Gå til innhold

Hvem inviteres...

Gjest Gjest_anniken_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anniken_*
Skrevet

Jeg ble for litt siden invitert i utdrikningslaget til en jeg ikke har snakket med på over 7 år.. Er dette vanlig? Jeg er jo ikke invitert i bryllupet.. Syntes hele opplegget virket noe underlig jeg.. Er det vanlig at tidligere bekjente skal finansiere ens utdrikningslag, eller har jeg vært bedt til noe utenom det vanlige?

Dette er første bryllupet av bekjente på min alder så er litt grønn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I bryllupene jeg har vært med i, så har det vært slik at jentene som er invitert i bryllupet er de som blir invitert i utdrikningslaget (hverken mer eller mindre)

Skrevet

Jeg synes ikke at man skal invitere til utdrikkningslag hvis man ikke er bedt i bryllupet.

Hvor artig er det da: Å drikke ut bruden, men du får ikke se henne gifte seg!

Skrevet

Jeg syns det var kjempe gøy at flere av mine barndomsveninner ble invitert i utdrikkingslaget!!! Selv om jeg ike har nok kontakt med dem til å invitere dem i bryllupet, så er det da kjekt å se dem igjen!!

Dersom det er i området du bor i så trenger det ikke nødvendigvis å bli så dyrt! Da kan du jo også gå i kirken på bryllupsdagen om du ønsker det

Gjest Gjest_Anniken_*
Skrevet

Jeg ser jo at det kan være koselig med en liten "reunion" av barndomsvenner/tidligere klassevenninner, men når opplegget er lagt opp slik at deltagerne på utdrikningslaget må spleise på det vi skal gjøre den dagen (et opplegg som ikke er så veldig billig at det gjør noe) så synes jeg det blir litt underlig.

Noldus sier det ikke trenger bli så dyrt, men det koster jo det det koster og jeg syns det er mer enn hva jeg har lyst til å bruke på noen som ikke har funnet det verdt å holde kontakten med meg og som jeg heller aldri var spesielt "close" med i utgangspunktet.

Ja, jeg kunne sikkert gå i kirken, hadde jeg bare fått vite når det var og om i det hele tatt er i en kirke :roll:

Synes hele opplegget var litt underlig ja ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det KAN være hyggelig å bli invitert i utrdikningslaget selv om man ikke er nære nok til å bli invitert i bryllupet (noen har jo også et nokså lite bryllup hvor ikke så mange venner er invitert). Det er også vanlig at gjestene i utdrikningslaget betaler for aktivitetene denne dagen.

Men det blir selvsagt en vurderingssak - utfra det du skriver virker det ikke som dette er en person du ønsker å bruke mye tid og ressurser på, og da ville jeg takket nei til invitasjonen. Personlig tror jeg ikke man har invitert mange bare for å få finansiert aktivitetene, mange synes jo primært det er hyggelig å møte igjen folk fra fortiden (og noen har ikke så mange nære venner så det virker som forloveren må samle sammen mer perifere bekjente for å få et fungerende utdrikningslag). Det er uansett bare å takke nei dersom du ikke har lyst til å gå.

Gjest Gjest
Skrevet

Alle jeg kjenner har invitert flere enn bryllupsgjestene i sitt utdrikningslag. Dersom dette er folk som bor i nærheten av bruden, og bryllupet holdes i nærheten har jeg erfaring med at de fleste møter opp i kirken under vielsen selv om de ikke er bedt videre. Vil ikke si at de er invitert kun for å finansiere utdrikningslaget - det er en fin mulighet for bruden til å treffe igjen alle som har betydd noe for henne i årenes løp! Arbeidskolleger er også koselig å invitere her!

