Gjest Gjest_Vibeke_* Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Jeg skal bestille time hos legen for å få p-piller, men det er et par ting jeg lurer på. MÅ jeg til GU? Har veldig lite lyst til det. Kan jeg ringe og si at jeg vil ha p-piller, så skriver hun en resept til meg som jeg henter i resepsjonen? Jeg har ikke hatt p-piller før, men det haster, og det er så lang ventetid hos legen min. På forhånd tusen takk for svar.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 GU er frivillig, men lurt for å se etter celleendringer. Spesielt viktig om det er endel år sden du debuterte, og partneren kan ha smittet deg med HPV. Enkelte leger skriver ikke ut uten GU, men da kan du velge en annen lege. Det du bør være obs på å få undersøkt er om du er i faresonen for blodpropp (blodprøve, mener det er leidens mutasjond det heter), blodtrykk, og om du har hatt sex tidligere, kjønnssykdommer. Det testes ved urinprøve, og blodprøve. Du vil og forhåpentligvis blispurt om du har stabile sykluser for å forsøke å forhindre at PCO ol blir kamuflert av pillene. Du vil alltid lett finne leger som skriver ut uten noen undersøkelser, men det er å gamble med helsen. Og en blodprøve, urinprøve, og skjekk av blodtrykk er stort sett fort gjort.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Hvis du er under 25 vil jeg anbefale deg å gå til Ungdommens helstestasjon, så slepper du alt det bestilling av timestyret. I Oslo er det Klinikk for seksuell opplysning (eller hva enn den heter) som driver med det, du må nok regne med litt kø, men det er gratis og de er veldig hyggelige og vandt med dette. Jeg har ikke tatt GU, og har gått på p-piller i over to år (men jeg må vel.. kan ikke si jeg gleder meg). Jeg tror det er sånn at helsesøstre kan skrive ut p-pillerespeter hvis pasienten er over 18, men vel, her er jeg ikke helt sikker. Du må uansett få målt blodtrykket ditt og oppgi litt info om sykdomshistorie i familien din (om blodpropp og sånt). Men helsestasjoner kan gjøre det, du trenger ikke gå til lege.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå