Gå til innhold

Hvordan lage tankestrek?


Gjest *Mim*

Anbefalte innlegg

Gjest *Mim*

Usj og isj, jeg klarer ikke å lage tankestrek på tastaturet! Snakker ikke om bindestrek altså, men den litt lengre tankestreken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste_gjest
Usj og isj, jeg klarer ikke å lage tankestrek på tastaturet! Snakker ikke om bindestrek altså, men den litt lengre tankestreken.

Trykk (samtidig) Store shift tasten (den til høyre på tastaturet) og bindestrek/tankestrek tasten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Hvis du skriver i Word, og setter inn ordskiller før og etter bindestrek, blir bindestreken automatisk tankestrek når du skriver videre i teksten (nærmere bestemt idet du trykker på ordskiller etter ordet etter bindestreken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*
Trykk (samtidig) Store shift tasten (den til høyre på tastaturet) og bindestrek/tankestrek tasten

Da får jeg understrek. :klø:

HVA ER EN TANKESTREK?

Om tankestrek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*
Hvis du skriver i Word, og setter inn ordskiller før og etter bindestrek, blir bindestreken automatisk tankestrek når du skriver videre i teksten (nærmere bestemt idet du trykker på ordskiller etter ordet etter bindestreken).

Er ordskiller det samme som space?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

skriver jeg riktig nå? gramatisk altså:

per gikk seg en tur - han var utrolig sliten.

:) ???????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*
Ja.

Da får jeg det ikke til å funke. :(

skriver jeg riktig nå? gramatisk altså:

per gikk seg en tur - han var utrolig sliten.

:) ???????????

Der skal det være tankestrek, men det ser ut som en bindestrek for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Da får jeg det ikke til å funke. :(

Så rart - jeg testet nå, og det fungerer som vanlig fint i Word for meg på denne måten. Jeg bruker som du ser mye tankestrek (kanskje for mye).

Kanskje det har noe med versjon av Word å gjøre, men jeg tror egentlig ikke det. Du kan også lete under "sett inn spesialtegn" eller noe sånt, muligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Jeg ser at i autoformatering ligger det inne at to bindestreker etter hverandre skal automatisk bli tankstrek. Men det skjer jo ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjeste_gjest
Jeg bruker Word.

Okey, etter at du har skrevet ordet, markerer du det, også skal du under menyene finne en "U" med en strek under.. Tror også at du etter at du har markert ordet eller setningen skal få opp en liten boks med valgmuligheter, der også er det bare å velge "U" med strek under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste_gjest
Okey, etter at du har skrevet ordet, markerer du det, også skal du under menyene finne en "U" med en strek under.. Tror også at du etter at du har markert ordet eller setningen skal få opp en liten boks med valgmuligheter, der også er det bare å velge "U" med strek under.

det kommer litt ann på hvilken versjon av Word du har også, jeg har 2007 versjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurydike
Okey, etter at du har skrevet ordet, markerer du det, også skal du under menyene finne en "U" med en strek under.. Tror også at du etter at du har markert ordet eller setningen skal få opp en liten boks med valgmuligheter, der også er det bare å velge "U" med strek under.

Dette er framdeles fremgangsmåte for understreking av tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Hva mener du med "under menyene"? Det der skjønte jeg ikke. Tankestrek kommer jo heller ikke inntil et ord, så hvorfor skal jeg markere et ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*
Ctrl og minustegnet på det numeriske tastaturet :)

Ja, det leste jeg meg til på Korrekturavdelingens nettsider. Men på min bærbare har jeg ikke numerisk tastatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...