Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hva som må til for å få midlertidig forføyning i barnefordelingssaker?Er det kun ved ved frykt for kidnapping?Eksen min plager både politi,barnevern og meg med sine hysteriske telefoner og sms'er. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg lurer på hva midlertidlig forføyning betyr? Skulle gjerne visst om dette etter som min x også plager barnevern, leger, barnehage, trygdekontor med telefoner om at jeg ikke er skikket som mor.

Helst vil han ha hele omsorgen for barnet.

Endret av vilja
Skrevet
Jeg lurer på hva midlertidlig forføyning betyr? Skulle gjerne visst om dette etter som min x også plager barnevern, leger, barnehage, trygdekontor med telefoner om at jeg ikke er skikket som mor.

Helst vil han ha hele omsorgen for barnet.

Jøss,tvillingen til min kanskje :lur: Det er en midlertidig dom om daglig omsorg inntill rettsak kommer igang.I mitt tilfelle så bor ene barnet hos han på papiret.Han nekter å skrive under på flyttemelding,og driver "utpressing" på det.Orker ikke mer!!!Så lenge du har omsorgen og barnet bor hos deg,hjelper det ikke med en midlertidig forføyning.Vi må bare leve med disse gale exene :sukk:

Skrevet

Det kommer bl.a. litt an på hva du ønsker å oppnå med en midlertidig forføyning ?

Er det å unngå at et av barna bor hos han ?

Er det å tvinge han til å skrive under på flyttemelding ?

Er det å unngå SMS'er ?

Du må definere hva målet er.

Skrevet (endret)
Det kommer bl.a. litt an på hva du ønsker å oppnå med en midlertidig forføyning ?

Er det å unngå at et av barna bor hos han ?

Er det å tvinge han til å skrive under på flyttemelding ?

Er det å unngå SMS'er ?

Du må definere hva målet er.

Vi ser begge at barna ikke trives med delt omsorg ordningen.Siden barna er små og de har 2 søsken til hos meg,de har vært hjemme med meg 2.5 år og far har bosatt seg på andre siden av byen,syns jeg at de skal bo hos meg.Det vil ikke han og har siden uenighetene startet gått imot alle avtalene vi har gjort iforhold til oppdragelse.Det er tåteflaske med sjokolademelk,alle måltider foran tv'en og tv på hele dagen.Jeg har dokumentasjon på at han tror de liker han best???!!!Slik oppførsel syns ikke jeg er bra og tror ikke han er helt i vater om hva som er best for barna våre.Hver gang vi prater sammen ender det opp med krangling hvorpå han fortsetter å sende trakasserende sms og trusler om barnevern og politi.Jeg har også dokumentert at han syns jeg er en god mor,men de skal bo hos han fordi han har fast jobb og er utdannet spesialpedagog :skratte:

Derfor vil jeg ha en midlertidig forføyning fordi han misbruker den makten han mener han har ved å ha det ene barnet registrert hos seg.

Endret av Honey Bee
Gjest regine ii
Skrevet

Midlertidig forføyning er en midlertidig bestemmelse om at situasjone skal være slik eller sånn, fram til endelig avgjørelse blir tatt. Når du skriver at dere har en midlertidig dom - så er DET den midlertidige forføyningen.

Hvis jeg skjønner det du skriver riktig, så HAR dere en midlertidig dom på at barnas bosted er delt, slik at dere har hovedomsorg for ett barn hver.

Dere venter nå på at saken skal komme opp til hovedforhandling.

Noe annet enn å vente kan du ikke gjøre i denne situasjonen, men du må jo for all del dokumentere alt det far gjør!

Forøvrig regner jeg med at du har en advokat - og da bør vedk. kunne forklare deg dette.....

lykke til!

Gjest regine ii
Skrevet
Derfor vil jeg ha en midlertidig forføyning fordi han misbruker den makten han mener han har ved å ha det ene barnet registrert hos seg.

Det kan du bare glemme!

