Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest etter
Skrevet

Var hos legen i går og målte blodtrykket mitt, han sa han syns det var for høyt, 148 over 102, er dette veldig mye? Har ikke peiling på hva som er normalt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Var hos legen i går og målte blodtrykket mitt, han sa han syns det var for høyt, 148 over 102, er dette veldig mye? Har ikke peiling på hva som er normalt.

Uff ja, det er for mye. Mitt er på 115/75, noe som går for å være optimalt.

Ga ikke legen deg noen råd for å få senket blodtrykket?

Eller kanskje du var stressa når legen målte? Sist jeg målte mitt blodtrykk fikk jeg først en måling rundt det du har fått, men jeg hadde gått en time med rask gange rett før jeg kom inn til legen, derfor fikk jeg beskjed om å sitte stille og slappe av noen minutter før han målte på nytt. Og da fikk jeg heldigvis riktig måling.

Skrevet

Det er mye, men en isolert måling sier lite. Ta en til, hvor du prøver å stresse ned først.

Skrevet

Det er veldig høyt!

Hvor gammel er du?

Ble det målt flere ganger da du var hos legen?

(sittende, liggende, før og etter hvil)

Rart om legen din ikke ba deg komme tilbake eller henviste deg til klinikk der de har døgnmålere!

Husk at stress og fedme fører til høyt blodtrykk!

Få ny time (om du ikke har fått det) å be om døgnmåling, da dette var veldig høyt!

Gjest Gjest
Skrevet

Målte han det bare en gang,og det var det???Det nekter jeg å tro...

Da har han isåfall ikke gjort jobben sin.

Gjest Ada Blûe
Skrevet
Det er veldig høyt!

Jeg er enig i at det diastoliske (undertrykket) er svært høyt, dvs. at medikamentell behandling anbefales, men det systoliske (overtrykket) er ikke høyere enn at det i de aller fleste tilfeller vil kategoriseres som mild hypertensjon. Det er dog forhøyet diastolisk trykk man er svært redd for.

Risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer øker faktisk allerede fra relativt lave blodtrykksverdier som 130/70.

Legen kan ikke gi deg diagnosen hypertensjon eller noen medikamenter før videre konsultasjon er gjennomført. Det blir snakk om flere kontrollmålinger over tid.

Følte du deg stresset under BT- takingen? Satt du i en behagelig stilling? Slike tilsynelatende banale småfaktorer kan innvirke mye på målingen.

Lykke til! :)

Husk at stress og fedme fører til høyt blodtrykk!

...i tillegg til 100 andre faktorer.

Gjest etter
Skrevet

Takk for svar. Følte meg kankskje litt stresset, men prøvde å slappe av, men jeg liter med angst så kanskje derfor det var så høyt. Jeg har i tillegg lagt på meg 10 kilo siden august og veier nå 99 kg!! Så kropsvekten min har nok en del av innvirkningen på det høye blodtrykket.. Han målte det 4 ganger for å være sikker så at han syns det var vel høyt, så tok han masse blodprøver fordi jeg sliter så fælt med dårlig energi, kvalme og svimmelhet, faktisk så mye at jeg ble sykmeldt i nesten 2 uker...

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for svar. Følte meg kankskje litt stresset, men prøvde å slappe av, men jeg liter med angst så kanskje derfor det var så høyt. Jeg har i tillegg lagt på meg 10 kilo siden august og veier nå 99 kg!! Så kropsvekten min har nok en del av innvirkningen på det høye blodtrykket.. Han målte det 4 ganger for å være sikker så at han syns det var vel høyt, så tok han masse blodprøver fordi jeg sliter så fælt med dårlig energi, kvalme og svimmelhet, faktisk så mye at jeg ble sykmeldt i nesten 2 uker...

Ja,symtomene du beskriver er jo ganske vanlige ved et så høyt bl.trykk.Fikk du senkende medisin,som du skulle bruke til neste sjekk,i.o.m at det ikke endret seg v legebesøket?

Gjest etter
Skrevet

Hei. Nei, fikk ingenting, tok bare blodprøver..Så skulle han ringe meg hvis han fant noe på de prøvene...Håper jeg får høre noe snart, blir så lei av å føle meg trett og uopplagt. Sover godt om natten og våkner om morgenen og er overhodet ikke uthvilt..Svimmelheten og kvalmen har bare økt de siste ukene..Trenger hjelp med vekta, har prøvd i flere år selv, men klarer ikke...

