ingen problemer med den. Hovedsaken er hvorvidt den er veltilberedt eller ei. En perfekt tilberedt karamellpudding er knallgodt. En tørr og kjedelig en, er derimot ikke noe særlig. Grønnsakstimbalen til hovedretten høres spennende ut. Hva slags grønnsaker skal den inneholde?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. mai 2008 #9 Skrevet 17. mai 2008 TS her. Bryllupet skal være på et hotell. Hovedrett og dessert hører sammen på menyen jeg har fått, mens forretten var i utgangspunktet suppe (synes frisk asparges høres bedre ut). Når det gjelder desserten så beskrives den i menyen som "hjemmelaget karamellpudding" (beskrives videre som "vår klassiske og uimotståelige karamellpudding") Desserten kan jeg alltids forandre, men det jeg egentlig lurer på er om forrett og hovedrett passer sammen.
onyx Skrevet 17. mai 2008 #10 Skrevet 17. mai 2008 Desserten kan jeg alltids forandre, men det jeg egentlig lurer på er om forrett og hovedrett passer sammen. Jeg vil si at hovedrett og dessert passer bedre sammen enn forretten og hovedretten. I grunnen er det forretten jeg synes virker mest "feil" i menyen. hva slags suppe var opprinnelig foreslått?
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 18. mai 2008 #11 Skrevet 18. mai 2008 Forrett: Frisk asparges Ørrettartar, små salater. Estragonekrem, parmesan. Hovedrett: Glasert svinefilet med grønnsakstimball, råstekte poteter og steinsoppsjy. Dessert: Karamellpudding Synes det høres godt ut. Ikke altfor eksotisk men likevel spennende nok. Lykke til med meny valget.
Gjest TS Skrevet 18. mai 2008 #12 Skrevet 18. mai 2008 Opprinnelig forrett var jordskokksuppe eller fiskesuppe. Men vi ble anbefalt å kanskje bytte ut suppen da dette skal være et sommerbryllup.
Mazilla Skrevet 18. mai 2008 #13 Skrevet 18. mai 2008 Du kan jo servere asparges, men i en annen og litt enklere form da. Kanskje høre med kjøkkenet om de har noen forslag? Sånn at det blir mer harmoni i menyen, i tillegg til at du får den aspargesen du vil ha + at det er mer sommerlig enn de opprinnelige suppene... Lykke til, uansett hva slags meny dere ender opp med!
Gjest Cascabel Skrevet 18. mai 2008 #14 Skrevet 18. mai 2008 Jeg ville byttet ut desserten. Synes resten hørtes godt ut, og passe spennende men tradisjonelt. Jeg synes en spennende forret godt kan følges opp av en litt mer tradisjonell hovedrett, da både bestemødre og ungdommer gjerne skal kose seg under middagen. Karamellpuddingen drar det hele litt ned synes jeg. Siden det er på sommeren må det da være masse spennende desserter man kan ha?
onyx Skrevet 18. mai 2008 #15 Skrevet 18. mai 2008 (endret) Opprinnelig forrett var jordskokksuppe eller fiskesuppe. Men vi ble anbefalt å kanskje bytte ut suppen da dette skal være et sommerbryllup. Jeg synes suppe kan være et godt alternativ, men jeg ville valgt noe annet enn de som er foreslått. Om sommeren er det jo hauger med friske grønnsaker å velge i og purésupper er enkle og gode. F.eks. kan du velge en aspargessuppe, eller en nydelig grønn ertesuppe av friske grønne erter og mynte eller servert med noen dråper trøffelolje. Fargemessig ser purésupper ofte helt fantstiske ut. En sommervri på desserten er å servere med jordbærkompott istedet for karamellsaus og krem. Eventuelt mandelsemulepudding med bærkompott. Endret 18. mai 2008 av onyx
LilleMy28 Skrevet 18. mai 2008 #16 Skrevet 18. mai 2008 Jeg eeeelsker karamellpudding og en måte å "fine" den opp er å servere med is og lunkne rørte bær
Gjest nextlife Skrevet 18. mai 2008 #17 Skrevet 18. mai 2008 Jeg elsker også karamellpudding (men da må den være ekte og hjemmelaget), og synes ikke det er en dårlig eller kjedelig dessert. Hvis man vil rocke den opp litt, kan man servere den med enten en frisk sorbet av røde bær, eller en myk cocnackrem.
pinkybride Skrevet 18. mai 2008 #18 Skrevet 18. mai 2008 synes forretten var spennene, og karamellpudding er helt ok. Karamellpuddingen kan bli mer spennde hvis den piffes opp met litt friske bær/ frukt som pynt ol. Synes ikke det er så flott å ha svin til hovedrett. For meg er svin kjedelig og vanlig og er jo faktisk mange som ikke er så glad i det eller spiser det. F.eks revmatikere skal helst ikke spise svinekjøtt, muslimer spiser det ikke osv. Men hvis jeg hadde fått denne menyen servert tror jeg ikke jeg hadde reagert negativt. Er bare at du spør om vår mening at jeg vil sette fingeren på hva jeg synes er bra og mindre bra Lykke til hvertfall, blir sikkert godt
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #19 Skrevet 19. mai 2008 Et mulig alternativ til karamellpuddingen, hvis den oppleves som litt kjedelig, er jo selvfølgelig creme brulée. Det er omtrent det samme, men har litt mer "klasse" over seg. Smaker også fantastisk godt. Kan pyntes med bær eller man kan ha en liten sitrus-sorbet ved siden av. Nydelig og enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå