Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fant ut for en stund siden at jeg har pollenallergi. Jeg har ikke merket noen symptomer på pollen før, men nå etter at jeg fikk den beskjeden har jeg bare blitt mer og mer tett i nesen.. (psykisk?)

Men nå har det seg iallefall slik at jeg er potte tett i nesen. Jeg klør ikke i øyne eller reagerer på noen annen måte. Men det som er litt merkelig er at jeg først fikk dette for et par dager siden! Har gått og snufset litt siden jeg fikk vite om allergien (for en måneds tid siden), og jeg merket ikke noe spesielt da spredningen ble kraftig. Nå har den vært både kraftig og ekstrem, men de siste dagene har den gått ned til beskjeden. Men det er det som er så merkelig, altså at det er først nå jeg blir tett i nesen, når spredningen har gått ned igjen! Hvorfor er det slik? Er det sånn at kroppen trenger en stund til å "venne seg til" allergien før symptomene bryter ut? Og hvor lenge kan jeg forvente å gå rundt med tett nese? Jeg er ingen stor fan av nesespray, men nå har jeg måtte brukt det de siste dagene for å klare å puste igjennom nesen...

Fikk tak i noen medisiner på apoteket (cetirizin) og tok en tabelett i dag, men jeg merker ingen forskjell fra i går. Bør jeg bruke den i noen dager før jeg merker noe?

Håper noen kan svare en uvitende pollenallergiker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bjørkepollen du reagerer på da? For det er vel bjørka som har vært mest "i skuddet" de siste ukene, så kommer andre pollenarter etter tur. Kan det være andre typer pollen du er allergisk mot?

Allergien melder seg øyeblikkelig, så jeg synes det er rart hvis du reagerer først nå på bjørkepollen. (Selv har jeg opplevd å reagere på en bjørkekvist i en blomsterbukett... :ler: ) Det er ikke så mye som skal til når man først er blitt allergisk. Synes også det er rart at du ikke har hatt rennende nese og kløe i øynene, for det er også noe som følger bjørka.

Hvis man skal tro på rådene fra apoteket så vil ikke en allergitablett hjelpe veldig mye. Best effekt har medisinen dersom man begynner en ukes tid før pollensesongen starter. Du må derfor bruke medisinen noen dager før du begynner å merke effekten for alvor.

Skrevet

På papiret jeg fikk sto det at testen ga utslag for bjørk og gress. Og gresspollen har vel ikke begynt ennå? Jeg synes det er litt merkelig, men nå begynner det å gi seg litt tror jeg. Har ikke brukt nesespray i dag, og hvis det går greit skal jeg prøve å ikke ta det i kveld også! Er ikke så glad i den nesesprayen..

Venninna mi som er allergisk mot bjørk sier det samme, når folk pynter med bjørkekvister blir hun helt tett og får rennende øyne. Jeg har heldigvis ikke merket noen andre symptomer da, kun den tette nesen.

Har tatt cetirizin i fem dager nå, men vet ikke om jeg kjenner noen vesentlig forskjell egentlig, sånn bortsett fra at det er blitt litt bedre, men det kan jo også være fordi sesongen er på vei ned..

Merkelig dette gitt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...