Gå til innhold

Reseptfrie sovetabletter


Gjest Gjest_Fat Sally Lee_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fat Sally Lee_*

Ja, overskriften sier vel sitt. Jeg skal ut på en lang flyreise, og er utålmodig av natur, så jeg trenger noe som kan hjelpe meg å sove når lesestoff, film, musikk og spising ikke holder meg opptatt lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøve reisesyketabletter?? Jeg sovner som en stein når jeg tar det. Det er verdt forsøket iallfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller anbefale deg innsovningstabletter fremfor sovetabletter. Da slipper du å bli sløv, ha "hang-over" og du vil være klar i en eventuell nødsituasjon :)

Om disse er reseptfrie er en annen sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valerina forte

Er et naturlegemiddel.

Eg har brukt det, og det virker.

Søvnfremmende, beroligende, avstressende og avslappende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergimedisiner, type Zyrtec eller Kestine kan kanskje hjelpe deg med å sovne lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Fat Sally Lee_*

Takk for svar! Tenkte på å prøve Valerina Forte, men finner ingen info på felleskatalogen på om de er reseptbelagte eller ei? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Takk for svar! Tenkte på å prøve Valerina Forte, men finner ingen info på felleskatalogen på om de er reseptbelagte eller ei? Noen som vet?

Jeg har brukt Valerina Natt, og de er reseptfrie. Kjøpte dem i helsekostforretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest søvnig
Valerina forte

Er et naturlegemiddel.

Eg har brukt det, og det virker.

Søvnfremmende, beroligende, avstressende og avslappende.

Jeg slenger meg på denne tråden jeg, for jeg sliter med å sovne om natta. Det fører til at jeg sjelden får mer enn 4-5 timer søvn, og jeg trenger virkelig 7-8 timer for å være klar for en ny dag.

Er så sliten nå at jeg MÅ ha noe som hjelper meg å sovne fortere. Denne Valerina Forte høres bra ut, men hva med bivirkninger? Og hvor lenge/ofte kan man bruke det uten å få problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Takk for svar! Tenkte på å prøve Valerina Forte, men finner ingen info på felleskatalogen på om de er reseptbelagte eller ei? Noen som vet?

Reseptfri. Jeg har ikke testet ut den som selges i Norge, men jeg har brukt endel andre Valeriaprodukter. Min erfaring er god, også ved relativt tunge angstanfall. Men jeg får en "bakrus" dagen etterpå, og jeg har ved et tilfelle besvimt ca en halvtime etter jeg tok det. Men alt i alt, en fabelaktig medisin. Så test ut før du egentlig trenger det, slik at du vet hvordan du reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reseptfri. Jeg har ikke testet ut den som selges i Norge, men jeg har brukt endel andre Valeriaprodukter. Min erfaring er god, også ved relativt tunge angstanfall. Men jeg får en "bakrus" dagen etterpå, og jeg har ved et tilfelle besvimt ca en halvtime etter jeg tok det. Men alt i alt, en fabelaktig medisin. Så test ut før du egentlig trenger det, slik at du vet hvordan du reagerer.

Det hørtes jo sånn passe urovekkende ut da :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det hørtes jo sånn passe urovekkende ut da :forvirra:

Tja, jeg kan få samme reaksjon på paracet ;) Men den tar ikke angsten, og belaster leveren. Så den tar jeg kun som smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nedda, det er bare fabelaktig......

:jepp:

:ironi:

Ja, med tanke på alternativet er den det. Men hadde jeg sluppet hadde jeg latt det vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søvnproblemer

Søvnproblemer over en lengre periode skyldes enten en fysisk eller psykisk lidelse eller dårlige søvnvaner. Å bruke midler for å rette på dette (uansett om det er reseptbelagt eller ikke) uten å samtidig klarlegge årsaksforholdet gjør vondt verre.

F.eks. hvis man er såkalt nattmenneske og bruker medisin for å hente seg inn igjen eller man er stresset eller psykisk utslitt så er det bedre å få hjelp til å bryte den onde sirkelen av profesjonelle enn å bruke såkalt ufarlige naturmidler.

Dette gjelder også trådstarter. Hvis du er på jakt etter lett sovemedisin kan du vel gå til lege å få det. Hvis du synes problemet er for lite til å belemre en lege med så bør du tenke over hva slags risiko du utsetter ditt normale søvnmønster med ved bruke sløvende medisin bare fordi du skal sitte noen timer på fly. Skal du sitte veldig lenge på fly kommer helt andre ting inn som jetlag og da er i allefall ikke sovemedisin rett middel.

Og ja jeg har brukt medisin selv i en periode der jeg var svært utkjørt. Men bare for noen dager og i samråd med lege. Sovemedisin bør være krisemedisin etter stilt diagnose og i samsvar med lege, ikke daglig selvmedisinering fordi man ikke vil legge seg til rett tid.

For de som har et seriøst problem og ønsker å prøve å gjøre noe med det anbefales Atle Dyregrovs råd - han har også utgitt Den Lille Søvnboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så vidt jeg vet er Valerina ganske ufarlig, det er jo alltid noen få som kan få all slags reaksjoner mot alle slags ting, men det at noen reagerer mot aspirin betyr ikke at aspirin er farlig (med normal bruk, dvs ikke mye).

Valerina hjelper hvis det er snakk om 'rullende tanker' og litt angst-lignene ting som ikke lar en sove. Det sliter jeg av og til med, da jeg stresser over noe, type uro, da klarer jeg bare ikke å 'snu av' hjernen. Da hjelper Valerina veldig godt, synes jeg.

Søvnproblemer kan jo skyldes andre ting også, og jeg vet ikke om det faktisk har noe effekt da?

Kanskje en god ide å først prøve å identifisere hva er grunnen at du ikke får sove? Hvis det er snakk om uro og stress, da er Valerina sikkert et bedre og mye mindre farlig valg enn 'virkelige' sovemedisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest søvnig

Jeg har "alltid" hatt søvnproblemer. Får ikke sove når jeg legger meg. Ligger og vrir meg i 2-4 timer før jeg sovner. Har snakket med legen om dette flere ganger. Får beskjed om å følge "søvnråd" som ikke drikke koffein, legge seg til samme tid hver dag, stå opp til samme tid, få frisk luft og mosjon (men ikke for tett innpå leggetida), ha det kjølig på soverommet osv osv. Jeg tror jeg har prøvd alt. Har holdt på på dette viset i flere år. Iblant bare MÅ jeg sove langt utover dagen for å ta igjen tapt søvn, ellers stuper jeg av tretthet.

Så jo, jeg er nok villig til å prøve et naturpreparat. :) Må bare sjekke dette med mulige bivirkninger litt nøyere. Som nevnt av noen andre så er det alltid noen som kan reagere sterkt på et hvilket som helst legemiddel. Så jeg får prøve å finne ut om bivirkningene på Valerina er vanlige eller sjeldne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har en pakke med Valerina Forte (reseptfritt ja), prøvde maks døgndose (5 tabletter) en gang jeg hadde problemer med å sove pga tankespinn, og jeg merket verken bivirkning eller virkning. Jeg sovnet jo etterhvert, men er veldig usikker på om det var pga tablettene. Jeg blir ikke trøtt og får ikke hangover etter å ha tatt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...