At du sier at han misbruker den makten han mener å ha, er ikke grunnlag for noe som helst. I verste fall vil forsøk i den retning slå tilbake på deg, fordi du fokuserer på fars mangler i stedenfor på "barnas beste". Det du nok bør gjøre er å "samle opp" det far gjør (inkl. trakassering etc) og legge det fram når hovedforhandling kommer opp, på en slik måte at du får fram at dette IKKE er til barnas beste. Samtidig som du må gjennomføre balansekunsten å ikke "slenge dritt" om far..... gjør du det er du nemlig kun en hevngjerrig eks, som ikke ser barnas beste (som iflg. denne logikken selvsagt er det samme som fars rettigheter.......)

Beklager, men slik du skildrer situasjonen din, er det fint lite du får gjort før en hovedforhandling.

Skrevet
Vi ser begge at barna ikke trives med delt omsorg ordningen.Siden barna er små og de har 2 søsken til hos meg,de har vært hjemme med meg 2.5 år og far har bosatt seg på andre siden av byen,syns jeg at de skal bo hos meg.Det vil ikke han og har siden uenighetene startet gått imot alle avtalene vi har gjort iforhold til oppdragelse.Det er tåteflaske med sjokolademelk,alle måltider foran tv'en og tv på hele dagen.Jeg har dokumentasjon på at han tror de liker han best???!!!Slik oppførsel syns ikke jeg er bra og tror ikke han er helt i vater om hva som er best for barna våre.Hver gang vi prater sammen ender det opp med krangling hvorpå han fortsetter å sende trakasserende sms og trusler om barnevern og politi.Jeg har også dokumentert at han syns jeg er en god mor,men de skal bo hos han fordi han har fast jobb og er utdannet spesialpedagog :skratte:

Jeg skjønner ikke.

Har dere en 2,5 år gammel "midlertidig" dom som sier at dere har ett barn hver ??? I så tilfelle har dere brukt lang tid på å ikke komme frem til noe som helst.

Jeg forstår deg dithen at både du og far har flyttet etter bruddet. Det tilsier at verken du eller far har skrevet under på noen flyttemelding for barnet. Slik sett står dere altså likt.

At du har "bevis" for at HAN TROR BARNA LIKER HAN BEST, vil sansynligvis ikke være verd noe som helst i en rettsak. Han har lov til å tro hva han vil.

Jeg forstår heller ikke hvilken misbruk av makt du mener han utøver ved å ha det ene barnet boende hos seg. Fint om du kan avklare dette slik at det er lettere å gjøre seg opp en mening om hvem som misbruker sin "makt".

Skrevet
Jeg skjønner ikke.

Har dere en 2,5 år gammel "midlertidig" dom som sier at dere har ett barn hver ??? I så tilfelle har dere brukt lang tid på å ikke komme frem til noe som helst.

Jeg forstår deg dithen at både du og far har flyttet etter bruddet. Det tilsier at verken du eller far har skrevet under på noen flyttemelding for barnet. Slik sett står dere altså likt.

At du har "bevis" for at HAN TROR BARNA LIKER HAN BEST, vil sansynligvis ikke være verd noe som helst i en rettsak. Han har lov til å tro hva han vil.

Jeg forstår heller ikke hvilken misbruk av makt du mener han utøver ved å ha det ene barnet boende hos seg. Fint om du kan avklare dette slik at det er lettere å gjøre seg opp en mening om hvem som misbruker sin "makt".

Altså...utgangspunktet var at vi skal ha barna annenhver uke.Han ville derimot at vi skal ha ett barn hver på papiret fordi han vil også ha skatteklasse 2,barnetrygd osv og slippe bidrag.Han tjener mer enn meg men jeg har ikke bedt om bidrag siden han er et menneske man ikke orker å krangle med.Vi hadde en muntlig avtale om at vi prøver ut og ser hvordan det går.Etter 6 mnd ser jeg og han at det ikke er det beste for barna,men han vil ha omsorgen hvis ikke jeg vil dele 50/50 videre.Altså:han vil fortsette med noe barna ikke trives med selv om han ser det ikke er bra.

Før bruddet var jeg hjemmeværende med barna,vi har ikke hatt noe midlertidig.Det har vært slutt i ett år.

Jeg forstår det dit hen at vi har en muntlig avtale som er brutt,og når en av foreldrene ikke ønsker å ha delt omsorg må avtalen igjen vurderes.Husk:vi ser at begge barna sliter,og jeg har faktisk rett når jeg sier han er kranglete og vanskelig og saboterer det meste av oppdragelsen vi har blitt enige om.Det er ikke jeg som er en hevnaktig heks :gjeiper:

Skrevet

Jeg er usikker på om jeg forstår. Har dere foreldreansvar for ett barn hver, eller står dere som hovedforsørger for ett hver? Hvis man har 50/50-ordning burde man heller ha en avtale om delt fast bosted, slik at begge foreldrene får flere juridiske rettigheter overfor begge barna. Da er det vanlig å bytte bostedsadresse på dem annet hvert år, slik at man får skattefordelene annet hvert år.

Men det høres ut som dere burde bestille en time til mekling på familiekontor?

Skrevet (endret)
Jeg er usikker på om jeg forstår. Har dere foreldreansvar for ett barn hver, eller står dere som hovedforsørger for ett hver? Hvis man har 50/50-ordning burde man heller ha en avtale om delt fast bosted, slik at begge foreldrene får flere juridiske rettigheter overfor begge barna. Da er det vanlig å bytte bostedsadresse på dem annet hvert år, slik at man får skattefordelene annet hvert år.

Men det høres ut som dere burde bestille en time til mekling på familiekontor?

Vi har felles foreldreansvar.Jeg flyttet ut med det ene barnet på papiret(flytteskjema til folkeregisteret)Han ble boende med det andre barnet på papiret.Vi har hatt 50/50 i praksis.Vi har ingen skriftlig samværsavtale,men hos Nav står vi oppført med "vanlig" samvær for hvert vårt barn da vi begge søkte om barnetilsyn og utvidet barnetrygd,noe som er juks.Det er også noe jeg ikke liker.

Vi har meklet uten resultat,jeg planlegger å ta ut stevning men det tar tid.I mellom tiden har ikke barna det noe bra.

Endret av Honey Bee
Skrevet
Altså...utgangspunktet var at vi skal ha barna annenhver uke.Han ville derimot at vi skal ha ett barn hver på papiret fordi han vil også ha skatteklasse 2,barnetrygd osv og slippe bidrag.Han tjener mer enn meg men jeg har ikke bedt om bidrag siden han er et menneske man ikke orker å krangle med.Vi hadde en muntlig avtale om at vi prøver ut og ser hvordan det går.Etter 6 mnd ser jeg og han at det ikke er det beste for barna,men han vil ha omsorgen hvis ikke jeg vil dele 50/50 videre.Altså:han vil fortsette med noe barna ikke trives med selv om han ser det ikke er bra.

Før bruddet var jeg hjemmeværende med barna,vi har ikke hatt noe midlertidig.Det har vært slutt i ett år.

Jeg forstår det dit hen at vi har en muntlig avtale som er brutt,og når en av foreldrene ikke ønsker å ha delt omsorg må avtalen igjen vurderes.Husk:vi ser at begge barna sliter,og jeg har faktisk rett når jeg sier han er kranglete og vanskelig og saboterer det meste av oppdragelsen vi har blitt enige om.Det er ikke jeg som er en hevnaktig heks :gjeiper:

Jeg oppfatter tydligvis problemet anderledes enn det du beskriver det.

Du sier bl.a. :

"Han nekter å skrive under på flyttemelding".

Men slik jeg forstår deg i et senere innlegg mener han at barna skal bo hos han. Om dette er riktiog er det vel like mye du som nekter å skrive under på flyttemelding ?

