Gå til innhold

Barn som lyver - ikke holder avtaler

Fremhevede innlegg

Gjest Ikke innlogget
Skrevet

Nå håper jeg at det er noen som har et godt råd å komme med. Idet siste har datteren min på 10 år begynt å lyve - det kan være bare småting som at; jada, hun har pusset tennene når hun ikke har gjort det. Eller at leksene som hun var ferdig med ikke var gjort likevel.

Kanskje enda verre er det med avtaler - å ikke si fra hvor hun går, slik at man må ringe rundt til venner - der hun jo selvsagt er, men man tenker skrekkelige tanker mens man leter, og blir egentlig bare så utrolig lettet at de er i god behold.

Men problemet blir jo at det blir vanskelig å stole på henne og jeg har forsøkt å forklare hvorfor det er så viktig å snakke sant og å holde avtaler.

Hva gjør dere hvis barna lyver gjentatte ganger - ikke holder avtaler og "svarer" når man prøver å snakke om det?

Synes jo det bør få en slags konsekvens når det ikke hjelper å snakke. Jeg har forsøkt den straffen jeg selv fikk, nemlig husarrest. Men vet ikke om det er å overreagere. Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva sier hun når du konfronterer henne med det da? Har du fortalt henne det du forteller oss, at du har vanskelig for å stole på henne siden hun lyver?

Personlig tror jeg ikke husarrest er veien å gå. For meg har det i hvert fall alltid vært en straff som bare forlenger den dårlige stemningen.

Hva med å prøve positiv forsterkning? Hvis hun klarer å la være å lyve i så og så lang tid, så gjør dere noe fint sammen (gå på kino eller lignende). Forskning har vist at dette er en svært effektiv måte å endre adferd på.

Gjest Marillia
Skrevet

Vi hadde også en del slike problemer med vår yngste. Det eneste som funket for oss, var at vi satt oss ned og snakket alvorlig sammen. Da hadde jeg og faren i forkant snakket sammen om alle episodene, slik vi kunne gjenta dette for sønnen vår. Det ble en gutt som var rimelig lang i maska da han ble konfrontert med alt han hadde sagt. Vi forklarte også konsekvensene av det å lyve, både som barn (mister respekt blant venner, lærere, familie. Også at man roper lenge ulv, og den dagen det virkelig er fare, er det ingen som tror han) Videre fortalte vi hva som skjer om man lyver som ungdom og voksen osv.

Til slutt fortalte vi at dette med å lyve er så alvorlig, at dette måtte vi slå hardt ned på, hardere enn på andre ting - og at dataspill/PC/Gameboy ble tatt bort for lang tid om dette fortsette. Altså at ting ikke bare forsvant for noen dager eller en uke, men for en måned eller så. Så alvorlig setter vi dette med å lyve, og så alvorlig ble konsekvensene.

Ingen av oss var sinte, og vi forklarte mer at vi var litt lei oss fordi vi som voksen vet hvordan omverden ser på sånn. Samtalen endte godt, og dagen etter snakket vi litt videre om dette.

Enden på visa er at vi har fått en sønn som selv tar seg i å "overdrive" og som korrigerer seg selv. Bla dette med tannpuss... Nå er dette ca 8 mnd siden, og vi har enda ikke hatt noen større episoder. Vi er flinke å rose han for dette, og fortelle at han har vært flink, tatt ansvar selv osv. Jovisst er han glad i å pynte litt på sannheten ved å overdrive litt, men ikke på samme måte (som rene løgner) og for oss som foreldre er dette godt å se.

For oss så fungerte dette med å la han se på seg selv med andres øyne, og at han selv fikk forståelsen for hvordan han selv ville oppfatte det om han konstant ble utsatt for løgn.

Lykke til!

Gjest Gjest-M-
Skrevet
Ta igjen med samme mynt?

Du mener ikke dette alvorlig?!

Skal man lære barn å ikke lyve, vil det vel være en ekstremt dårlig ide å lyve selv. Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør, kaller man sånn. Et barn som opplever at foreldrene lyver til det, vil i tillegg bli veldig utrygg.

Det er ikke uvanlig at barn i denne alderen begynner å lyve om småtteri. Man bør ta en alvorsprat, først og fremst. Dernest burde det få konsekvenser når dere tar henne i løgn.

Inndragelse av goder er en effektiv konsekvens. Dere kjenner henne, og vet hva som er dyrebart for henne. Inndragelse av noe her, vil svi. Da vil hun skjønne at dere ikke aksepterer løgn, og at det vil lønne seg å være ærlig.

Skrevet

Start med å finne ut hvorfor hun har begynt å lyge, hva tjener hun egentlig på det og hva lyger hun om. Involver henne i det, hun må bli bevisst på hva hun gjør. Så får dere ta for dere konsekvensene det får, at dere ikke kan stole på henne. Det er grusomt vanskelig å forholde seg til noen dere ikke kan stole på. Fortell hva du tenker og føler rundt at hun lyger og hva du er redd for at det skal føre til på sikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...