Myrthel Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Jeg er så utrolig lei av at det dukker opp så mye groblad i hagen. (vi kaller det iallefall det) De brer bladene sine utover og kveler plen. Vi har sådd mye ny plen - og den er fin en liten stund - før den blir invadert av groblad og noe annet ugress. Har gått rundt og dratt det opp - sammen med løvetann.... Men i år er det mengder.. Det er enkelte steder det nesten ikke er plen igjen.. Nytter ikke å dra opp alt sammen.... (vi ga opp for noen år siden - skrapet av det øverste laget på plen - la på ny jord og sådde på nytt.. Men vi kan ikke holde på sånn) Har spurt på flere hagesentre, ang. forskjellige typer "plenrens". Men noe sier at det tar alt.. Gress også.. Er det noen som har gode råd til meg og egne erfaringer... Håper på svar.....
Oliven Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Jeg var plaget av skvallerkål, groblad og løvetann et sted jeg bodde før. Fikk sprøytet med plenrens av en gartner og det funket kjempefint.Plen stod igjen og ugrass forsvant. Var et middel som man bare får kjøpt med sprøytesertifikat så kanskje dere skal kontakte en gartner/anleggsgartner og høre med de....
Myrthel Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2008 Jeg var plaget av skvallerkål, groblad og løvetann et sted jeg bodde før. Fikk sprøytet med plenrens av en gartner og det funket kjempefint.Plen stod igjen og ugrass forsvant. Var et middel som man bare får kjøpt med sprøytesertifikat så kanskje dere skal kontakte en gartner/anleggsgartner og høre med de.... Takker for svar. Da skal jeg forhøre meg. Hvor lenge må jeg holde ungene vekk fra en sprøytet plen?? Har andre noen erfaringer også??
Gjest barelillemeg Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Det beste middel er å klippe plenen ofte, og da helst hver dag, og hvertfall 4 ganger i uka. Gress er det eneste som tåler å bli klippet ned så ofte, og som samtidig blir fyldigere og finere av det. Gresset må ha gjødsel, og dersom det får vokset seg tett og fint vil det kvele ugresset. Lykke til!
Myrthel Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. mai 2008 Det beste middel er å klippe plenen ofte, og da helst hver dag, og hvertfall 4 ganger i uka. Gress er det eneste som tåler å bli klippet ned så ofte, og som samtidig blir fyldigere og finere av det. Gresset må ha gjødsel, og dersom det får vokset seg tett og fint vil det kvele ugresset. Lykke til! Takk for svar. Men det hjelper ikke å klippe plen - for grobladene ligger så nært bakken - at det ikke kommer inærheten av klipperen. Jeg har gjødslet godt, og jeg klipper gresset et par -tre ganger i uka.
absinthia Skrevet 16. mai 2008 #6 Skrevet 16. mai 2008 Man må IKKE klippe plenen så ofte som 4 ganger i uka, den skal klippes maks 2 ganger i uka og bare 1 gang i den tørreste perioden på sommeren. Grunnen til at man ikke skal klippe så ofte er at den blir for kort og at det blir grobunn for mose og f.eksempel groblad som jo har en tendens til å legge seg veldig lavt. Du bør som sagt gjødsle, bruk ca 5 kg fullgjødsel pr 100m2 plen. Det mest fornuftige (dersom en kan) er å la plenklippet ligge, men det kommer an på klipperen man har, om den hakker det godt nok opp og at den ikke lar det ligge i små hauger som kveler gresset som ligger under, fordi det ikke får nok luft. Du kan sprøyte som et slags forarbeid (men rent personlig ville ikke jeg ha gjort dette) Det du ellers kan gjøre med grobladene er å plukke hakke dem opp og bruke dem i salaten. Er du iherdig nok, blir de utarmet etterhvert..
absinthia Skrevet 16. mai 2008 #7 Skrevet 16. mai 2008 Og så kan det bedre forholdene dersom du er flink til å lufte plenen. Groblad får ofte overtaket der jorda er litt for tett.
Myrthel Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. mai 2008 Og så kan det bedre forholdene dersom du er flink til å lufte plenen. Groblad får ofte overtaket der jorda er litt for tett. Fint svar. Hvor ofte bør plenen luftes??
absinthia Skrevet 16. mai 2008 #9 Skrevet 16. mai 2008 Fint svar. Hvor ofte bør plenen luftes?? Kanskje to ganger i året de første årene og så en gang i året, men du kan godt fortsette med to ganger i året, plenen har ikke vondt av det. Vil du ha ekstra bra resultat kan du toppdresse den med ca en cm sand, etterpå (ikke hver gang, altså).
Myrthel Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. mai 2008 Kanskje to ganger i året de første årene og så en gang i året, men du kan godt fortsette med to ganger i året, plenen har ikke vondt av det. Vil du ha ekstra bra resultat kan du toppdresse den med ca en cm sand, etterpå (ikke hver gang, altså). Takker igjen for svar. Da skal jeg prøve ut rådene, og håper med det at jeg blir kvitt det meste av problemet.. Ønsker meg så veldig en vakker plen.. Alt det andre i hagen har blitt omtrent slik jeg ønsker det - og da er det trist med en "plen" full av groblad... uten gress.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå