-Alvildebrud- Skrevet 15. mai 2008 Forfatter #21 Skrevet 15. mai 2008 Hmm, jo, men er ikke City Cross'en lavere? I understellet.
Gjest AnneBerit Skrevet 15. mai 2008 #22 Skrevet 15. mai 2008 jo.. city cross er lavere... en god del lavere..
LilleMy28 Skrevet 15. mai 2008 #23 Skrevet 15. mai 2008 Bagdelen på Teutonia sin fashionbag er da ikke mindre enn bagen på Emmaljunga Edge... Vi har vært ute med målebåndet og de er så og si like, og sportsdelen på Teutonia er blant de største på markedet, så det går fint med Voksipose bl.a. Det er kun Simo (4 cm lengre, men like smal) og TFK som har større bag.
Gjest imli Skrevet 15. mai 2008 #24 Skrevet 15. mai 2008 Vi har Simo kombi-vogn. Synes den fungerer veldig bra! Den er veldig pen å se på - sånn klassisk barnevogn-aktig (ja, det er litt viktig det og! ), den er stødig og god og trille, den har bra fjæring/støtdemping (synes mange vogner er veldig stive). Den er jo ganske stor/tung, da, så hvis man har liten bil kan det bli vanskelig.
Malama Skrevet 15. mai 2008 #25 Skrevet 15. mai 2008 Vi kjøpte emmaljunga city cherox, den har 4 hjul, men to av dem svinger, og vendbart håndtak. Dette er en sportsvogn, fra 6 mnd, men vi kjøpte da en citybag som vi har på vogna nå, sportsvogna sparer vi til våren. Siden jeg ville ha vendbart håndtak, og mannen ville ha svinge-hjul, så begrenset det utvalget veeeeeldig, men vi er godt fornøyd (hittil i alle fall, har jo ikke vært på trilletur da...siden babyen ligger inni magen)
Susan Sto Helit Skrevet 15. mai 2008 #26 Skrevet 15. mai 2008 Vi har Teutonia Mistral (Ikke S), og valgte denne på grunn av at: Den var lettere enn de fleste andre vogner. Den tok mindre plass sammenslått enn de aller fleste andre vogner. Bagen (softbag) var lett og fin å bære med baby opp flere etasjer. (Vi brukte den også som babyseng i begynnelsen.) Man kan enkelt bytte retning vet å dra håndtaket over vogna. Både bag og sittedel er romslige til å være en "liten og lett" vogn. Den er fin og stabil. (Velter ikke lett) Sittedelen er lav, slik at lillegutten nå kan klatre opp selv. Det er lett å høydejustere håndtaket, slik at folk med forskjellig høyde kan trille. Den hadde veldig gode vinteregenskaper. Kjenner veldig mange som har brukt sin Mistral som eneste vogn fra begynnelsen av vognperioden til slutten, og bruker den igjen på barn nr 2.
sanne85 Skrevet 15. mai 2008 #27 Skrevet 15. mai 2008 jeg synes Emmaljunga vognene er kjempefine, men er veldig dyre. Også synes jeg brio happy er fin og stilren. De har jo de fleste funksjoner...men tenker, en av vognene til Emmaljunga edge trur jeg den heter, koster 8tusen eller noe...barnet kommer til å bruke den ca 1år, for så å bruke sportsvognen. Mange sier at dem kjøper en vogn etterhvert som bare er sportsvogn...da er 8tusen ganske mye for 1år...hehe...bare en tanke:) Men alt beste for min lille sprie:)
Gjest *Mim* Skrevet 15. mai 2008 #28 Skrevet 15. mai 2008 jeg synes Emmaljunga vognene er kjempefine, men er veldig dyre. Også synes jeg brio happy er fin og stilren. De har jo de fleste funksjoner...men tenker, en av vognene til Emmaljunga edge trur jeg den heter, koster 8tusen eller noe...barnet kommer til å bruke den ca 1år, for så å bruke sportsvognen. Mange sier at dem kjøper en vogn etterhvert som bare er sportsvogn...da er 8tusen ganske mye for 1år...hehe...bare en tanke:) Men alt beste for min lille sprie:) Emmaljunga Edge er vel en duovogn som kan brukes i mange år.
Gjest AnneBerit Skrevet 15. mai 2008 #29 Skrevet 15. mai 2008 Som det står i katalogen(e) til emmaljunga bruker man bagen på vogna i ca 6 måneder til et år.. det kommer litt ann på.. mange velger å begynne å bruke sportsvogn delen når barna begynner å sitte mer selv... ser ofte at det er barn som nesten sitter helt selv, som ligger og anstrenger seg for å få sitte i bagvogna for å se det som hender utenfor.. sportsvogndelen bruker man fra når man seslv synes det passer til barnet ikke vil sitte i vogn lengre... selvsagt er det mange som velger å kjøpe en ekstra vogn.. ser mange velger triller fordi de er ikke så store og tunge som kombi og duovognene. også er en trille veldig grei å ha hvis man skal på ferie.. også hvis man skal ut å fly, for hvis man skal ha vogna senere til en nummer to eller te eller fire, så slipper man å tenke på at den kan bli ødelagt på flyreisen eller på ferien.. sånn sett er det veldig greit med en litt billigere trille fra når ungen kan sitte selv.. for å spare den store og muligens kostbare vogna litt lengre. det som også er kjekt er at man kan legge ned ryggen på de fleste trillene, slik at barnet kan også ligge og sove i den. mange rygger får man ikke helt ned, men langt nokk ned til at barnet ikke sitter og sover. leste tidligere i dag at emmaljunga edge bagen og fashion bagen til teutonia er like store..? ble litt voerrasket over dette og måtte stikke på jobb får å måle.. det jeg gjorde var å legge madrassen i edgen i fashion bagen. det eneste som gjør at fashion bagen er LITT mindre er at den er smalere nede ved bena, ellers så er den like stor.
-Alvildebrud- Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #30 Skrevet 16. mai 2008 Takk for info AnneBerit! :smile: Mener du det er bedre å kjøpe en sportsvogn som man kjøper en bagdel til? Eller hva er det du sier egentlig - er det tull å legge så mye penger på en duo/kombivogn? Hva skal barnet trilles i da? Blir city Cross til Emmaljunga en Duo/kombivogn - eller er dette kun en "sportsvogn"? He he, blir bare litt forvirra i denne jungelen... :smile:
Susan Sto Helit Skrevet 16. mai 2008 #31 Skrevet 16. mai 2008 (endret) Takk for info AnneBerit! :smile: Mener du det er bedre å kjøpe en sportsvogn som man kjøper en bagdel til? Eller hva er det du sier egentlig - er det tull å legge så mye penger på en duo/kombivogn? Hva skal barnet trilles i da? Blir city Cross til Emmaljunga en Duo/kombivogn - eller er dette kun en "sportsvogn"? He he, blir bare litt forvirra i denne jungelen... :smile: Nå var ikke denne til meg, men jeg svarer likevel... En kombivogn er faktisk en sportsvogn med en bag man kan putte oppi sittedelen. (Altså er den en sportsvogn, men den kan også brukes som bagvogn.) Teutonia Mistral er et eksempel på dette. (Emmaljunga har garantert også noen slike, men sidende var for store eller for tunge for oss, har jeg ikke noe kunnskap om dem.) En Duovogn er en vogn der man får med to forskjellige ting å feste på understellet. En sittedel, og en bagdel. Disse kan ikke være på samtidig. Var det forståelig? Tror egentlig det hun sier er at det er veldig dumt å bruke masse penger på en vogn, når man normalt bare bruker den et år eller noe. Altså at man heller bør kjøpe en litt billigere vogn. Er forøvrig enig i at de aller fleste kjøper en trille etter hvert, fordi den vogna man har brukt som bagvogn er tung å dra på over alt. Men de aller fleste fortsetter å bruke den gamle vogna som sovevogn hjemme alikevel da. Endret 16. mai 2008 av Susan Sto Helit
Gjest *Mim* Skrevet 16. mai 2008 #32 Skrevet 16. mai 2008 Vi har ikke hatt bruk for noen trille. Har hatt både kombi- og duovogn, og egentlig vært fornøyd med begge typer.
-Alvildebrud- Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #33 Skrevet 16. mai 2008 OK, tuusen takk. Nå forstår jeg litt mer om mysteriet duo/kombi. Men, bare en ting til....? Sovevogn? Sover ikke barnet i vugge/seng når det først sover? Eller behøver man også en sovevogn til barnehagen og ute, hjemme, i f.eks hagen? Har de ikke senger til barna i barnehagene? Okay, jeg vet.. Teskjed her. Men jeg er helt blank! Takk :smile:
sandra82 Skrevet 16. mai 2008 #34 Skrevet 16. mai 2008 Vi lurer på hvilken vogn vi skal velge. (for et problem!? ) Skal snart over grensen og kjøpe og trenger derfor ekspertråd fra dere vante. Det står mellom Teutionia-typen(e) og Emmaljunga-typen. Jeg er forelsket i Emmaljunga, men lurer på om vognen blir for "tung"? Teutonias trehjuling er også veldig fin. Den virker lett og bra, men er den stabil nok? Babyen vår kommer i Oktober, derfor er vinterføret noe vi må ta hensyn til. Vi kjører også mye bil, og er avhengig at vognen er forholdsvis grei og enkel å få inn i bilen. Noen som vil dele erfaringer - Hva har dere valgt? Vi skal bruke den vogna vi hadde til datteren vår.. Det er en emmaljunga duo edge? husker ikke helt navnet.. Den er kjempefin!! God plass i bag delen... den er god å trille. kanskje litt tyngre i vekt enn mange, men aldeles ikke tung å trille.. stødig ikke minst. De som jobber i barnehagen til datteren vår sier at vognen hennes er den beste å trille. Her blir det veldig kaldt og mye snø på vinteren og det er ikke noe problem! Nå er vår en litt eldre modell... og jeg vet at den nye er litt annderledes, men det var bare bra.. for eksempel innebygget myggenetting. Så jeg anbefaler virkelig denne...
Susan Sto Helit Skrevet 16. mai 2008 #35 Skrevet 16. mai 2008 OK, tuusen takk. Nå forstår jeg litt mer om mysteriet duo/kombi. Men, bare en ting til....? Sovevogn? Sover ikke barnet i vugge/seng når det først sover? Eller behøver man også en sovevogn til barnehagen og ute, hjemme, i f.eks hagen? Har de ikke senger til barna i barnehagene? Okay, jeg vet.. Teskjed her. Men jeg er helt blank! Takk :smile: Mange barn vil ikke sove uten å gynges... Dessuten er det sunt for de små å sove utendørs på dagtid. Og så hender det sikkert av og til at dere er ute et sted når det er sovetid for den lille. Når det gjelder barnehager, så varierer det vel litt. Barnehagen vår har krav om vogn til soving, for de har ingen senger, og heller ikke noen plass å ha senger. (Vognene står da ute under tak.) Vi trvdes med det, da lillegutten aldri har vært mulig å få til å sove i seng på dagtid. (Men sovner uten problemer i senga på kveldstid.)
-Alvildebrud- Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #36 Skrevet 16. mai 2008 Tusen takk igjen! Mye gode råd jeg har fått nå.
*Aprin* Skrevet 16. mai 2008 #37 Skrevet 16. mai 2008 Tusen takk igjen! Mye gode råd jeg har fått nå. Vil bare si at en del av duo-vognene, bl.a. vår, Emmaljunga Smart, har en plate i bagen, som kan settes opp.. Dette er VELDIG greit å ha når de begynner å ville titte litt, for da slipper man å bytte til sportsvognen tidlig.. De ligger jo for det meste, så vi syns det var greit å kunne bruge bag-delen lengst mulig.. Men på kjøpesenter o.l. ville hun gjerne se litt, og vi tok da opp madrassen ett hakk, slik at hun fortsatt lå, men litt "skrått" liksom Brukte bagen til hun var 8 mnd, og ble for lang for den
lille katt Skrevet 16. mai 2008 #38 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har ikke funnet min yndlingsvogn enda, men etter 15 måneders babyerfaring har jeg funnet en del ønsker/krav: - jeg er kritisk til trehjulinger ift. stabilitet og kjøreegenskaper i litt ulendt terreng (gjelder også byterreng, f.eks. brostein, fortauskanter, asfaltkanter) - jeg kunne gjerne ønske meg en sånn plate i bunnen av bagen slik at babyen kan sitte litt opp når h*n blir større - jeg ville helst hatt en vogn med vendbart styre slik at sportsdelen kan brukes begge veier. Har fremovervendt vogn, og savner kontakten med barnet. Man kan ikke prate sammen, peke på ting etc. Veldig dumt. Ellers har vi hatt en "stor" vogn til bruk på trilleturer i nærområdet, og en Carena-trille som ligger i bilen. Den bruker vi når vi er ute med bilen, og typisk skal til Ikea/på kjøpesenter/i butikken etc. Perfekt å ha en mindre trille i butikker (og på ferie). Brukte den fra babyen var bitteliten, hadde softbag oppi.
Gjest AnneBerit Skrevet 16. mai 2008 #39 Skrevet 16. mai 2008 Takk for info AnneBerit! :smile: Mener du det er bedre å kjøpe en sportsvogn som man kjøper en bagdel til? Eller hva er det du sier egentlig - er det tull å legge så mye penger på en duo/kombivogn? Hva skal barnet trilles i da? Blir city Cross til Emmaljunga en Duo/kombivogn - eller er dette kun en "sportsvogn"? He he, blir bare litt forvirra i denne jungelen... :smile: ojoj! lenge siden jeg har titten innom hær.. det er forskjellig fra merke til merke hva som betegne som duo vogn og kombi vogn.. Emmaljunga: kombi= bag del og sitte del.. hver for seg Simo: kombi= sportsdel, med bag som settes i sportsdelen duo= bag del og sitte del hver for seg.. Jeg vil kalle city cross for en sportsvogn.. dette fordi man er nødt til å kjøpe en ekstra bag til.. det trenger man ikke til duo/kombi vogn.. i allefall er det slik til de fleste.. jeg ville definitivt kjøpt en duo/kombi vogn.. selv om den er stor og kostbar. er selv veldig forelsket i edge til emmaljunga og teutonias spirit S3. (spirit S3 er en sportsvogn som man må kjøpe til bag til.. blir litt dyrere enn edge..) grunnen til dette er at det er en vanvittig holdbar vogn og man vil ha den leeeeenge! litt opp til hver enkelt om man vil selge for så å kjøpe en ny når nestemann kommer da.. men selv så tror jeg at jeg ville kjøpt en dyrere vogn for å ha til alle jeg håper jeg får en gang.. og heller ha en trille til ferier og reiser.. emmaljunga har scooter til 2495,- med regntrekk.. får også fotpose med til 399,- den er liten og lett og grei å pakke med seg i bil. da sparer du også den litt dyrere vogna til nestemann..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå