Gå til innhold

Skrive samboerkontrakt?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet

Jeg og samboeren min har vært sammen i to år, bodd sammen i ett. Nå tenker vi på å skrive samboerkontrakt, for det anbefales jo så sterkt av mange. Men så er jeg litt usikker. Har sjekket hvordan en slik ser ut:

Samboerkontrakt

Nå ble jeg litt usikker... Hvor viktig er egentlig en sånn kontrakt? Det ser jo ut til stort sett å handle om å fordele gjenstander ved et eventuelt brudd. Akkurat den biten ser jeg ikke som et potensielt problem. Ingen av oss er spesielt kravstore eller egoistiske, så jeg tror en slik fordeling ville gått greit også uten kontrakt. (Erfaringer fra tidligere forhold er med på å forsterke denne tanken)

Vi leier leilighet, så fordelingen vil jo kun gjelde møbler og annet inventar. Det ville nok føles naturlig hvilke ting som er mine og hvilke som er hans, og hvilke som er våre felles som vi måtte delt.

Den egentlige grunnen til at vi tenkte på å skrive kontrakt var mer i tilfelle noe skulle tilstøte en av oss. Og da er vel et gjensidig testamente heller veien å gå? Greia er at han har to barn, mens jeg har ingen. Barna hans har krav på minst 2/3-deler av arven hans. Jeg vil i utgangspunktet ikke ha noen rettigheter.

Jeg har forstått det sånn at jeg kan sette opp hvem som helst som min arving, siden jeg ikke har barn. Da vil det være naturlig at han blir min enearving. Pga av hans barn kan naturlig nok ikke jeg bli hans enearving. Nå er jeg ikke ute etter å "ta" noe fra barna. (Han har uansett ingen store verdier :) ) Men om han skulle gå bort så ville jo barnas mor forvalte deres arv inntil de blir myndige, og DA ser jeg litt for meg skrekkscenariet der hun kommer med lastebil for å hente møbler og TV'er og datamaskiner som da skal være barnas farsarv, mens jeg blir sittende igjen på en madrass på gulvet...

Huff, blir dårlig bare av å tenke på dette. For det å miste samboeren min er en så skrekkelig tanke at jeg ikke kan sette ord på det. Vil egentlig ikke tenke at det finnes så mye som en brøkdels sjanse for at noe fælt skal skje med han. Men samtidig så skal man jo være fornuftig og gjøre det rette.

Noen som har erfaringer med dette? Bør vi ha BÅDE samboerkontrakt OG testamente? Er det mulig å ordne dette selv? Eller blir det så komplisert med tanke på hans barn at vi bør ha en advokat til å hjelpe oss? Hva vil det eventuelt koste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...