Liv T. Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 Regner med det er mange her inne på forumet med eller uten hunder som har mange forskjellige motstridende tanker omkring hunderaser. Med det tenkte jeg feks. på at en hund kan være perfekt i øynene til en person, mens en annen person ser et stygt monster i samme rase. Litt om meg selv og min hund: Jeg er førstegangshundeeier (sammen med samboer) og hunden vår er en dobermann tispe.... Jeg har til dags dato ikke lest en eneste plass at dobermann er en rase som passer for førstegangshundeeiere... Men vi har aldri hatt problemer med vår hund. Hun er stabil og god i gemyttet. Myk og kjælen, spretten og leken. Glad i alle hunder. (Riktignok redd for de hundene som vil spise henne men hun bærer ikke nag..) Hun trenger heller ikke allverdens med aktivisering. Noen dager får hun 10 min. tur, andre dager 1t. Folk tror hun er farlig. At hun er en kamphund. At hun vil spise de små gneldrebikkjene med små søte diamantbånd rundt halsen.. Vi synes hun er liten. Vi kaller henne den lille valpen vår. Hun er 64cm i mankehøyde...men det kan vi liksom ikke se.. Hun har vaktinnstinkter. Spesielt rettet mot de farlige kattene i gaten vår. Av og til bjeffer hun på mannfolk i mørke klær om kvelden. Men de får lov til å kose med henne om de tørr komme nærmere. Men det vet ikke de.. (Hun legger seg stort sett på ryggen for alt og alle. Men det er en hemmelighet). Hun er mentaltestet (funksjonsanalysert) sammen med resten av kullsøsknene sine. Det gikk fint for alle sammen. De er trivlige og stabile hunder. Jeg har møtt mange normale, oppegående mennesker med dobermann. Jeg har møtt mange som har lyst på dobermann etter å ha møtt min hund.. Men jeg har også møtt mennesker med dobermann som kanskje ikke skulle hatt det. Og det gjør meg trist. Hvor ofte ser du narkomane eller kriminelle med golden retriver? Eller puddler? Hvorfor må de ha "tøffe" hunder? Og hvorfor er de ekkle hundene i skummle filmer aldri Yorkshire Terrier? Og hvorfor blir vi mer påvirket av det negative om en rase, enn det positive? Og hvorfor tror vi det ikke når noen sier at den skummle hunden deres er snill som et lam? Hunden min vil aldri spise deg eller hunden din uansett hvor farlig den ser ut. Men den lille teacup-size-knurre-bikkja di skremmer meg, så vennligst hold den godt, og la oss passere i fred..
Gjest Evine Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Regner med det er mange her inne på forumet med eller uten hunder som har mange forskjellige motstridende tanker omkring hunderaser. Med det tenkte jeg feks. på at en hund kan være perfekt i øynene til en person, mens en annen person ser et stygt monster i samme rase. Litt om meg selv og min hund: Jeg er førstegangshundeeier (sammen med samboer) og hunden vår er en dobermann tispe.... Jeg har til dags dato ikke lest en eneste plass at dobermann er en rase som passer for førstegangshundeeiere... Men vi har aldri hatt problemer med vår hund. Hun er stabil og god i gemyttet. Myk og kjælen, spretten og leken. Glad i alle hunder. (Riktignok redd for de hundene som vil spise henne men hun bærer ikke nag..) Hun trenger heller ikke allverdens med aktivisering. Noen dager får hun 10 min. tur, andre dager 1t. Folk tror hun er farlig. At hun er en kamphund. At hun vil spise de små gneldrebikkjene med små søte diamantbånd rundt halsen.. Vi synes hun er liten. Vi kaller henne den lille valpen vår. Hun er 64cm i mankehøyde...men det kan vi liksom ikke se.. Hun har vaktinnstinkter. Spesielt rettet mot de farlige kattene i gaten vår. Av og til bjeffer hun på mannfolk i mørke klær