Gå til innhold

Endre livsstil


Gjest Gjest_vivi_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_vivi_*

Jeg har funnet ut at familien (jeg har to barn) trenger å endre livsstil og dette må jeg ha hjelp til. Vi spiser dårlig og beveger oss for lite, men greier ikke å bryte ut av vanen. Hvor kan man skaffe seg hjelp til en livsstilsendring, vi trenger noen som hjelper til med innkjøp av riktige matvarer og det å sette de sammen på en god måte, samt noen til å finne aktiviteter vi kan gjøre og gi oss ett spark bak?

Nå høres det ut som vi spiser sjokoladepudding til middag og bare sitter i sofaen, vi gjør ikke det. Men vi har ofte lettvint mat (boks eller ris/spaghetti med en eller annen saus) da jeg jobber mye og ungene "ikke liker" grønnsaker, poteter, musli og masse masse mer, dårlig på fisk bl.a. Vi (dvs jeg) er nok (litt) late, men går innimellom en tur (for sjelden naturligvis) og er mye ute i hagen og spiller fotball, håndball og ellers pusler med ting.

For å nevne en vanlig dag:

06.45 opp

> frokost > ett par brødskiver, men ikke melk (liker det ikke) kaffe på meg

08.00 til skole og jobb

>lunsj i løpet av dagen

Skolemelk og brødskiver til barna, jeg kjøper brød i kantina m/kaffe

> ca 16.30- 17.00 Hente på SFO (hvor ungene får brød og rå grønnsaker)

> innom butikken, må finne noe lettvint til middag......

17.30-18.00 Middag..... noe lettvint

18.00 -ca 19.30 Lekselesing, oppvask, klesvask etc.

Ca 19.30 Kos i sofaen deretter >Badet med klargjøring av ungene som skal være i seng før kl 21, kanskje en brødskive eller to til kvelds.

21.00 ungene har lagt seg og mor dumper ned i sofaen og blir der til det er natta.

Vi spiser snop kun på lørdag > bortsettfra at mor jukser av og til(kiosk ved jobben) og nå når varmen har kommet kan det bli en is innimellom

Jeg skjønner at det er jeg som må endre meg og derigjennom kommer ungene etter, men trenger sårt til litt hjelp. Personlig trener/livsstilsterapeut f.eks (bare det nå ikke velter hele økonomien, er jo alene med to barn, hus og hjem), har forsøkt å planlegge selv mang en gang, men det skjærer seg første mandagen hver gang.

Må vel nevne at vi bor på landet og at treningsstudioer som kan ha persolige trenere f.eks ikke finnes i nabolaget akkurat.

Noen som vet hvor man kan få hjelp til livsstilsendring eller lignende > tar i mot alle tips og råd med åpne armer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja.. kanskje ikke noen stor livsstilsendring ettersom jeg alltid har vært i aktivitet, men jeg merket forskjell og fikk bedre samvittighet da vi begynte å bruke salat til nesten hver middag ( de gangene vi ikke har det, spiser vi grøt o.l. som ikke akkurat passer så godt sammen med salat), selv om vi hadde noe lettvint til middag.

Kanskje dere kan finne dere en sport dere kan drive på med sammen, f.eks kampsport, ridning, orientering eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...