malicious Skrevet 22. september 2008 #61 Skrevet 22. september 2008 oi, så bra!! endelig skjer det noe!! :D :D hvor bor familien? hvor mange barn etc?
Kjartan Skrevet 22. september 2008 Forfatter #62 Skrevet 22. september 2008 Familien bor i Wimberley i Texas, et lite sted med bare 4000 innbyggere eller deromkring. Visstnok ca 45 min unna Austin. 3 gutter på 6, 9 og 10 år. Var litt skeptisk til at de bodde i texas, og så for meg en skikkelig konservativ familie. Men det området de bor i er visst mye mindre konservativt enn resten av Texas, og de selv virket veldig fornuftige. De gikk i kirka hver søndag da, men det er nå greit nok bare de ikke vil ha meg til å gå hver gang også
malicious Skrevet 22. september 2008 #63 Skrevet 22. september 2008 Du må sikkert ikke være med på alt det de gjør om du ikke vil. Familien jeg bor hos er jøder, de hakke bedt meg konvertere ennå nei, fra spøk til alvor. Har du hørt noe fra de? Januar er en stund til, men det gir deg jo god tid til å spare penger
Pebbles Skrevet 22. september 2008 #64 Skrevet 22. september 2008 Så kjekt at du kommer deg avgårde til USA Kjartan Gled deg til et fantastisk år !! Lykke til med familien.. (Du har sikkert fri om søndagene, så du trenger sikkert ikke være med i kirken) Det er 2 år siden jeg kom hjem igjen.. savner aupair tiden litt.... (spesielt når det er mye som skal gjøres på skolen :gjeiper: )
Kjartan Skrevet 23. september 2008 Forfatter #65 Skrevet 23. september 2008 Alright!! Da har de bestemt seg! Jeg tar turen i januar! Ååååå,som jeg gleder meg!!! Får på en måte både i pose og sekk da,flytter inn til sentrum til helga el deromkring, og bor der til jeg drar. Blir nok endel jobbing på meg framover, og da er det greit å bo mer sentralt:) Jeg er bare sååååå glad for at det ordna seg til slutt!
malicious Skrevet 25. september 2008 #66 Skrevet 25. september 2008 Kjempebra!! Endelig da! :D gratulerer så masse :D :D :D
Kjartan Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #67 Skrevet 1. oktober 2008 Da er det 96 dager til jeg drar!!!!
Kjartan Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #68 Skrevet 23. oktober 2008 Få høre litt om åssen det går da Malicious! Trives du fortsatt? Bor du midt i tjukkeste byen, eller i en forstad?
Gjest Gjest_Vibeke_* Skrevet 26. oktober 2008 #69 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg vurderer å bli au pair jeg også. Går nå mitt andre år på barn og ungdomsarbeider linjen, og vil gjerne dra til USA neste høst. Noen som vil hjelpe meg med hvordan jeg skal få dette til? Hvilket selskap, osvosv?
malicious Skrevet 27. oktober 2008 #70 Skrevet 27. oktober 2008 Kjartan: Her er alt fint! Bor ca 1 time med tog fra New York by. Skulle ønske jeg bodde nærmere, men jaja.. Dagen går ganske fort, egentlig. Selv om jeg savner Norge masse, og norsk mat! Var på sjømannskirken i NYC i går og spiste vaffel!! Vibeke_gjest: Jeg reiser gjennom STS-education.no. De jeg har snakket med her nede som er aupairer reiste enten mellom STS eller EF.com. De som reiste med EF var ikke så fornøyd, dog. MEn tilbudet er vel omtrent det samme
