Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Heisann!

Jeg har aldri hatt problemer med hodebunnen min, men ifjor vinter begynte problemene.

Først fikk jeg tørr hud i hodebunnen, med påfølgende flass. Jeg begynte å bruke - Fungoral - siden jeg i tillegg til flasset klødde, men det fungerte ikke, så jeg byttet over til - Selukos - som så ut til å fungere med flasset.

Men så begynte hodebunnen min å bli fet. Flasset var ikke hovedproblemet lengre, men hodebunnen ble fet.

Nå, derimot, er hodebunnen min fet og jeg har denne flassen.

Jeg lurer på om det faktisk er sborréisk eksem da jeg ikke har eksem noe annet sted på kroppen.

Men er det egentlig normalt å kunne gnikke fingrene i hodebunnen dagen etter hårvask og at fingrene er glinsende?

Jeg vasker håret 2 ganger i uken, gnikker ikke inn shampoen, bruker ikke balsam og spyler til slutt med kaldt vann.

Er det noen råd her? Jeg vil nå helst bare gjøre hodebunnen min normal igjen og få den stabilisert, men burde jeg gå for shampoo for sensitiv hodebunn, for flass eller for fet hodebunn?

Er takknemlig for alle innspill!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste_gjest
Skrevet
Heisann!

Jeg har aldri hatt problemer med hodebunnen min, men ifjor vinter begynte problemene.

Først fikk jeg tørr hud i hodebunnen, med påfølgende flass. Jeg begynte å bruke - Fungoral - siden jeg i tillegg til flasset klødde, men det fungerte ikke, så jeg byttet over til - Selukos - som så ut til å fungere med flasset.

Men så begynte hodebunnen min å bli fet. Flasset var ikke hovedproblemet lengre, men hodebunnen ble fet.

Jeg lurer på om det faktisk er sborréisk eksem da jeg ikke har eksem noe annet sted på kroppen.

Men er det egentlig normalt å kunne gnikke fingrene i hodebunnen dagen etter hårvask og at fingrene er glinsende?

Jeg vasker håret 2 ganger i uken, gnikker ikke inn shampoen, bruker ikke balsam og spyler til slutt med kaldt vann.

Er det noen råd her? Jeg vil nå helst bare gjøre hodebunnen min normal igjen og få den stabilisert, men burde jeg gå for shampoo for sensitiv hodebunn, for flass eller for fet hodebunn?

Hei,

du bør kontakte fastlegen din ang. dette, det første jeg tenkte på er psoriasis. Jeg har det selv i hodebunnen, klør og flasser, og de vanlige flass shampoene virker ikke på psoriasis..

Gjest Gjest
Skrevet
Heisann!

Skrevet (endret)

Jeg sliter med seborroisk eksem selv på hodebunnen, diagnosert av en hudlege. Ganske irriterende det! Det kan klø, og det flasser som faen i perioder. Hodebunn selv er litt rød og irritert.

Jeg har prøvd med flere ting, prøvde Fungoral-lignende ting (med ketoconazon eller noe sånt) tidligere selv, men det funket ikke, så gikk til legen, fikk da noe ganske svak liniment fra lege som funket ikke heller, så endte opp med tjæreshampo og bruker i tillegg Diprosalic (reseptbelagt, det brukes faktisk til psoriasis også) i perioder da det blir mer. Men er ikke avhengig av daglig bruk av spesialshampo, så det går som oftest greit, bare irriterende på stressperioder.

Det du beskriver, ts,.... tja, jeg er jo ikke lege, men som en som har seborroisk eksem på hudebunn - jeg erfarer ikke fet hudebunn, nei. Dvs, håret blir ikke fet så fort, nei.

Bare hvis jeg har vært lite flink og gitt etter kløen og skrapet på hudebunn. :sjenert: Da blir hår fort fet, ja.

Men jeg kunne bare anbefale å snakke med din fastlege. Det å ha flassende hode er ofte nedpriotert som om det er jo 'bare flass', men det er faktisk sykdom det og :)

Endret av mrs_bond
Gjest Gjest
Skrevet

det første du bør gjøre er iallefall å få i deg et godt kosthold rikt på proteiner og omega 3

siden hodebunnen din er fet, betyr det at huden din produserer for mye sebum. dette er noe huden gjør fordi den ikke får tilført nok fuktighet og fordi den oppfatter at huden din "er tørr". mye sebum, gir igjen næring til soppen pityriasis som gir flass og kløe og dermed tørr hodebunn.

som en skriver over bør Psoriasis også utelukkes.

det finnes også enkelte hormonelle sykdommer som kan gi slike problemer

Ta kontkat med fastlegen og be om en henvisning til dermatolog. Før du kan gjøre noe med problemet er det viktig å få stilt rett diagnose. ( kan være endel venting, men er verdt det)

Lykke til

• 3 måneder senere...
Gjest KløMegIHjel87
Skrevet

Hei! Har selv seborroisk eksem, hatt det i 10 år nå.. Noen dager går greit, men andre dager har jeg lyst til å bli under dyna. I perioder har jeg hatt store, åpne, væskende sår (heldigvis er det under håret! ;oD ) Har prøvd de aller fleste shampooer og produkter, men det som virkelig hjelper er Betnovat. Fikk dette hos fastlegen min.. Betnovat finnes både som krem og som væske man klemmer ut/heller og gnir inn i hodebunnen (lukter og kjennes ut som renn sprit, sviiiir! men godt og vondt på en gang. hehe). kremen er helt utrolig på de tørre områdene ved nesa, øyenbrynene og bak ørene. betnovat er i hvertfall mitt tips! lykke til!

Skrevet

Hei.

Jeg ble født med seboreisk eksem..

Jeg har alltid prøvd å holde håret kort, vaske daglig med ikke så alt for parfymert shampoo. Ikke mye voks/gele/andre ting man bruker i håret.

Være MYE ute i sola...

Kanskje ta sol i ny og ne på vinteren.

Ta av seg lua og lufte litt. :P

Dette funker for meg hvertfall.

Funker og funker, jeg klør meg hvertfall ikke ihjel.

Skrevet

Seborreisk eksem er faktisk en fet type eksem, så hodebunnen kan bli fet.

Men du kan kanskje bruke Bodø salven sin shampo, eller prøve en shampo som heter psorinol som er utviklet mtp. psoriasis.

• 1 år senere...
Gjest Acer
Skrevet

Er det noen som synes de får mer/verre utbrudd av eksem hvis dere er syke - f.eks. har influensa?

Skrevet

Har samme problem.Alle disse shampoene mot SB fungerte ikke for meg.Nå farger jeg håret sån ca hver 6-8 uke og det er faktisk det eneste som har holdt SB nede for meg.

Min hudlege rista på hode bokstavlig talt og nekta for at det kunne fungere.Men han fikk ved selvsyn se forskjellen før farging og etter farging.Rødheten blir borte,kløa også.Dessuten slipper jeg utbrudd av sårene som klør og klør.

Skrevet

Det er min erfaring også. Det hjelper å farge det. Dog har frisøren min gått over til å bruke en mildere farge, og da uteble dessverre den effekten. :forvirret:

Skrevet (endret)

Det er min erfaring også. Det hjelper å farge det. Dog har frisøren min gått over til å bruke en mildere farge, og da uteble dessverre den effekten. :forvirret:

Jeg MÅ ha den teite dumme gamle varianten med ammoniakk,så jeg kjøper farge selv og fikser håret hjemme. Passer meg utrolig bra og jeg kan farge når jeg selv vil.Et annet pluss er jo at det koster MYE mindre enn å gå til frisør og resultatet blir like bra .

Min frisør lurte på om jeg hadde byttet /snikbytta frisøk da min hårfarge med striping var så flott. Men kun hjemmefarga

Endret av Kårky
Skrevet

Håret mitt tåler ikke hjemmefargen, så da blir det frisør, men heldigvis tar Selukos det meste her.

Gjest Gjest
Skrevet

Argh! Har et massivt utbrudd i hodebunnen, og det ser ikke ut til at noe biter på det. Til vanlig bruker jeg Betnovat+Selukos, noe som holder eksemet sånn høvelig under kontroll, men nå nytter det ikke. I tillegg begynner det å synes i hårfestet og rundt ørene.

Noen råd?

• 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...