Kjartan Skrevet 12. mai 2008 #1 Skrevet 12. mai 2008 etter å prata med noen damer som dreiv et au pair byrå i helga, har jeg bestemt meg for å prøve meg som au pair et år. men har et par spørsmål ang det. er det noen av de som driver med sånt jeg bør styre unna? evt noen som anbefales? har hørt om så mange som har lagt på seg så mye i løpet av året de har vært der. iom at det blir vertsfamilien som kjøper inn mat og sånt må jeg vel bare finne meg i å spise masse usunn mat hvis det er all maten de kjøper? har det vært et stort problem for dere som har vært au pair? kan se for meg at det blir vanskelig å overtale en hel familie til å legge om til sunnere kosthold bare for min skyld.... har man noen gang fri lenge nok til å reise på ferie et eller annet sted på egen hånd, eller er det jobbing hele tiden? hvordan har mulighetene til å dra på byen og sånt i helgene vært? hvordan er mulighetene for å drive med en organisert idrett der? vil man få tid til å dra på treninger på ettermiddag/kveld i uka? noe annet man må tenke på før man drar avgårde?
Kjartan Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #2 Skrevet 13. mai 2008 (endret) kom igjen a!!! er det ingen som har noe å komme med?? burde jeg posta den i en annen kategori? sendte inn søknad til sts. de virka seriøse og var mest oversiktlige på utgifter og sånt. er det et bra valg? Endret 13. mai 2008 av Kjartan
Gjest Sandie Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 Mulig jeg tar feil,men har det ikke vært noe tull med STS-Au-Pair?Jeg mener å ha sett det på TV2 Hjelper deg,og i VG..De som jobbet gikk visst under slavekontrakter uten muligheter for fritid.Au-pair byrået du har kontakt med vet vel mer om prakstiske forhold?Det eneste jeg vet er at Marcus Schenkenberg startet sin karriere som au-pair.Det var da han ble oppdaget av en talenspeider.Så at dette kan være et smart karrieretrekk også for en ung mann er det ingen tvil om
mcsnack Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 jeg synes ærlig talt at det er bullshit å melde seg på et organisert opplegg der, DU skal betale masse penger, for å jobbe for en familie i usa, som igjen betaler deg lommepenger! STS tjener driitfett på at jenter i feks Norge er desperate etter å få oppleve litt amerikasnk kultur. De fleste familier som skaffer seg au pair, gjør det fordi de trenger en nanny til barna sine, og bryr seg ikke mye om at de er utenlandske.. man kan selvfølgelig komme på godfot med familien etter en stund, eller motsatt.. Tingen er at det er FÅ familier som skaffer seg en au pair bare for at hun skal få kose seg i usa og gjøre alt hun vil.. sorry altså! For meg, så høres det rett og sle4tt ut som at du burde hoppet på et high school utvekslings program tidligere, da dette kan stemme mye bedre overens med forhåpningene dine!!! (organisert idrett??) Det finnes mange mange nettsider der folk som ønsker au pair kan komme i kontakt med au pairer rundt omkring i verden, der du først kan bli kjent med familier og finne ut om du tror du vil trives hos dem, for så å kjøpe deg flybillett, og kjøre ditt eget løp.. med mindre du er helt hjelpesløs og vil betale tusenvis av kroner, for "administrativt arbeid" som aupair-organisasjoner som sts driver med? 2
Pebbles Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har selv vært aupair i USA gjennom STS.. STS sammarbeider med et aupair firma i usa som heter AuPairCare. De hadde måntlige samlinger med aupaier fra hele området, og en kontakt person som man kunne ta kontakt med viss det var noe man lurte på. Arbeidstiden var litt forskjellig, men man jobbet max 45 timer i uken og hadde minimum 1,5 dag fri i uken. "Lønna" var på 139,05$ i uken (2005/2006), og holdt for min del helt fint. Man har også rett til 2 uker ferie. For å få godkjent året, må man også ha 6 semesterpoeng på college/universitet. For å gå ut på byen, må man være 21 år. Det kommer veldig ann på familien om de lar deg gå ut/være lenge ute.. Hørte om mangen som hadde en fast tid de måtte være hjemme, spes. når de skulle passe barna dagen etter på. Tror det er mer "regler" når man reiser gjennom et aupair firma, enn når man reiser alene bort for å arbeide, man får også visum for et helt år. Aupair firmaene sjekker ut familiene før man kommer og godkjenner de. Lykke til med aupair statusen
Kjartan Skrevet 15. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. mai 2008 hvem i all verden er marcus schenkenberg?? mcsnack: er dette noe du har erfaring med eller bare antar du at det er sånn? syns det virker som en grei deal å betale drøyt 1500 kr for at de får tak i alt av søknader, forsikring, kontrakter osv enn å måtte styre med alt det selv. tiden jeg ville brukt på det på egenhånd kan jeg istedet bruke på å jobbe og tjene de kronene det koster. er jo også greit å ha muligheten til å skifte vertsfamilie hvis det skjærer seg. UngInfo anbefaler også at man reiser gjennom et byrå, regner med at de er ganske upartiske. Pebbles: hva mener du med at man må ta 6 semesterpoeng ila året for å få det godkjent? er man nødt til å studere mens man er der for å få dra? jeg har ikke studiekompetanse enda engang da,så det spørs vel om jeg kan studere på college...? noe av grunnen til jeg drar er for å sjekke muligheten for andre jobber i landet etterpå. har lenge hatt en drøm om å jobbe som brannmann der, hadde vært greit å finne ut om det i det hele tatt er en overkommelig drøm. hvor mye kom hele opplegget på når du hadde betalt programavgift, billett, helsesjekk, visumsøknad og alle andre avgifter i forbindelse med oppholdet? er nå satt opp på intervju på mandag, gleder meg til å finne ut mer!!