Kjartan Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #71 Skrevet 28. oktober 2008 Vibeke: du kan finne vertsfamilie på egenhånd via diverse internettsider, eller du kan bruke et byrå som STS, som malicious bruker, eller EF som jeg bruker. Fikk selv mye bedre info og inntrykk av EF enn STS. Er vel noen andre også, tror et heter atlantis-et eller annet, og sikkert noen mindre kjente også. Tror nok det er enklest og tryggest å ta det via et byrå framfor å finne familie på egenhånd. Men de krever at du har minst 200 timer barnepass da. Bare husk at de godtar pass av mindre søsken el andre barn i familien, så du trenger ikke å ha jobbet 200 timer på et sted med barn. Åsså må du ha fullført videregående, og det har du vel ikke hvis du kun har gått 2 år på videregående. Eller misforsto jeg deg? Malicious: er det lett å bli kjent med folk der a? Hvordan er det å gå på college? Har såååå mange spørsmål jeg gjerne vil ha svaret på!!;P
malicious Skrevet 28. oktober 2008 #72 Skrevet 28. oktober 2008 barn og ungdomsarbeider er vel 2årig? fagbrev eller noe sånt? det med studiekompetanse tror jeg kanskje et et must, er ikke helt sikker. Men man har vel praksis der, så kan jo hende at du får godkjent det. Hva vet jeg Tja, lett eller vanskelig. Individuelt. Jeg har møtt mellom 5-10 mennesker gjennom aupairmøtene, og venner av familien. Har ikke startet på skolen ennå, men etter jul tror jeg
Gjest Kjartan Skrevet 29. oktober 2008 #73 Skrevet 29. oktober 2008 Barnearbeider var totalt 4 år da jeg gikk på videregående ihvertfall, med 2 år på skole og 2 år som lærling. Tror det er samme opplegg i dag. Trenger ikke å ha studiekompetanse, men må ha fullført videregående utdanning, fikk jeg beskjed om. Jeg har bare fagbrev, og det er innen et fag som har lite med barn å gjøre. Men om de mener at man skal ha fullført læretiden også, så man må ha fagbrev, eller om det holder å ha gjort skoledelen ferdig, er jeg usikker på. Var uansett ikke no problem for meg :D Søk på STS eller EF på internett du, vibeke, så får du nok opp kontaktinfo et eller annet sted. Men hva var det de som reiste med EF ikke var så fornøyd med da?
Gjest Gjest_Vibeke_* Skrevet 29. oktober 2008 #74 Skrevet 29. oktober 2008 Nå har jeg påmeldt meg, og skrevet alt. Eneste som gjenstår er å sende noen papirer til USA tror jeg det var :-) Synes det er så mye informasjon som skal inn, så det tar litt tid før jeg forstår helt. Jeg fullfører 2 året på barn og ungdom, drar til usa også når jeg kommer hjem tar jeg lærlingtiden. Har ikke hørt at det var noe problem jeg da. Tror ikke de er så nøye på det med 200 timer, fordi jeg hadde vel 134 timer eller noe sånt, og det gikk fint!
malicious Skrevet 29. oktober 2008 #75 Skrevet 29. oktober 2008 De au pairene jeg har snakket med som har EF sa at de synes gruppene var så små. Min aupairgruppe har ca. 50 aupairer. mens EF sine, eller cultural care hadde smågrupper på 10-20 stk. Og de månedlige møtene var visst ikke noe særlig. men du kan jo dømme selv, når du kommer dit Kjartan! Folk mener jo forskjellige ting. jeg er hvertfall fornøyd med mitt opplegg. Area Directoren min er veldig alright og hun ringer hele tiden og bryr seg om hvordan vi har det. Forrige fredag hadde vi aupairmøte i et haunted house. De pynter, steller og styrer med haunted houses rundt halloween, men live actors etc var artig!
Gjest Gerd jorun Skrevet 11. desember 2008 #76 Skrevet 11. desember 2008 Fullført videregående utdanning er fullført feks 2 år Helse og sosial. Du må ikke ha studiekompetanse etter det jeg har hørt! Det med 200 timer dokumentert barnepass er at hvis du vil passe barn UNDER 2år, må du ha 200 timer dokumentert barnepass av barn UNDER 2 år!
malicious Skrevet 16. desember 2008 #77 Skrevet 16. desember 2008 gleder du deg kjartan? Er jo snart januar alt!!
Kjartan Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #78 Skrevet 5. januar 2009 Alright!! Da er jeg på vei:) Ligger på et hotellrom i Frankfurt nå, fordi flyet fra gardermoen var forsinka, så vi rakk ikke flyet til New York. Men jeg har fått tatt meg et bad, og har eget rom, så jeg klager ikke;) Kl halv 9 i mårra tidlig går flyet. Er skikkelig spent nå ja!! Skal skrive så fort jeg har fått ordna meg hos vertsfamilien, og ting er litt oppe og går:)
malicious Skrevet 6. januar 2009 #79 Skrevet 6. januar 2009 lovely! Gleder meg til neste gang du skriver. Jeg på min side har det supert. vært her i 5 måneder snart. Hvor ble tiden av? Har opprettet en blogg, som jeg skriver i ganske ofte. www.yetanotherline.com For de som vil bli aupair, er aupair eller bare vil lese
Kjartan Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #80 Skrevet 27. januar 2009 (endret) Hallois!! Da er jeg i Texas!! And I'm lovin it :D Landskapet her er sinnsykt annerledes fra hjemme, og nå i jaunar har det flere ganger vært godt over 20 grader på dagen (i gode, gamle Celcius. Har ikke vent meg litt Fahrenheit enda) For å begynne på begynnelsen: Au pair skolen var bare siiiinnsykt gøy! Synd den ikke varte lenger, syns jeg.... Aldri har jeg gått på skole med sååååå mange hotte babes på en gang før... Og flere av de var faktisk interessert i meg også!! Roomiesene mine var også veldig greie, selv om engelsken dems var så som så. Det var en fra Tsjekkia, en fra Mexico (som forøvrig snakket i søvne hver natt, veldig artig ), og en fra Brasil. Var litt som i militæret, der alle er kompiser den første tiden, og man har et veldig bra samhold. Gleder meg til å reise litt rundt å besøke dem. Bare synd de fleste bor på østkysten da.... Første stopp blir nok Colorado, for å besøke to jenter fra klassen min. Deretter Florida!! Da jeg gikk av flyet i Charlotte og ventet på flyet som skulle ta meg til Austin, følte jeg meg plutselig utrolig ensom og langt hjemmefra... Har aldri opplevd det så ekstremt før, ikke engang da jeg kom til Afghanistan. Den nærmeste bekjente jeg hadde nå var ei thailandsk au pair i klassen, som bor i Austin, nesten en time unna meg.... Den første timen hadde jeg mest lyst til å gå inn på nærmeste WC og grine. Men man er da mann, så jeg tok meg sammen og kjøpte meg en kanelbolle på Cinnabun istedet. Den var full av smør, sukker og kanel inni, dekket med no melisgreier, og GRIIIISEGOD!!! Jeg ble litt småkvalm etter halvparten, men jeg er av typen som ikke lar meg stoppe av småting som at jeg blir kvalm når jeg spiser noe godt, så hele greia gled ned uten problemer, annet enn at jeg følte meg litt uggen, og meeeget usunn etterpå.... Flyet til Austin ble flere timer forsinka, så jeg måtte ringe vertsfamilien og fortelle det. Da jeg kom fram, var det kun faren som møtte meg, det var for seint for barna å komme, og moren var hjemme med de. Lufta var skikkelig klam og varm, fikk litt sydenfølelse da jeg gikk rundt på flyplassen! Det skjedde ikke no mer spennende den dagen, kom hjem til familien, spiste kveldsmat og la meg. Huset er forøvrig ganske stort, og familien har en svær tomt, med rådyr som kommer morgen og kveld for å bli mata Første dagen var jeg med faren på basketball kamp, som forsåvidt var ok. Det som var mest artig med det var alt opplegger rundt selve kampen, syns jeg. Selv collegematcher gjør de myyye mer ut av enn en landskamp hjemme i Norge. Etter kampen fikk jeg mld fra en kompis som lurte på om jeg skulle ut den kvelden.... Merket at jeg fikk hjemlengsel, og alt ble igrunn veldig overveldende. Så mye annerledes på en gang. Andre hus, annet landskap, andre veiskilt, andre biler(pickupene her er forørvig så schvære at det er helt latterlig!!), annen mat, andre penger, annet språk, og ikke minst alle de nye luktene! Tror jeg luktet ca 1000 nye lukter ila de første dagene jeg var her.... Det var også kjipt å være helt venneløs her, jeg savnet alle de nye vennene mine fra au pair skolen mest faktisk. Var så mange der jeg gjerne ville bli bedre kjent med.... Dette ble igrunn veeeeldig langt, og jeg har bare kommet til 2. dagen....! For evt bekymrede lesere :gjeiper: vil jeg bare si at det går mye bedre nå enn på dag 2. Var på fest i helga og ble kjent med endel nye folk. Au pairene i Austin har inkludert meg i gjengen deres, og jeg blir forhåpentligvis frivillig brannmann her i Wimberley snart!! I tillegg har jeg blitt kvitt endel av spekket som sakte men sikkert hadde bygd seg opp siste halvdel av forrige år Jobber forøvrig ikke mange timene om dagen heller. Så jeg skal ikke klage, og angrer ikke i det hele tatt på at jeg dro! Kanskje jeg starter en blogg etterhvert, om ikke annet for å ha en dagbok å se tilbake på seinere i livet. Har forresten lest litt i din, mailicious Endret 27. januar 2009 av Kjartan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå