Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ei jente på 16 år som skal til gyneskolog fordi jeg har så vondt i underlivet. Den vanlige legen min ville ikke undersøke meg fordi jeg er jomfru. Han sa at han kunne komme til å gjøre mer skade enn nytte fordi jeg er veldig, veldig trang der nede, så han sendte brev til gynekolog i stedet fordi de har andre måter å undersøke på. Andre instrumenter eller noe...

Nå har jeg fått brev fra gynekologen hvor det står at jeg ikke må spise før undersøkelsen.

Er det noen som har vært gjennom det samme og vet hva slags undersøkelse det kan være snakk om siden jeg ikke må spise først?

Hilsen Tonje.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Det er ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn det er. :)

Legen har et såkalt spekulum som han bruker til å åpne livmorhalsen med. Det fungerer som en form for tang, jo mer han presser, jo mer åpner spekelet - og dermed livmorhalsen seg. Så du trenger ikke bekymre deg for at du er for trang. Med litt krefter kommer legen til vettu. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er ei jente på 16 år som skal til gyneskolog fordi jeg har så vondt i underlivet. Den vanlige legen min ville ikke undersøke meg fordi jeg er jomfru. Han sa at han kunne komme til å gjøre mer skade enn nytte fordi jeg er veldig, veldig trang der nede, så han sendte brev til gynekolog i stedet fordi de har andre måter å undersøke på. Andre instrumenter eller noe...

Nå har jeg fått brev fra gynekologen hvor det står at jeg ikke må spise før undersøkelsen.

Er det noen som har vært gjennom det samme og vet hva slags undersøkelse det kan være snakk om siden jeg ikke må spise først?

Hilsen Tonje.

Kan det være en slik utvendig undersøkelse kanskje?Hvor legen går over mage- og livmorregionen med et ultralydapparat eller noe lignende?Jeg vet ikke sikkert.Men en venninne av meg som er lege har snakket om at dette er en måte å undersøke spesielt unge og/eller engstelige pasienter på..Dersom jeg var deg,ville jeg ringt til den aktuelle gynekologen og spurt hva slags undersøkelse det er snakk om.

Gjest rompetroll
Skrevet

At du er jomfru har ingenting å si, men du må regne med at det blør litt hvis legen bryter hinna. Men såpass tåler du sikkert.

Skrevet
At du er jomfru har ingenting å si, men du må regne med at det blør litt hvis legen bryter hinna. Men såpass tåler du sikkert.

Og hvem har stilt spørsmålet som dette var et svar på, da? :klø:

ts:

Jeg vil også anbefale deg å ringe til gynekologen og spørre hva undersøkelsen går ut på. Jeg har aldri opplved å få beskjed om å ikke spise før gu.

Lykke til, håper de finner ut hva smertene skyldes:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil tro det nettopp er derfor jenta har blitt henvist til gynekolog. De fleste leger ønsker ikke å bryte jomfruhinna på en jente med mindre det er svært god grunn for å gjøre det.

Gjest Gjest
Skrevet

Faste er stort sett kun vanlig ved narkose, så dette var merkelig. Men kan og være at det er mer plass i tarmsystemet ol om det er tomt, men da må du faste ganske lenge.

Ring og spør, virker uansett som du har fått ganske dårlig informasjon, og det er det ikke noe poeng i å finne seg i :)

Gjest Kultura
Skrevet

Jeg tok innvendig ultralyd for en stund siden, og da fortalte gynekologen at noen ganger var sikten dårlig fordi innholdet i tykktarmen lå i veien. Så det kan være en grunn til at du ikke bør spise før undersøkelsen.

Gjest Gjest
Skrevet

Tarminnhold skygger for "innsyn" med ultralyd, mest aktuelt hvis undersøkelsen skal gjøres med ultralydapparatet på magen (i motsetning til det som brukes i skjeden). Legen vil gjerne prøve å undersøke via bukveggen siden du er jomfru.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...