Gå til innhold

Seborrisk eksem i hodebunnen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan utarter deres seborreiske eksem i hodebunnen seg?Kan jeg få noen detaljerte beskrivelser?

Jeg var hos en hudlege som tok meg lite på alvor og nærmest fnyste av meg for jeg kom ditt med problemet mitt.Eneste hun sa var at jeg mest sannsynlig hadde en mild grad av sebooreisk eksem..

Men symtomene min er iallefall at jeg har ekstremt tørr hodebunn og det er litt flass der om jeg begynner å klø i hodebunnen.Hodebunnen er øm og sår,så sår at noen ganger er det aua å ha strikk i håret og gre seg..og har steder hvor det er lissom røde flekker..Ikke med noe hevelse.Bare flekker.

Har alltid mistet den del hår,men nå føler jeg det har vært ekstremt siste året,og håret mitt er skikkelig tynt blitt.Kan det være en følge av seborreisk eksem,håravfall?..Har prøvd den fungoral en stund nå to ganger i uka..Men føles som om hårbunnen min blir enda sårere,og håret blir jo helt ødelagt:(

Videoannonse
Annonse
Gjest flassdama
Skrevet

Hei!

Nå vet jeg ikke 110% sikkert at det er seborreisk eksem jeg har, men er vel ca 99% sikkert... Både med tanke på symptomene, samt at legen var enig. Har fått hudlegetime, men det er jo så lang ventetid... Men nå blir det snart :) Var til legen med problemet for 6 (!) år siden, og da hadde jeg allerede hatt problemet et år eller to. Fikk beskjed om å vaske håret med fungoral, som ikke funker på meg. Håret ble dessuten ekkelt av det ja!!! Siden har det bare utartet seg, har prøvd masse forskjellig, men nei...

Hos meg begynte det med en liten flekk med "skorpe" som klødde veldig... For hver gang jeg klødde meg rev jeg av "skorpa", og flekken vokste og vokste. Nå er den ca 10x10 cm stor, og når nesten helt bort til øret :O Så på tide å få gjort noe drastisk!! Selve eksemet er som en stor flekk med store hvite hudflak som løsner litt av seg selv, samt at hver gang jeg rører ved eksemet, klør meg eller børster håret eller hva som helst, drysser massemassemasse hvitt "flass"... Uff altså... Om (når) jeg klør på eksemet og/eller river av store hvite flak med flass, er det vått/fett under, og rødt.

Jeg har også fått kjeeempetynt hår, og tror (og håper) at det er pga. dette utslettet - satser på å få en vidunderkur av hudlegen!! Også en del frisører som har gjettet at håret er tynt pga utslettet, og sier de har sett eksempler på det før.

Jeg har forresten samme kløende områder med store "flassflak" i begge ørene, samt i lysken... Fælt og skikkelig ubehagelig :( Håper virkelig det ordner seg..

Kanskje burde du prøve en annen hudlege? Hudleger (og leger generelt) skal virkelig ikke håne sine pasienter på den måten du forteller om!!!!

Skrevet

Jeg syns det utslettet gjest beskriver kan høres ut som psoriasis?

Til ts vil jeg anbefale spesialsjampo mot seborreisk eksem, det kan hjelpe godt i endel tilfeller.

Gjest Lacuna
Skrevet
Jeg syns det utslettet gjest beskriver kan høres ut som psoriasis?

Til ts vil jeg anbefale spesialsjampo mot seborreisk eksem, det kan hjelpe godt i endel tilfeller.

Fungoral er jo mot seborreisk eksem? Det er forårsaket av overfølsomhet mot en sopp de fleste har på huden, og Fungoral inneholder virkestoffer som dreper dette. Hvis den ikke virker, kan det være mulig at du må prøve andre virkestoffer, men det er kanskje greit å gjøre i samråd med en lege.

Seborreisk eksem er vel for øvrig preget av at det både er tørt og fett samtidig, så for meg kan det også nesten høres ut som om du har et snev av psoriasis. Jeg har ingen av delene selv, men kommer fra en familie av hudproblemer. :forvirret:

Skrevet

Jeg har seborreisk eksem og Fungoral var lite virksomt. Jeg bruker Selukos, som fås på apotek. Mitt eksem forekommer i hodebunnen og tidvis rundt nese, i øyenbryn og på ørene.

Jeg har en tørr hodebunn, men under utbrudd får jeg skorper som er fuktige under når jeg peller på dem. Eksemet mitt klør av og til. Jeg har forstått det slik at jeg er heldig som ikke er så veldig plagd med kløe.

Pga. eksemet, blir også håret fortere fett. :forvirret:

Skrevet

Har hele pakka jeg, inkludert tørr hud og slsiter med eksem i hodebunnen og andre steder. Klør ikke så mye men kan tidvis klø meg til blods, noe som ikke er helt optimalt. ;)

Har og slitt med chalazions de siste årene, noe som jeg relaterer til det samme. Da utbrudd av slikt skjer oftere hos de som sliter bla seborrisk eksem. (Visstnok)

For hodebunnen er det beste å bare gå innom apoteket å kjøpe en flasshampo, ikke gå for det dyreste skvipet hos frisøren.

Gjest flassdama
Skrevet

Hva er chalazions?

Tror ikke det er psoriasis jeg har, det trodde ingen av legene jeg har vært hos heller. Den første sa "eksem" og sendte med meg fungoral og kortisonkrem (meget opplysende må jeg si.. men jeg var 16 år, uskyldig og sjenert), den andre sa "seborreisk eksem eller psoriasis...eller nei jeg tror det er seborreisk eksem" og henviste meg til hudlege ;)

Det med at huden blir både fet og tørr ved seborreisk eksem: utenpå ser den tørr som f**** ut pga de tørre hudflakene, under hudflakene er den våt på en fettaktig måte. Jeg må forresten vaske håret hver eneste dag skal jeg se normal ut - ellers blir det så fett at jeg ikke ser ut til å ha vasket meg i løpet av den siste måneden.... Slitomt, og det sliter jo ytterligere på det stakkars tynne håret mitt..

Dere med seborreisk eksem: får "alle" med dette eksemet en shampo?? Finnes det ikke noe slags supert liniment eller noe som fjerner det rakst?

Og får man arr/tynn rød hud på de utsatte områdene når hudflakene/den våte undersiden forsvinner og huden blir "normal" igjen? Kanskje et dumt spørsmål, men etter ca 6 år med konstant utslett lurer man jo litt... Husker ikke sist jeg hadde normal hud på de rammede områdene, og det er hele tiden rødt selv når jeg har en god periode pga litt virkning av en eller annen krem jeg har prøvd.

Ts: unnskyld dersom jeg kupper tråden din, er virkelig ikke meningen! :)

Skrevet (endret)

Jeg har fått tips om shampo, og bare det. Selukos kommer i en gelaktig form og en mer tyntflytende form. Jeg foretrekker den siste. Jeg har til gode å få arr i hodebunnen, enda jeg har hatt eksemet i over 10 år.

Vaske håret hver dag? Ja, det lyder kjent. Føhn håret så ofte du kan, hvertfall det som er nært hodebunnen. Spesielt om du har litt lenge på det. Å gå med våt hodebunn kan gi deg et helsikes utbrudd i etterkant. :forvirret: Kjøp heller en varmebeskyttende spray til håret om du vil beskytte det.

Endret av Saeria
Gjest LanaLane
Skrevet

Vil bare takke dere jeg! Samboeren min sliter med dette i hodebunn, øyenbryn og rundt nese og bruker Head and Shoulders Sensitive. De andre reagere han på.

Men nå skal jeg foreslå noe av det jeg leste her så kanskje han slipper å klø seg hele tiden og drysse masse flak over meg når vi koser:)

Skrevet

Håper han finner noe han tåler. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...