Videre er det DU som ser at barna ikke trives med løsningen (det er ikke barna som sier dette). At han da ber om omsorgen er vel like naturlig som at du ber om omsorgen ? Deretter sier du at han også ser at barna bør ha ett bosted med begrenset samvær med den andre forelderen. At far ser problemstillingen litt anderledes enn mor er ikke uvanlig.

Videre sier du i et innlegg at "...de har vært hjemme med meg 2.5 år", mens du i et annet innlegg sier at du var hjemmeværende mens han arbeidet som spesialpedagog. Mener du at barna ikke har bodd hjemme hos han fordi han har vært i jobb ?

Påstander som: "Jeg har dokumentasjon på at han tror de liker han best???!!!" har vel lite med barnets beste å gjøre. For meg er dette en påstand som du bruker for å få omsorgen alene. Og uansett om det er du eller han som har rett kan jeg ikke se dette som et argument for at barna bare skal bo hos deg.

At barna har på TV'en og spiser sine måltider der, vil neppe være nok til å si at barna bør bo hos deg.

Vidre sier du far misbruker sin makt fordi barnet bor hos han, men basert på det som fremkommer er det ingenting som tilsier at han misbruker makten.

Dessuten sier du: "Etter 6 mnd ser jeg og han at det ikke er det beste for barna,men han vil ha omsorgen hvis ikke jeg vil dele 50/50 videre.Altså:han vil fortsette med noe barna ikke trives med selv om han ser det ikke er bra."

Han sier ikke at det ikke er bra om barna bor hos han. Jeg synes det høres naturlig ut at han kjemper for det alternativet han mener er best, og i dette tilfellet høres det ut som han vil overta omsorgen (slik som du vil).

Du sier at han skrev under på avtalen om at det ene barnet flyttet ut (med deg). Nå angriper du han (bl.a. ved å antyde at han misbruker sin makt) for at han ikke vil skrive under på flyttemelding for det andre barnet. Kan det være at han har rett når han mener barna bør bo hos han ???

For meg høres dette ut som en tradisjonell konflikt som omhandler omsorgen for barna. Men jeg tror at din beskrivelse av han neppe vil tale til din fordel ved en eventuell rettsak om du fortsetter i dette sporet. La far få argumenter for hva han mener er barnets beste så får du argumentere for hva du mener er best (ref Regines innlegg lenger opp).

Skrevet (endret)
Jeg oppfatter tydligvis problemet anderledes enn det du beskriver det.

Du sier bl.a. :

"Han nekter å skrive under på flyttemelding".

Men slik jeg forstår deg i et senere innlegg mener han at barna skal bo hos han. Om dette er riktiog er det vel like mye du som nekter å skrive under på flyttemelding ?

Videre er det DU som ser at barna ikke trives med løsningen (det er ikke barna som sier dette). At han da ber om omsorgen er vel like naturlig som at du ber om omsorgen ? Deretter sier du at han også ser at barna bør ha ett bosted med begrenset samvær med den andre forelderen. At far ser problemstillingen litt anderledes enn mor er ikke uvanlig.

Videre sier du i et innlegg at "...de har vært hjemme med meg 2.5 år", mens du i et annet innlegg sier at du var hjemmeværende mens han arbeidet som spesialpedagog. Mener du at barna ikke har bodd hjemme hos han fordi han har vært i jobb ?

Påstander som: "Jeg har dokumentasjon på at han tror de liker han best???!!!" har vel lite med barnets beste å gjøre. For meg er dette en påstand som du bruker for å få omsorgen alene. Og uansett om det er du eller han som har rett kan jeg ikke se dette som et argument for at barna bare skal bo hos deg.

At barna har på TV'en og spiser sine måltider der, vil neppe være nok til å si at barna bør bo hos deg.

Vidre sier du far misbruker sin makt fordi barnet bor hos han, men basert på det som fremkommer er det ingenting som tilsier at han misbruker makten.

Dessuten sier du: "Etter 6 mnd ser jeg og han at det ikke er det beste for barna,men han vil ha omsorgen hvis ikke jeg vil dele 50/50 videre.Altså:han vil fortsette med noe barna ikke trives med selv om han ser det ikke er bra."

Han sier ikke at det ikke er bra om barna bor hos han. Jeg synes det høres naturlig ut at han kjemper for det alternativet han mener er best, og i dette tilfellet høres det ut som han vil overta omsorgen (slik som du vil).

Du sier at han skrev under på avtalen om at det ene barnet flyttet ut (med deg). Nå angriper du han (bl.a. ved å antyde at han misbruker sin makt) for at han ikke vil skrive under på flyttemelding for det andre barnet. Kan det være at han har rett når han mener barna bør bo hos han ???

For meg høres dette ut som en tradisjonell konflikt som omhandler omsorgen for barna. Men jeg tror at din beskrivelse av han neppe vil tale til din fordel ved en eventuell rettsak om du fortsetter i dette sporet. La far få argumenter for hva han mener er barnets beste så får du argumentere for hva du mener er best (ref Regines innlegg lenger opp).

Som min ex ser jeg at du vrir på alt også :fnise:

Han vil ha delt omsorg,hvis ikke vil han ha omsorgen fordi han mener at barna er mest knyttet til han.Siden jeg var hjemme med barna i 2,5 tror jeg det vil bli ugunstig for barna.Far har tidvis jobbet langt unna også,kun vært hjemme i helgene.Han tok selv dette valget,jeg hadde et ønske om å dele mer på omsorgen.Det ønsket ikke han.Helst vil jo jeg ha delt omsorg men vi ser at barna ikke har det bra.Ikke fordi noen er dårlige foreldre(syns polititrusler og barnevernstrusler ikke er så veldig rasjonelt da men)men fordi de trenger fastere rutiner og mer stabilitet enn det som er nå.

Vær snill å ikke heng deg opp i småtingene jeg nevner...spise foran tven og at han tror barna liker han mer.Det er naturligvis ikke sånn småtteri jeg fokuserer på.Barnas beste er faktisk det som er viktigst for meg.Eller hadde jeg fortsatt med 50/50.

Han har ikke rett i at de har det bedre hos han..å bruke ting som utdanning og jobb er ganske lavmål spør du meg....har jobb selv og studerer for å få høyere utdanning,fokuset mitt er barna og vår manglende kommunikasjon som gjør delt ansvar vanskelig.At han i tillegg flytter til andre siden av byen syns jeg heller ikke hjelper på tilretteleggingen for en 50/50 løsning når barna selv forstår hva det betyr.De er bare 2.5 og 3,5 faktisk...ikke så mye mulighet for å utrykke seg ordentlig.Men når de begge har magetrøbbel og blir fortvila hver gang vi bytter så skjønner jeg fatisk at ikke ting er bra.Er oppegående skjønner du.Far vil helst fortsette en ordnining som barna helt klart mistrives med(barnehagen har sagt det samme)Merkelig.

Endret av Honey Bee
Skrevet

HoneyBee; hvis jeg har forstått deg rett, bor begge barna hos deg annenhver uke? Altså en uke hos mor og en uke hos far. I følge Folkeregisteret derimot, bor det ene barnet hos deg på heltid - med samvær hos far, mens det andre barnet bor hos far på heltid - med samvær hos mor? Eller er det slik at begge barna i følge Folkeregisteret bor halve tiden hos mor og halve tiden hos far?

Uansett situasjon, ville jeg ha begynt å dokumentere, altså føre logg eller dagbok og skrive ned hvert eneste tilfelle hvor barna enten ikke vil til far eller at far kommer med urimelige utsagn. Denne loggen vil veie tungt i en eventuell rettsak. Hvis de anstatte i barnehagen deler bekymringen din, spør om du kan få skriftlige erklæringer fra disse personene. Hvis magevondtet og andre bekymringer hos barna kan settes i forbindelse med fars samvær, styrker dette dine påstander om at delt samvær ikke er bra for barna.

Altså, dokoumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon. Dette er alfa og omega hvis du ønsker å endre på den nåværende ordningen.

Skrevet
HoneyBee; hvis jeg har forstått deg rett, bor begge barna hos deg annenhver uke? Altså en uke hos mor og en uke hos far. I følge Folkeregisteret derimot, bor det ene barnet hos deg på heltid - med samvær hos far, mens det andre barnet bor hos far på heltid - med samvær hos mor?

Stemmer dette ja.Dokumenterer alt sammen,vet at det er viktig.

Takk for svar :)

Skrevet

Har funnet ut av det.Man kan få en midlertidig forføyning hvis man samtidig tar ut stevning.Så det jeg har gjort nå er å kvitte meg med en udugelig advokat og fått meg en ny fra hovedstaden.Har hørt på rådet om å ikke bruke advokat fra bygda.Så nå blir det nok fortgang i sakene :)

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Som min ex ser jeg at du vrir på alt også :fnise:

Må ærlig innrømme at jeg i denne saken ser ting likt som fartil2.

Du forstår ikke hvorfor han ikke vil gi opp barna, men fortsette å ha samvær? På akkurat samme grunlag som deg tenker jeg.

Hva gjør deg til en mer skikket omsorgsperson enn far?

Skrevet
Hva gjør deg til en mer skikket omsorgsperson enn far?

Jeg er lett å samarbeide med,møter opp på sosiale tilsetninger som angår barna,har dialog med barnehage,et nettverk med venner og familie,har et ukomplisert forhold til alkohol, stabilt lynne,setter grenser osv.

Jeg mener ikke å opphøye meg til noe fantastisk,jeg har også mine mangler,men det er viktig for barna å ha en omsorgsperson som innehar de egenskapene som kreves for å oppdra de til å bli godt fungerende unge/voksne.En mann som skyr andre mennesker og fungerer dårlig sosialt har ikke det.Så lenge det ikke er noe galt med min omsorgsevne og jeg har vært barnas omsorgsperson fra de var spedbarn,skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal gi fra meg omsorgen?

Gjest Halleluja
Skrevet
Jeg er lett å samarbeide med,møter opp på sosiale tilsetninger som angår barna,har dialog med barnehage,et nettverk med venner og familie,har et ukomplisert forhold til alkohol, stabilt lynne,setter grenser osv.

Jeg mener ikke å opphøye meg til noe fantastisk,jeg har også mine mangler,men det er viktig for barna å ha en omsorgsperson som innehar de egenskapene som kreves for å oppdra de til å bli godt fungerende unge/voksne.En mann som skyr andre mennesker og fungerer dårlig sosialt har ikke det.Så lenge det ikke er noe galt med min omsorgsevne og jeg har vært barnas omsorgsperson fra de var spedbarn,skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal gi fra meg omsorgen?

Mener du at faren har problemer med alle de tingene du nevner at du selv er god på? Har han ingen gode sider, ingenting som du ikke har?

Skrevet
...

...

En mann som skyr andre mennesker og fungerer dårlig sosialt har ikke det.Så lenge det ikke er noe galt med min omsorgsevne og jeg har vært barnas omsorgsperson fra de var spedbarn,skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal gi fra meg omsorgen?

I en tradisjonell konflikt som omhandler barn og omsorg vil de fleste foreldre være uenig. Derfor er det ofte greit med en objektiv 3.part. Selv om du mener at det ikke er noe galt med din omsorgsevne, vil far (og evt andre ?) kansje påstå at det heller ikke er noe galt med fars omsorgsevne. Mange fedre får ikke vist sin omsorgsevne fordi foreldrene blir "enig " om at mor skal være hjemme de første årene. Selv om du har vært hjemmeværende de første årene betyr ikke dette at fars insats i tiden som kommer vil være noe dårligere enn din tidligere innsats.

Jeg tror det er viktig å innse at dere som foreldre er uenig mht omsorgen, og at retten ikke nødvendigvis vil si at du er best egnet for all fremtid. Du er sikkert egnet til omsorg, men ikke nødvendigvis bedre enn faren, basert på det du sier om hans evner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...