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 Jeg vil absolutt anbefale deg å reise via byrå, da skaffer de deg alt av arbeids-/oppholdstillatelser etc. En venninne av meg reiste på egenhånd, fant familien på nettet via en eller annen au-pair side, fikk flybillett og dro av sted. Det gikk forsåvidt greit, hun kom godt overens med familien og de var greie (fikk grei lønn, jobbet ca 9 timer pr dag, fri de fleste helgene, disponerte bil etc.). Problemet var at hun var "ulovlig", hun hadde ikke arbeidstillatelse og var i USA på turistvisum som var gyldig i 3 mnd. Hun dro hjem på 1 mnd juleferie for å "fornye" visumet og da hun skulle tilbake til USA ble hun stoppet i immigration i New York, de hadde skjønt at hun jobbet ulovlig som au-pair og etter lange avhør ble hun sendt tilbake til Paris (fløy Oslo-Paris-New York) og måtte selv betale flybillett fra Paris til Oslo. Hun fikk også innreiseforbud til USA, husker ikke for hvor lenge.
Frk. Fie Skrevet 15. mai 2008 #8 Skrevet 15. mai 2008 Var selv Au-pair etter videregående, storkosa meg! Det er helt klart noe av det mest fornuftige jeg har gjort ift personlig utvikling, synes det var kjempestas å være langt unna alt og alle kjente. Var max heldig med vertsfamilien, har besøkt de to ganger siden jeg dro derfra. Fikk stor frihet, "egen" bil, og følte meg absolutt inkludert i familien. Hadde overhodet ikke hjemlengsel, og angra aldri på at jeg brukte ett år i USA. For meg var ikke studier på High school noe alternativ, å reise som Au-pair synes jeg å huske kosta noen få lapper? Som du selv er inne på: om du skal ta imot råd så vær sikker på at de kommer fra folk som vet hva de snakker om;) Ønsker deg lykke til, dette blir spennende!
Gjest Gjestfrid Skrevet 16. mai 2008 #9 Skrevet 16. mai 2008 har hørt om så mange som har lagt på seg så mye i løpet av året de har vært der. iom at det blir vertsfamilien som kjøper inn mat og sånt må jeg vel bare finne meg i å spise masse usunn mat hvis det er all maten de kjøper? har det vært et stort problem for dere som har vært au pair? kan se for meg at det blir vanskelig å overtale en hel familie til å legge om til sunnere kosthold bare for min skyld.... Det vil nok uansett gå fint an å finne noe sunt i et amerikansk kjøleskap. Dessuten har jeg hørt om mange au pairer som har blitt satt til å lage mat (selv om det strengt tatt er utenfor arbeidsområdet deres), så jeg synes ikke du skal bekymre deg for det;) Angående organisert idrett, så er det meste av idretten i USA tilknyttet skoler, colleger, uiversiteter og bedrifter. Det er vanskelig å finne idrettslag av typen vi har er hjemme (det er noa av det jeg synes var det kjipeste med å bo der etter skolealder..)
Pebbles Skrevet 16. mai 2008 #10 Skrevet 16. mai 2008 (endret) Det vil nok uansett gå fint an å finne noe sunt i et amerikansk kjøleskap. Dessuten har jeg hørt om mange au pairer som har blitt satt til å lage mat (selv om det strengt tatt er utenfor arbeidsområdet deres), så jeg synes ikke du skal bekymre deg for det;) Jeg tok av iallefall 5 kilo på det året jeg var i usa, og kan ikke si at jeg spiste så veldig sunt når jeg kjøpte mat til meg selv (ble litt sjokoladespising) :gjeiper: Ang. semesterpoeng var det iallefall slik at det måtte taes når jeg var der.. står noe her aupaircare sine sider..(semesterpoengene mine tok jeg vet at jeg drog på tur og sendte bare inn noen oppgaver etter turen, dette ble endret på rett etter jeg var på turen slik at slike turer ikke kunne taes for semestermoengene.. ) Om du ikke kan ta kurs fordi du ikke har studiekompetanse må du nesten spørre om på intervjuet.. Lykke til Endret 16. mai 2008 av Pebbles
malicious Skrevet 18. mai 2008 #11 Skrevet 18. mai 2008 Gjennom STS velger du jo vertsfamilie selv. Så sjansen for at du ender opp hos en familie med ekstreme matvaner er jo opp til deg selv. Når det gjelder studiepoeng så måtte man sende inn vitnemål fra VGS, ellers bevis på at du har studiekompetanse, for uten den kunne man ikke studere på College, stod det på STS sine hjemmesider. Jeg også sendte en søknad for 4 dager siden om Au Pair i USA. Lykke til
Pebbles Skrevet 19. mai 2008 #12 Skrevet 19. mai 2008 HeiHei Hvordan gikk det på intervju i dag Kjartan? Blir det AuPair av deg? Har du satt opp ønske om hvor du ønsker å være i USA?
Kjartan Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 21. mai 2008 (endret) hei, intervjuet gikk ganske bra! vet ikke hvor jeg havner enda da. eneste som kanskje kan være litt pes er at jeg ikke har studiekompetanse, men hun som intervjua meg regna med at de ikke var så kjempenøye på det, og at det skulle gå i orden. skal på et intervju med et annet byrå i morgen, får se hva de sier. regner med at det bli usa på meg til høsten ihvertfall!! jeg gleder meg så sinnsykt!! takk for alle svar, og lykke til du også malicious hvor og når har du søkt? Endret 21. mai 2008 av Kjartan
malicious Skrevet 21. mai 2008 #14 Skrevet 21. mai 2008 Jeg skal på intervju i morgen, halv seks :-) regner med at det går greit, og at jeg får dratt i august. valgte sørstatene, liker best sol og varme. bare søkt gjennom STS, da jeg har hørt skrekkhistorier om EF. :/
Kjartan Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 22. mai 2008 (endret) da har jeg vært på intervju med EF også, tror nok det blir de jeg reiser med gitt. fikk mye grundigere og mer utfyllende info av hu dama derfra. + at jeg sparer noen 1000-lapper hvis jeg sender inn søknaden innen slutten av mnd. at jeg ikke hadde studiekompetanse var ikke no problem, så lenge jeg hadde fullført utdannelsen!! nordmenn var visst kjempepopulære der, og i og med at de nettopp har starta i norge har de ikke så mange å ta av foreløpig så det var som regel bare å velge og vrake i familier for oss åhh,som jeg gleder meg!! Endret 22. mai 2008 av Kjartan
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2008 #16 Skrevet 22. mai 2008 Du har vel ikke fullført utdannelsen hvis du ikke har studiekompetanse?????
malicious Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 Artig. Jeg reiser med STS. Hvorhen drar du Kjartan? Jeg skal mest sannsynlig til Sør-California :-)
glitter-89 Skrevet 22. mai 2008 #18 Skrevet 22. mai 2008 Hei:) Har hatt dårlig erfaring med EF sitt opplegg, og ble overhodet ikke fulgt opp etter at jeg reiste, men varierer sikkert. Dette var som utvekslingsstudent. Min søster derimot var bortreist som au pair i et år, og hun måtte bo i garasjen til familien, og fikk ikke lov til å oppholde seg i huset til familien med mindre det var for å passe gutten deres. Generelt sett var vel ikke familien så veldig hyggelig, og hun spiste ikke sammen med familien, og fikk lite fritid. Er nok mange som kun er ute etter litt billig arbeidskraft, men samtidig er det nok også de som setter pris på au pairene og er intr. i lære om en ny kultur osv:) Lykke til ialllfall:)
Kjartan Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #19 Skrevet 23. mai 2008 (endret) det hørtes ut som en kjip opplevelse gitt... reiste hun med EF eller? sa hun ifra at hun hadde havna i en dårlig familie? hun dama fra EF sa at det var mange av jentene, særlig de yngre, som ikke sa ifra selv at de hadde havnet i en dårlig familie, men heller regnet med at de skulle oppdage det på egenhånd. og det kjønner jeg at ikke er like lett bestandig. må vel være LITT skeptisk til det en representant fra byrået sier, men er villig til å ta den sjansen. har da hørt om mange som har fått byttet familie når de har hatt problemer også. vet ikke helt hvor jeg skal dra enda, er keen på california el florida, men er helt åpen for andre steder også. så lenge de har svømmebasseng:p men har du fått plass og greier allerede? har ikke hørt no mer fra STS enda jeg, var på intervju der på mandag. joda,har fullført utdannelsen. har fagbrev nå. Endret 23. mai 2008 av Kjartan
malicious Skrevet 23. mai 2008 #20 Skrevet 23. mai 2008 Jeg spurte nettopp om det der. "hvordan er det om man vil bytte familie feks?" fikk da til svar at de hovedsaklig vil prøve og fikse problemet. For meg høres det ut som en liten sjanse for å få bytte, eller at det er helt ekstreme tilfeller at de lar deg bytte. Dette var da ihvertfall fra STS. Man blir midlertidig akseptert, man må sende inn alle papirene før man blir godkjent ordentlig. Pluss å betale programavgiften. Kunne ta opp til 2-3 uker, sa hun som intervjuet meg. Den skal jo tross alt gjennom 2-3 instanser. STS skal gå gjennom søknaden og alle spørsmålene, samt at Aupaircare i USA også skal ha papirene. Fordelen med STS er jo at man velger familie selv. Gjennom EF får man forskjellige tilbud som man kan takke ja eller nei til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå