Gå til innhold

Kjøpe bruktbil

Gjest vilhabil

Anbefalte innlegg

Gjest vilhabil

Vi skal kjøpe oss bruktbil (muligens privat fra Finn) for første gang og har derfor et par spørsmål.

- Siden vi ikke har peiling på bil så har vi lyst til å ta en NAF-kjøpstest på bilen før vi kjøper den. Men kan selger ta testen uten oss også ser vi den ved handelen? Tenker i forhold til at bilen muligens befinner seg noen timer unna og vi vil slippe å dra dit mer enn en gang..

- Er det vanlig at selger betaler NAF-testen eller at man i alle fall deler utgiften?

- Hvordan fungerer en betaling for bil i praksis? Særlig med tanke at man bor mange timer unna og som sagt gjerne vil dra til hentestedet en gang og ikke tre..

- Hvor kjapt får man bilforsikring og kan man få det for en viss modell uten at man vet akkurat hvilken bil ennå? Siden man ikke kan kjøre bilen før man får forsikring mener jeg.. Vi har IF forsikringer fra før om det skulle ha noe å si.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Vi skal kjøpe oss bruktbil (muligens privat fra Finn) for første gang og har derfor et par spørsmål.

- Siden vi ikke har peiling på bil så har vi lyst til å ta en NAF-kjøpstest på bilen før vi kjøper den. Men kan selger ta testen uten oss også ser vi den ved handelen? Tenker i forhold til at bilen muligens befinner seg noen timer unna og vi vil slippe å dra dit mer enn en gang..

- Er det vanlig at selger betaler NAF-testen eller at man i alle fall deler utgiften?

- Hvordan fungerer en betaling for bil i praksis? Særlig med tanke at man bor mange timer unna og som sagt gjerne vil dra til hentestedet en gang og ikke tre..

- Hvor kjapt får man bilforsikring og kan man få det for en viss modell uten at man vet akkurat hvilken bil ennå? Siden man ikke kan kjøre bilen før man får forsikring mener jeg.. Vi har IF forsikringer fra før om det skulle ha noe å si.

Dersom selger er veldig ivrig på salg så tar han kanskje betaling for testen men det er fri forhandlingsrett.

Dersom du skrev en kontrakt med meg på prisforelangende med forutsetning av test ikke avdekket større feil og mangler kunne jeg sikkert dekket den, men om du prutet den sterkt ned fikk du nok ta risikoen selv også.

Jeg har solgt noen biler og alltid fått oppgjøret i kontanter. Et alternativ er jo bankremmisse. Er det overdragelse i bankens åpningstid er det jo ikke noe problem.

I forhold til forsikring har du ikke noe problem. Det er bare å ringe forsikringsselskapet når du har kjøpt. De fleste selskap kan du jo nå på telefon store deler av døgnet, eller så kan du jo bare kjøpe den på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke bare med ny bil du er avhengi av å ordne forsikring med en gang? tror du har 3dager med overgangs forsikring. men så må du ordne forsikring før du får omregistrert bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke bare med ny bil du er avhengi av å ordne forsikring med en gang? tror du har 3dager med overgangs forsikring. men så må du ordne forsikring før du får omregistrert bilen.

Hva er overgangsforsikring? :klø: Er det en forsikring du kjøper for tre dager eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Når jeg kjøpte bruktbil, var det ingen NAF-test "inkludert" i prisen. Jeg har fått inntrykk av dette er noe du må ta bilen med på etter at du har kjøpt den, hvertfall i de fleste tilfeller. Jeg husker ikke akkurat hvilken nettside som har det (er det Naf?) hvor du betaler en sum på ca 800 kr, hvor du får bruktbil forsikring i tilfelle noe skal gå galt i løpet av en periode på 4-6 mnd. Correct me if I am wrong.

Jeg hadde forsikring på bilen min fra tidligere eier inntil jeg fikk forsikret bilen min. De sa den ikke opp, før jeg fikk forsikring, så dette er noe du kan be om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke omregistrert en bil før forsikringen er i orden. Når du og selger er blitt enige om kjøpesum kontakter du ditt forsikringsselskap og sier hvilken bil du skal kjøpe, merke, reg.nr, og hvor mange km pr år du ønsker. Når jeg solgte min bil i fjor, hadde kjøper ordna dette med sitt fors.selskap og når vi var på Trafikkstasjonen lå forsikringa allerede inn i systemet og vognkortet kunne ergo bli skrevet ut med ny eier.

Endret av Scorpina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selger kan ordne med testen uten dere.

Hvem som skal betale testen må man bli enige om. Det er jo dere som vil ha testen, og hvis selger lett kan selge bilen uten test, vil han nok at dere skal betale.

Bruk bankremisse

Du får forsikring på dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...