Skrevet

Jeg synest også det er litt rart å reise på utdrikkningslag og ikke være invitert i bryllupet. Jeg var i utdrikkningslaget til en vennine jeg så på som en av mine nærmeste vennine, men var ikke bedt i bryllupet. Hun ville heller treffe venner + gamle venner på utdrikningslaget sitt og sa att vi kunne komme i kirken å se på dem, jeg må si jeg fikk en følese av å være nyskjerrig jeg da (bor på en liten plass med liten kirke). Hun sa til meg att de skulle bare ha familie, men hennes tante sa det var mange av brudgomens venner som var der. Følte det derfor litt slik att jeg skulle betale hennes utdrikningslag, men hun ville ikke bruke penger på meg ved å be meg. Det er jo også sårt når det er mange som kommer bort til meg å spør om bryllupet og tar det som en selvfølge at jeg var invitert og jeg må svare at jeg ikke var invitert. Hadde jeg følt det som deg ville jeg nok takket nei til innbydelsen.

Gjest Gjest
Skrevet

I min vennekrets er hele vennegjengen invitert i utdrikkningslaget, men langt fra alle er invitert i bryllupet. Jeg synes det er helt greit og en koselig annledning for oss/de som ikke er invitert i bryllupet til å feire bruden. Bryllup er veldig dyrt så det er helt naturlig at man faktisk ikke kan invitere allle.

Skal i utdrikkningslag til ei jeg var på russebil med neste helg, er ikke invitert i det bryllupet.

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Jeg har opplevdd utdrikkningslag både med og uten gjester som ikke er invitert i bryllupet. Synes det er en grei skikk å ha et større utdrikkningslag jeg. Bryllup er dyrt både for brudepar og gjestene.

Gjest Gjest_Anniken_*
Skrevet

TS her:)

Nå var ikke poenget mitt så mye det at jeg ikke er invitert i bryllupet, for jeg synes det ville vært underlig å invitere såpass perifere bekjente til bryllup også. Var mer opplegget med å invitere perifere bekjente i det hele tatt, og da også spesielt når det legges opp til at gjestene skal spleise på "underholdningen"..

Har bodd flere år i utlandet nå, og her er det vanlig å invitere folk som ikke nødvendigvis er så nære, men som man i det miste omgås sånn noenlunde i hverdagen. Det er også vanlig at utdrikningslagene er en del av bryllupsbudsjettet, altså gratis for gjestene;)

Så bare lurte på hva som er vanlig;)

Skrevet

Lurer på en ting her. Mannen til min forlover har vi bare møtt en gang. Er det normlt at min mann må da be han i sitt utdrikningslag fordi han er mannen til min forlover?? Hørte at det var normalt men syntes det er litt rart jeg.

Skrevet
Jeg synes ikke at man skal invitere til utdrikkningslag hvis man ikke er bedt i bryllupet.

Hvor artig er det da: Å drikke ut bruden, men du får ikke se henne gifte seg!

skriver under på denne!!

Skrevet
Lurer på en ting her. Mannen til min forlover har vi bare møtt en gang. Er det normlt at min mann må da be han i sitt utdrikningslag fordi han er mannen til min forlover?? Hørte at det var normalt men syntes det er litt rart jeg.

Synes ikke det er noe normalt egentlig. Min mann har sine venner, og jeg har mine veninner. Mine veninners kjærester/menn blir ikke bedt i mannen min sitt utdrikningslag - eller omvendt. Synes ikke det er noe normalt, så lenge de ikke er gode venner fra før av liksom...

Skrevet

Jeg syns også det er noe spesielt å be folk i utdrikkingslag som man ikke ber i selve bryllupet. Hvorfor skal jeg spandere spa når jeg ikke får komme i bryllupet egentlig? I det forrige utdrikkingslaget jeg var i var det ei (1!) som ikke var invitert i bryllupet, så når alle vi andre tok avskjed og sa da sees vi i bryllupet, så måtte hun bare si at hun ikke var invitert. Hvor pinlig var det liksom...?

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

i mitt utrikningalag var det både jenter som var bedt og ikke bedt i bryllupet. Alle de som ble invitert til utdrikningslaget, men ikke er bedt i bryllupet er jenter som bor her jeg bor nå og langt unna der bryllupet holdes. Disse er liksom del av gjengen, men henger kanskje ikke så mye med bare en og en av dem. og ei var ei jeg egentlig ikke har kjent så lenge, slik at da invitasjonene gikk ut var det lite aktuelt å invitere henne.. hadde kanskje vurdert å be henne om vi skulle invitere nå..

Jeg synes det vaar flott at de ville være med å feire meg, og tror ingen av dem stusset på at de bare er invitert til det ene. Jeg har flyttet mye rundt i løpet av livet, og har høy spredning på vennene mine, og i travle mai-dager kunne ikke alle ta seg tid eller råd til å komme. Det var derfor ekstra kjekt at noen av de som bor neært men ikke er like nær på et vis hadde lyst :) Vet også at ingen av disse hadde forventet å bli bedt i bryllup, slik at ingen er såre for d.

på listen til min forlover, kom de som jeg regner for mine venner inklusiv en svigerinne og en svigersøster. Dama til div. kompiser av mannen-to-be fant jeg det ikke naturlig å be.

har også hørt folk som har fulgt bare-invitere-de-som-er-invitert-i-bryllupet, har angret på at de ikke ba for eksempel gode kolegaer.

et siste poeng er også, at par som bestemmer seg for å arrangere et lite bryllup, skal vel også få ha lov til å feire med hele gjengen i utdrikningslaget!

Gjest Gjest
Skrevet
et siste poeng er også, at par som bestemmer seg for å arrangere et lite bryllup, skal vel også få ha lov til å feire med hele gjengen i utdrikningslaget!

Ja, det blir jo fetere behandling på spaet når det er flere som er med og spleiser..

Gjest utdrikker
Skrevet
Ja, det blir jo fetere behandling på spaet når det er flere som er med og spleiser..

Jeg har vært med i utdrikningslag der jeg både har og ikke har vært invitert i bryllupet. Begge deler har vært like koselig. Det er gjerne mange venner man bryr seg om men som ikke man ikke har råd/plass til å be i selve bryllupet- disse har kanskje også lyst til å være med på utdrikningen- i alle fall følte jeg det slik.

Når det er sagt, synes jeg at det er altfor mange overambisiøse utdrikningslag som koster alt for mye for gjestene å delta i. Man trenger ikke ha masse champagne, strippekurs, spa og paintball slik at deltagerne må ut med 1000 kr for moroa. Synes heller at det hele kan tones betraktelig ned- det viktigste er jo å være sammen med vennene sine- ikke få en luksusbehandling på spa. Jeg håper at alle vennenne mine ønsker å delta i utdrikningslaget mitt, men jeg håper og regner også med at min superforlover prioriterer god mat og drikke og evt noen enkle og rimelige aktiviteter som alle- ikke bare bruden- har glede av. Tror mange forlovere er redd for å gi et "for dårlig" utdrikningslag og derfor overkompenserer med en haug av kjøpte aktiviteter når en spleisepikning med noen mer interne leker sikkert hadde vært like gøy.

Gjest Gjest
Skrevet
TS her:)

Nå var ikke poenget mitt så mye det at jeg ikke er invitert i bryllupet, for jeg synes det ville vært underlig å invitere såpass perifere bekjente til bryllup også. Var mer opplegget med å invitere perifere bekjente i det hele tatt, og da også spesielt når det legges opp til at gjestene skal spleise på "underholdningen"..

Har bodd flere år i utlandet nå, og her er det vanlig å invitere folk som ikke nødvendigvis er så nære, men som man i det miste omgås sånn noenlunde i hverdagen. Det er også vanlig at utdrikningslagene er en del av bryllupsbudsjettet, altså gratis for gjestene;)

Så bare lurte på hva som er vanlig;)

Jeg vil tro at du er invitert i utdrikkningslaget fordi bruden har lyst til å ha deg der og setter pris på deg selvom dere ikke har hatt så mye kontakt de siste årene.

Men dersom ditt syn er at du kun er inivtert for at det skal bli flere til å spleise så synes jeg du skal takke nei for da er du ikke mye verdt å gjennopprette kontaken med!

Skrevet

Jeg ønsket å ha med mine gamle venniner, noen som jeg ikke har sett på flere år og noen jeg har daglig kontakt med. Noen er bedt i bryllupet men ikke alle, min forlover fortalte at hun bare har fått positiv tilbakemelding fra alle, alle kommer, men ingen av de som ikke er bedt i bryllupet har vist noe sur reaksjon på det.. Dette er jo en kjempemulighet til å samle vennegjengen, å tror ikke noen er fornærmet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...