Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har barn med KISS eller KIDD?

Noen som har oppdaget det når barna er eldre evnt med spedbarn og som kan fortelle meg litt om behandlingen , hvordan den virket og hvor lang tid det tok før dere merket bedring i barnas motoriske ferdigheter?

Jeg har nemlig fått konstantert KIDD på min femåring. Han har hele tiden hatt motoriske problemer, henger absolutt ikke med på alle de aktivitetene vi forventer at en femåring skal klare. Han har hatt sin første fysio-time i dag, og skal til manuell terapi.

Jeg er veldig spent på hvordan dette vil utvikle seg nå fremover og skulle gjerne hørt om noen har erfaring med dette.

Gjest StoreSky
Skrevet

Ingen råd, bare nyskjerrig. Hva er KISS/KIDD?

Gjest StoreSky
Skrevet

Takk! Har et barn som sliter med grovmotorikken, meget sent utviklet/manglende utvikling på det grovmotorikse området.

Men dette var noe annet!

Gjest *lucky*
Skrevet

Vesla mi har fått god hjelp av en manuellterapaut og er helt bra igjen nå. Vi forsøkte napprapat først men han klarte ikke å rette det opp, bare lindret smerten en stund..

Blir litt vanskelig å sammenligne siden jenta mi fortsatt er baby.

Men mitt beste råd er vel at dere forsøker en manuellterapaut først. De har visst en mye mere omfattende utdanning en feks en fysioterapaut.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg anbefaler å stikke innom KISS-forumet. Der har jeg fått mye støtte og kunne lese om andres erfaringer.

(Min gutt fikk konstantert det som 3 måneder gammel, og jeg har derfor ikke så mange erfaringer angående det motoriske. Han ble friskmeldt da han var ca. 6 måneder gammel etter behandling hos manuell terapeut og osteopat.)

Skrevet

Takk for informasjon om forum.

Vi håper at manuellterapi hjelper ja. Fysioen sa at hun kunne klare det, men at det ville ta lenger tid med behandling hos henne.

Gjest *lucky*
Skrevet

Dere kan også gå til veilledning hos fysio på helsestasjon.

Vi gjorde det å fikk mange gode tips om hvordan vi skulle hjelpe ungen til å utvikle seg motorisk riktig.

Ønsker dere lykke til:)

Skrevet

Vi fikk det også påvist da snuppa var omkring 2 mnd. Låsninger i nakken, og skjevheter i rygg/bekken. Og etter 2 behandlinger hos manuellterapeut så var det bra! Fantastisk.

Skrevet
Dere kan også gå til veilledning hos fysio på helsestasjon.

Vi gjorde det å fikk mange gode tips om hvordan vi skulle hjelpe ungen til å utvikle seg motorisk riktig.

Ønsker dere lykke til:)

Vi har vært hos fysio på helsestasjonen i dag, ble henvist via PPT.

Takk for lykkeønskninger :)

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har vært hos fysio på helsestasjonen i dag, ble henvist via PPT.

Takk for lykkeønskninger :)

Så at du har kommet deg inn på forumet, og det er bra! Du har kanskje fått det med deg der, men en viktig ting jeg må understreke: om du er til behandling hos fysioterapeut må du passe på at de ikke tøyer eller strekker!!!

Skrevet

Nei, vi får ikke behandling hos fysio, hun sendte oss rett videre til manuellterapi etter samtale og undersøkelse/vurdering av nakke og rygg :)

Skrevet (endret)

Sønnen vår fikk konstatert KISS når han var fem måneder gammel, altså for kort tid siden. Låsninger i de øverste nakkeleddene, samt skjevhet i rygg/bekken. Allerede etter den første behandlingen var bevegeligheten i nakken nesten helt bra, og etter behandling nr 2 har han vært en ny gutt. Skal på tredje behandling om noen dager, og jeg er spent på om det blir flere etter det.

Etter behandlingene har han blitt mye livligere på gulvet, og kan ligge og leke lenge alene, og snu hodet til begge sider.

Det er forresten manuellterapeut som har behandlet gutten vår.

Endret av Umuriel
Skrevet

Vår minste og vår største har KISS.

Minste fikk behandling hos fysio og kiropraktor, mens største nå går til kiro-behandling (fysio når han var mindre)

Med minste ble det oppdaget da han var 7 mnd, mens det ble oppdaget når største var 3 år (pga like symptomer da han var mindre, osv)

Nå er det 2 måneder til neste behandling til dem begge.

Vi ser stor forbedring

Skrevet

Vi oppdaget Kiss da gutten var 6 mndr, fordi jeg leste meg til det på nettet. Han var fin i løpet av et par måneder. Er barnet 5 år er det kanskje ikke mulig å gjøre like mye, det vil ihvertfall ta lang tid.

Ønsker dere all lykke til!

Skrevet
Er barnet 5 år er det kanskje ikke mulig å gjøre like mye, det vil ihvertfall ta lang tid.

Heldigvis er det ikke det prognosene sier etter vurdering. Vi har fått beskjed om at han vil bli helt fin , men vi vet ikke hvor mange behandlinger han trenger før han er 100%.

Skrevet

Vi fikk konstantert noe slikt på lillegutten nesten før vi hadde forlatt sykehuset.

Fikk første behandling da han var 4 dager gammel, hos manuellterapaut.

Oppdaget det ved at han skrek hver gang vi flyttet litt på han, og han ville ikke ligge noe sted.

Etter første bahandling merket vi enorm forskjell. Siden han var så liten, fikk vi komme 2-3 ganger for å forsikre oss om at han ikke fikk noe tilbakefall.

Ettersom det ble oppdaget så tidlig, hadde han ingen ettervirkninger av det. Var heller tidlig enn sent ute motorisk.

Skrevet

Bra det ble oppdaget så tidlig, Susan Sto Helit! Syns det burde vært obligatorisk sjekk på alle små babyer.

Var ingen som tok oss alvorlig, vi fikk bare et klapp på skulderen og beskjed om at det var normalt at babyer gråt mye :frustrert:

Skrevet
Bra det ble oppdaget så tidlig, Susan Sto Helit! Syns det burde vært obligatorisk sjekk på alle små babyer.

Var ingen som tok oss alvorlig, vi fikk bare et klapp på skulderen og beskjed om at det var normalt at babyer gråt mye :frustrert:

Var egentlig bare så vidt det ble sjekket hos oss også. Men fordi vi uttrykkte sterk bekymring, og trodde det kunne være hoftene (Setebarn) så fikk vi en ekstra tur til legen, for sikkerhetsskyld.

Som lot oss få litt tid med fysio, for sikkerhetsskyld.

Som igjen mente det kanskje var litt med nakken, og at vi for å være på den sikre siden skulle få snakke med manuellterapauten...

Og han fant da en låsing i den bittelille nakken...

Var utrolig glade for at vi fikk mast oss til den sjekken, ja!

Skrevet

Nå skal visstnok alle babyer bli sjekket for KISS ved seksukerskontrollen mener jeg fysioen på helsestasjonen sa. Det er jo veldig bra, så kanksje man slipper å oppdage det etter flere år med plager for disse små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...