Gjest Gjest
Skrevet
Hei. Nei, fikk ingenting, tok bare blodprøver..Så skulle han ringe meg hvis han fant noe på de prøvene...Håper jeg får høre noe snart, blir så lei av å føle meg trett og uopplagt. Sover godt om natten og våkner om morgenen og er overhodet ikke uthvilt..Svimmelheten og kvalmen har bare økt de siste ukene..Trenger hjelp med vekta, har prøvd i flere år selv, men klarer ikke...

Så du går rundt med muligens samme høye bl.tr. Hmm.

Synes dette virker rart av en lege,for det skulle jo vert igangsatt straks-tiltak for å få det ned.Er jo en stor belastning for kroppen å gå med det.

Vanligvis får man bl.tr. senkende av legen,eller man blir henvist til medisinsk avd.

Gjest Ada Blûe
Skrevet (endret)
Så du går rundt med muligens samme høye bl.tr. Hmm.

Synes dette virker rart av en lege,for det skulle jo vert igangsatt straks-tiltak for å få det ned.

Nei, det er feil. Pasienter skal aldri få blodtrykkssenkende medikamenter etter kun èn konsultasjon. Legen gjør det helt riktige når han først tar tilleggsundersøkelser. Det finnes ikke kun èn type medikament med blodtrykkssenkende effekt, men derimot svært mange. For at pasienten skal få best mulig behandling må det kartlegges annet enn bare BT- verdien, ergo ikke noe som er gjort på en legetime. EDIT: Hvis legen ikke tar iniativ til 24- timers hjemmetest, så kan du nevne det selv.

Når det gjelder symptomene du nevner. Høyt blodtrykk gir sjelden mye symptomer, spesielt hvis det ikke har oppstått noen komplikasjoner. Med dine symptomer tipper jeg legen har testet tyroksinnivået ditt, da du har flere av symptomene på hypotyreose.

Håper du får en videre bra oppfølging. Igjen; lykke til :).

Endret av Ada Blûe
  • 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Huff, jeg var hos legen i dag og mitt blodtrykk var på 158/108 det var vel veldig høyt! Jeg er 37 år.

Skal få døgnmåler fra mandag til tirsdag for å se det over tid!

Nå ble jeg litt bekymret her :tristbla:

Gjest Ada Blûe
Skrevet

Ikke bekymre deg unødvendig. Selv om det er uønskelig med så høyt blodtrykk med tanke på flere sykdommer så vil du nå mest sannsynlig få hjelp til å reduserer blodtrykket. I tillegg til medikamentell behandling kan du kanskje også prøve å gjøre noe med de faktorene du selv kan påvirke. Kosthold (såkalt "middelhavskost" (søk på nettet), fysisk aktivitet, røykeslutt hvis du røyker, stress, nok søvn og vektnedgang hvis du veier for mye. Dette bør du også snakke med legen din om, evt. annet helsepersonell som er flinke på området.

Lykke til. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke bekymre deg unødvendig. Selv om det er uønskelig med så høyt blodtrykk med tanke på flere sykdommer så vil du nå mest sannsynlig få hjelp til å reduserer blodtrykket. I tillegg til medikamentell behandling kan du kanskje også prøve å gjøre noe med de faktorene du selv kan påvirke. Kosthold (såkalt "middelhavskost" (søk på nettet), fysisk aktivitet, røykeslutt hvis du røyker, stress, nok søvn og vektnedgang hvis du veier for mye. Dette bør du også snakke med legen din om, evt. annet helsepersonell som er flinke på området.

Lykke til. :)

Hei og takk for fint svar :)

Har nå døgnmåler som jeg skal ha på til i morgen tidlig!

Kosthold og mosjon er noe jeg nå bør prioritere litt bedre, og kanskje kutte ut lakris som jeg er så glad i.

Takk for svar og mange gode råd :)

Gjest Ada Blûe
Skrevet

Bare hyggelig. :)

Ja, lakris er nok dessverre en versting. Det inneholder stoffet glycyrrhizin som binder salt, og dermed også væske, i kroppen. Det vil følgelig gi effekt på blodtrykket.

Det er viktig å huske på at livsstilsendringer faktisk er en del av behandlingen, ikke medikamenter ene og alene. Ved moderat forhøyet blodtrykk pleier vi faktisk bruke endringer i livsstilen som behandling opptil et halvt år før man eventuelt begynner med medikamenter. Det er bare å spørre legen om råd ved neste time. Hvis du går inn på www.pasienthandboka.no og søker på høyt blodtrykk/ hypertensjon tror jeg du vil finne noen råd til hva du selv kan gjøre av endringer. Det er en sikker kilde, utviklet av Norsk Helseinformatikk for pasienter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...