la Flaca Skrevet 17. mai 2008 #21 Skrevet 17. mai 2008 En annen ting du må tenke på, er at hunder må som regel i karantene, og da spesielt fra land som Tyrkia. Tror det bare er i skandinavia de ikke må være i karantene, og en slik karantene koster fort mange tusen. Er faktisk ikke fra mange land valper må i karantene lenger, når de er under 3 mndr.
Gjest Piper Skrevet 17. mai 2008 #22 Skrevet 17. mai 2008 Er faktisk ikke fra mange land valper må i karantene lenger, når de er under 3 mndr. Men så er det slik at fra enkelte land må hunden være rabiesvaksinert, og hunden må være minst 3 mndr før den får vaksinen. Derfor kan du heller ikke ta inn en valp før den er tre mndr. http://www.norgeshundeportal.no/import.htm
la Flaca Skrevet 17. mai 2008 #23 Skrevet 17. mai 2008 Men så er det slik at fra enkelte land må hunden være rabiesvaksinert, og hunden må være minst 3 mndr før den får vaksinen. Derfor kan du heller ikke ta inn en valp før den er tre mndr. http://www.norgeshundeportal.no/import.htm Tvungen rabiesvaksine og karantene går selvfølgelig hånd i hånd, men det er få land mattilsynet ikke godkjenner en søknad om tidlig import fra nå. For eksempel er danmart et land man skal ha rabiesvaksine fra, men det er bare en formalitet å søke fritak.
Gjest oppgitt Skrevet 17. mai 2008 #24 Skrevet 17. mai 2008 Chihuahua valper er riktig nok dyrere enn de fleste andre valper. Men hvis du ikke har klart å spare penger nok til å kjøpe en i løpet av 8 år, hvordan skal du da kunne ha råd til hverdagsutgiftene med en hund? Innkjøpsprisen er faktisk liten i forhold til det hunden din kommer til å koste deg de neste 8 årene (den lever selvsagt lengre men bruker 8 for å illustrere)? Hva gjør du når hunden blir syk og trenger DYR hjelp av en vetrinær osv?? 1
salt og pepper Skrevet 17. mai 2008 #25 Skrevet 17. mai 2008 Chihuahua valper er riktig nok dyrere enn de fleste andre valper. Men hvis du ikke har klart å spare penger nok til å kjøpe en i løpet av 8 år, hvordan skal du da kunne ha råd til hverdagsutgiftene med en hund? Innkjøpsprisen er faktisk liten i forhold til det hunden din kommer til å koste deg de neste 8 årene (den lever selvsagt lengre men bruker 8 for å illustrere)? Hva gjør du når hunden blir syk og trenger DYR hjelp av en vetrinær osv?? Må si at denne gjesten har et godt poeng. Innkjøpsprisen er faktisk bare en del av utgiftene. Dersom du ikke har klart å spare nok til å kjøpe en valp i løpet av flere år så er det kanskje lurt å tenke seg om en gang til før du kjøper. Å ha hund er faktisk dyrt.
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 18. mai 2008 #26 Skrevet 18. mai 2008 1) dette er svindel 2) hund er dyrt, er du sikker på at du har råd?
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #27 Skrevet 18. mai 2008 Synes kanskje ikke TS mangelnde evne til å spare er så veldig relevant. Tilbudet er uten tvil svindel.
Charlie_81 Skrevet 18. mai 2008 #28 Skrevet 18. mai 2008 Dette er svindel! Garantert... Kjøp heller en valp i Sverige, mye billigere...
Ambriel Skrevet 19. mai 2008 #29 Skrevet 19. mai 2008 og litt på siden: men et menneske som sender en valp med fly alene i 6-7 timer er IKKE en dyrevenn!!!! Jeg sendte selv tispa mi fra Usa alene med fly, men jeg hadde ikke noe annet valg. Hadde ordnet med flybillett så hun skulle sitte inni flyet sammen med meg, men de folka som jobba på flyplassen gjorde en feil, og dete hele endte med at jeg måtte reise uten henne. Hun ble sendt til Norge 1 uke etterpå. Har snakket med flere som har gjort det, og hunden har ikke tatt skade av turen. Og hunden min var den samme når hun gikk inn i flyet som da hun kom ut igjen Dere som snakker om at hun burde ha spart iløpet av de 8 årene til å kunne kjøpe en hund fra Norge, Sverige eller Danmark (for å slippe å sende hunden med fly) og at utgiftene som kommer etter at hunden er kjøpt og betalt vil bli større enn de 18 000 (for å ta et priseksempel), tenk dere litt om da.. Om de utgiftene totalt kommer på f,eks 18 000 så er de spredd over 8 år, dvs i underkant av 200 kroner i mnd. Har selv ei Chi tispe som spiser minimalt i mnd, så forutgifter for henne er på 50 kr mnd. Kjøper kanskje godterier for ca 50 kroner. Så er det utgifter for sele, leker, stell osv.. Men deler du de opp over antallet mnd som de brukes så er ikke utgiftene store. Må du til vet derimot kan det fort bli dyrt. Vi har heldigvis bare vært hos vet 1 gang pga sykdom med henne (altså en uventet utgift), da kosta det oss 650 kroner (men dette var en drop inn time på en lørdag, så ikke så rart). Men har du mulighet, så legg bort et par hundre i mnd, så har du penger i bakhånd dersom noe uventet skulle skje Utstyr kan du finne billigere på nett. Priseksempel på Puppia sele: koster 300 kroner på dyrebutikk i Oslo. Får den på ebay for ca 150 kroner (inkludert frakt) TS: Bra du ikke har betalt noe for hunden enda, for dette er bare svindel fra ende til annen Har du veldig lyst på en Chi, kan du ikke kontakte oppdrettere å høre om de trenger forverter?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #30 Skrevet 19. mai 2008 Dere som snakker om at hun burde ha spart iløpet av de 8 årene til å kunne kjøpe en hund fra Norge, Sverige eller Danmark (for å slippe å sende hunden med fly) og at utgiftene som kommer etter at hunden er kjøpt og betalt vil bli større enn de 18 000 (for å ta et priseksempel), tenk dere litt om da.. Om de utgiftene totalt kommer på f,eks 18 000 så er de spredd over 8 år, dvs i underkant av 200 kroner i mnd. Akkurat, hvem er det som ikke klarer å spare 200 kr i måneden? Om de fortløpende utgiftene kommer slettes ikke jevnt fordelt. Om man har hund så må man i det minste kunne klare uforutsette utgifter på en 10-15 000 kr over natten, om en ikke heller vil avlive hunden da. Selv med forsikring er det mye som ikke dekkes. For eksempel fikk vår hund livmorbetennelse, ikke dekket, 13 000 kr på bordet nå eller avliving. Så om man ikke en gang har klart å sette til side 200 kr i måneden.....
Gjest nn Skrevet 19. mai 2008 #31 Skrevet 19. mai 2008 Jeg sendte selv tispa mi fra Usa alene med fly, men jeg hadde ikke noe annet valg. Dette er jo bare tull. Det er INGEN som må sende hunder med fly overhode og slettes ikke på så lange turer. Men du må gjerne bruke det som en unnskyldning overfor deg selv om det får det til å føle deg bedre på grunn av du har gjort noe slikt mot hunden din.
Ambriel Skrevet 19. mai 2008 #32 Skrevet 19. mai 2008 (endret) Dette er jo bare tull. Det er INGEN som må sende hunder med fly overhode og slettes ikke på så lange turer. Men du må gjerne bruke det som en unnskyldning overfor deg selv om det får det til å føle deg bedre på grunn av du har gjort noe slikt mot hunden din. Så jeg skulle bare latt henne være igjen i Usa da mener du? Les hele innlegget. Pga situasjonen som oppstod når vi stod på flyplassen, hadde jeg ikke noe annet valg. Jeg hadde gladelig reist tilbake til Usa dagen etterpå for å hente henne å ha henne i kabinen, men pga reglementet som ikke stemte hadde hun da måttet være i "flymagen" hele turen. Det blir jo mer eller mindre det samme som å sende henne alene i mine øyne. Jeg hadde ordnet og styret med billett til henne så hun skulle ligge i bur i kabinen med meg, men når arbeiderne i KLM skranken ikke kan reglene, og kommunikasjonen mellom ansatte og sjefene er så dårlig som den var, er det ikke min skyld at ting ble som det ble. Hunden kunne ikke være igjen i Usa, så da var det eneste muligheten vi hadde for å få henne hit til Norge. Hun klarte reisen helt fint, blir sjekket hele veien, luftet, matet og stelt med på flyplassene.. Veterinærer sjekker henne, før, under og etter reisen og gir tillatelse til at hun kan klare reisen. Det går ikke i orden med flybillett om ikke alle veterinærpapirene er i orden. Endret 19. mai 2008 av Ambriel
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #33 Skrevet 19. mai 2008 Så jeg skulle bare latt henne være igjen i Usa da mener du? Det er ingen som enten MÅ kjøpe hund i USA eller ta med hunden på reise til USA. Så dette er bare tull. Flott at du tror at hundene har det så fint på flyreise. For oss som håndterer hunder sent som frakt vet selvsagt at denne rosenrøde drømmen overhode ikke stemmer med faktiske forhold.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #34 Skrevet 19. mai 2008 hvor mange grader er det i "flymagen" der hvor dyr må stå som bagasje?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #35 Skrevet 19. mai 2008 hvor mange grader er det i "flymagen" der hvor dyr må stå som bagasje? Tempraturer under 45 fahrenheit (7-8 grader) er forbudt. I praksis er temperaturen omtrent den samme som i kabinen. Støy er største problemet, det er mange hunder som overhode ikke takler dette. Det er heller ingen som har tilgang til dyrene mens flyet er i luften. Om de sendes med rene cargo-fly så har man tilgang på de under flighten.
FoxyFish Skrevet 20. mai 2008 #36 Skrevet 20. mai 2008 Dere som snakker om at hun burde ha spart iløpet av de 8 årene til å kunne kjøpe en hund fra Norge, Sverige eller Danmark (for å slippe å sende hunden med fly) og at utgiftene som kommer etter at hunden er kjøpt og betalt vil bli større enn de 18 000 (for å ta et priseksempel), tenk dere litt om da.. Om de utgiftene totalt kommer på f,eks 18 000 så er de spredd over 8 år, dvs i underkant av 200 kroner i mnd. Har selv ei Chi tispe som spiser minimalt i mnd, så forutgifter for henne er på 50 kr mnd. Kjøper kanskje godterier for ca 50 kroner. Så er det utgifter for sele, leker, stell osv.. Men deler du de opp over antallet mnd som de brukes så er ikke utgiftene store. Må du til vet derimot kan det fort bli dyrt. Vi har heldigvis bare vært hos vet 1 gang pga sykdom med henne (altså en uventet utgift), da kosta det oss 650 kroner (men dette var en drop inn time på en lørdag, så ikke så rart). Men har du mulighet, så legg bort et par hundre i mnd, så har du penger i bakhånd dersom noe uventet skulle skje Denne måneden var hunden min på 6 månederskontroll. Bare kontrollen kostet 600 kroner, og på den fant de ut at han hadde utviklet feil tannstilling, og måtte operere. En stund senere ble operasjonen foretatt til den nette sum av 4000 kroner. Jeg betalte også forsikringen denne månedene til 1300,-. For å understreke det, dekket ikke forsikringen operasjonen, da melketenner ikke er med i avtalen. (Og dette er en svært dekkende og dyr forsikring). Nå har vi akkurat vært hos veterinæren igjen for å se at alt hadde grodd som det skulle. 300,-. Forrige måned ble han ID-chippet, noe som også (merkelig nok) kostet litt. Sånne ting må man regne med når man har hund, og da holder det ikke "å spare 200 kroner i måneden". Man kan så klart ha flaks, og unngå store utgifter, men vil du være i den posisjonen at du ikke har råd om det først birkelig skulle skje noe? Er ikke det ganske egoistisk?
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #37 Skrevet 20. mai 2008 Denne måneden var hunden min på 6 månederskontroll. Bare kontrollen kostet 600 kroner, og på den fant de ut at han hadde utviklet feil tannstilling, og måtte operere. En stund senere ble operasjonen foretatt til den nette sum av 4000 kroner. Jeg betalte også forsikringen denne månedene til 1300,-. For å understreke det, dekket ikke forsikringen operasjonen, da melketenner ikke er med i avtalen. (Og dette er en svært dekkende og dyr forsikring). Nå har vi akkurat vært hos veterinæren igjen for å se at alt hadde grodd som det skulle. 300,-. Forrige måned ble han ID-chippet, noe som også (merkelig nok) kostet litt. Sånne ting må man regne med når man har hund, og da holder det ikke "å spare 200 kroner i måneden". Man kan så klart ha flaks, og unngå store utgifter, men vil du være i den posisjonen at du ikke har råd om det først birkelig skulle skje noe? Er ikke det ganske egoistisk? Godt poeng. Synes det er bra at hunder er så dyre i innkjøp, særlig disse toy rasene da det ofte virker som om potensielle hundeeiere i denne klassen slik som TS faktisk ikke har tenkt over hvilken kostnad og ansvar en hund er. Uansett størrelse.
FoxyFish Skrevet 20. mai 2008 #38 Skrevet 20. mai 2008 At hunden er liten og dermed spiser lite er i allefall en dårlig unnskyldning.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #39 Skrevet 20. mai 2008 TS sjekk denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=334729 Her får du et lite innblikk i hva du må regne med å betale for en valp.
Gjest Gjest_AC_* Skrevet 25. mai 2008 #40 Skrevet 25. mai 2008 Om TS har råd eller ikke har ingenting med hennes spm å gjøre, så unngå å skriv det her da. Send heller en PM hvis det bryr dere. Tilbake til spm: Bra du fant ut at det var svindel! Og er du i tvil med et evt. senere kjøp så spør her igjen eller på andre forum. Selv vil jeg anbefale deg http://chihuahuas.top-forum.net/ Still deg kritisk til utenladnske selgere og still "oss andre" spm! Jeg har selv vært i tvil noen ganger. Lykke til videre
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå