Gå til innhold

Forbrenning av kalorier


Gjest Treningsnarkoman

Anbefalte innlegg

Gjest Treningsnarkoman

Var på en spinning-time i dag (90 min), og på sykkelen var det en slik computer som viser hvor langt man sykler o.l. På slutten av økten kommer det opp antall kalorier man har forbrent, og her sto det da 1000 (1002 for å være pinlig nøyaktig) på min computer.

Jeg er 172 høy, veier 63 kilo, jente 21 år, trener ganske mye. Kan dette stemme? Første gangen jeg er på en slik time, så har ikke noe å sammenligne med, men på intervall-timer forbrenner jeg som regel rundt 5-600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg står på en stepmaskin i 20 minutter kan den godt finne på å si at jeg har brent 300 kcal -- og det er ikke i nærheten av like hardt som spinning! På den annen side forsvinner kaloriene mye langsommere ifølge løpebåndet, selv om jeg blir mye mer sliten enn av stepmaskin. Så jeg har faktisk blitt litt skeptisk til hva disse maskinene påstår. Samtidig har det samme skjedd på ulike maskiner i ulike treningsstudioer.

Noen som vet hvor pålitelige disse kaloritellerne egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, men helt pålitelig vil det aldri bli. Det er for mange variabler. Det nærmeste man kommer er vel om man bruker et apparat der en kan legge inn vekt, høyde, kjønn og makspuls, samtidig som man bruker pulsklokke og maskina kan registrere det (men om du først har pulsklokke så trenger man vel ikke en slik maskin...). Et apparat som ikke aner hva slags puls du har under treninga vil ikke kunne gi et bra estimat, ettersom den ikke vet noe som helst om din fysiske form (En person i elendig form forbrenner vel mer i løpet av en rolig joggetur enn en i toppform gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...