om kvelden. Men de får lov til å kose med henne om de tørr komme nærmere. Men det vet ikke de.. (Hun legger seg stort sett på ryggen for alt og alle. Men det er en hemmelighet). Hun er mentaltestet (funksjonsanalysert) sammen med resten av kullsøsknene sine. Det gikk fint for alle sammen. De er trivlige og stabile hunder. Jeg har møtt mange normale, oppegående mennesker med dobermann. Jeg har møtt mange som har lyst på dobermann etter å ha møtt min hund.. Men jeg har også møtt mennesker med dobermann som kanskje ikke skulle hatt det. Og det gjør meg trist. Hvor ofte ser du narkomane eller kriminelle med golden retriver? Eller puddler? Hvorfor må de ha "tøffe" hunder? Og hvorfor er de ekkle hundene i skummle filmer aldri Yorkshire Terrier? Og hvorfor blir vi mer påvirket av det negative om en rase, enn det positive? Og hvorfor tror vi det ikke når noen sier at den skummle hunden deres er snill som et lam? Hunden min vil aldri spise deg eller hunden din uansett hvor farlig den ser ut. Men den lille teacup-size-knurre-bikkja di skremmer meg, så vennligst hold den godt, og la oss passere i fred.. Jeg synes du fremmer egne vrangforestillinger her også .. Det dummeste jeg leser er: At hun vil spise de små gneldrebikkjene med små søte diamantbånd rundt halsen.. Hvorfor betegnes alle små hunder som gneldrebikjer? Og diamantbånd? Hvorfor er du så vanvittig nedlatende mot andre raser enn din egen? Du kan ikke forvente respekt når du slenger om deg med slike fordommer selv.
Gjest antigartner Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 Og hvorfor er de ekkle hundene i skummle filmer aldri Yorkshire Terrier? Små terriere er ingen favoritt her heller... Har gjort meg mange av de samme tankene som deg. Det at en del raser har dårlig rykte kommer nok ofte av den typen eiere den bestemte rasen tiltrekker seg. Riktig oppdragelse har mye å si. Samtidig har jo forskjellige raser ganske forskjellige rasetypiske trekk. (Utover utseendet, selvfølgelig.) Noen har mer jaktinnstinkter enn andre. Mange har vaktinstinkt, mens noen ikke er så utpregede voktere. Noen kan trenes til å bli "skarpe", mens andre raser ikke blir det. Jeg synes det ser ut som kriminelle og narkomane gjerne velger hunder av den skarpe typen. Dette gjetter jeg at er relatert til behov for både forsvar og angrep... Vi har også en stor hund av typen "ikke nybegynnerhund", med et utseende som mange synes er litt skummelt. Denne hunden er både snill, myk og svært rolig. Det vet imidlertid ikke de eldre damene som går omveger rundt oss når vi møter dem på våre lufteturer. Vi tar alltid hunden tett inntil oss når vi møter noen på tur, og hunden går aldri løs. Dette bl.a. for ikke å skremme folk og andre dyr unødig. I tillegg vil nesten alle hundeeiere si at hunden deres er snill, men vi vet alle sammen at dette ikke bestandig er tilfelle. Vi må bare respektere at ikke alle er like begeistret for hunden vår som vi selv er.
Liv T. Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. mai 2008 Jeg synes du fremmer egne vrangforestillinger her også .. Det dummeste jeg leser er: Hvorfor betegnes alle små hunder som gneldrebikjer? Og diamantbånd? Hvorfor er du så vanvittig nedlatende mot andre raser enn din egen? Du kan ikke forvente respekt når du slenger om deg med slike fordommer selv. Ironien gikk kanskje over hodet på deg? Beklager. Jeg sier jo ingen steder i innlegget at jeg ikke gjør det samme selv, sant? :-) Indirekte legger jeg ut en hel del med egne fordommer, og det var meningen min også. PS! Hunden min har også diamant halsbånd. Vet ikke om det gjør saken bedre eller ei for deg.
dema Skrevet 11. mai 2008 #5 Skrevet 11. mai 2008 Regner med det er mange her inne på forumet med eller uten hunder som har mange forskjellige motstridende tanker omkring hunderaser. Med det tenkte jeg feks. på at en hund kan være perfekt i øynene til en person, mens en annen person ser et stygt monster i samme rase. Litt om meg selv og min hund: Jeg er førstegangshundeeier (sammen med samboer) og hunden vår er en dobermann tispe.... Jeg har til dags dato ikke lest en eneste plass at dobermann er en rase som passer for førstegangshundeeiere... Men vi har aldri hatt problemer med vår hund. Hun er stabil og god i gemyttet. Myk og kjælen, spretten og leken. Glad i alle hunder. (Riktignok redd for de hundene som vil spise henne men hun bærer ikke nag..) Hun trenger heller ikke allverdens med aktivisering. Noen dager får hun 10 min. tur, andre dager 1t. Folk tror hun er farlig. At hun er en kamphund. At hun vil spise de små gneldrebikkjene med små søte diamantbånd rundt halsen.. Vi synes hun er liten. Vi kaller henne den lille valpen vår. Hun er 64cm i mankehøyde...men det kan vi liksom ikke se.. Hun har vaktinnstinkter. Spesielt rettet mot de farlige kattene i gaten vår. Av og til bjeffer hun på mannfolk i mørke klær om kvelden. Men de får lov til å kose med henne om de tørr komme nærmere. Men det vet ikke de.. (Hun legger seg stort sett på ryggen for alt og alle. Men det er en hemmelighet). Hun er mentaltestet (funksjonsanalysert) sammen med resten av kullsøsknene sine. Det gikk fint for alle sammen. De er trivlige og stabile hunder. Jeg har møtt mange normale, oppegående mennesker med dobermann. Jeg har møtt mange som har lyst på dobermann etter å ha møtt min hund.. Men jeg har også møtt mennesker med dobermann som kanskje ikke skulle hatt det. Og det gjør meg trist. Hvor ofte ser du narkomane eller kriminelle med golden retriver? Eller puddler? Hvorfor må de ha "tøffe" hunder? Og hvorfor er de ekkle hundene i skummle filmer aldri Yorkshire Terrier? Og hvorfor blir vi mer påvirket av det negative om en rase, enn det positive? Og hvorfor tror vi det ikke når noen sier at den skummle hunden deres er snill som et lam? Hunden min vil aldri spise deg eller hunden din uansett hvor farlig den ser ut. Men den lille teacup-size-knurre-bikkja di skremmer meg, så vennligst hold den godt, og la oss passere i fred..
dema Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 Ironien gikk kanskje over hodet på deg? Beklager. Jeg sier jo ingen steder i innlegget at jeg ikke gjør det samme selv, sant? :-) Indirekte legger jeg ut en hel del med egne fordommer, og det var meningen min også. PS! Hunden min har også diamant halsbånd. Vet ikke om det gjør saken bedre eller ei for deg.
dema Skrevet 11. mai 2008 #7 Skrevet 11. mai 2008 :kaffe: jeg tror at uansett hvilken hunderase man har, blir man trygg på sin egen hund... har selv en liten hund med diamanthalsbånd, men den gneldrer ikke....
Gjest Evine Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 Ironien gikk kanskje over hodet på deg? Beklager. Jeg sier jo ingen steder i innlegget at jeg ikke gjør det samme selv, sant? :-) Indirekte legger jeg ut en hel del med egne fordommer, og det var meningen min også. PS! Hunden min har også diamant halsbånd. Vet ikke om det gjør saken bedre eller ei for deg. Jeg leser det du skriver .. og ikke mellom linjene. Så selvom du nå sier at du du er ironisk når du snakker om små gneldrebikjer med diamantbånd og tea-cup-size-gneldrebikjer så virker det unektelig nedlatende.
Liv T. Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. mai 2008 Jeg leser det du skriver .. og ikke mellom linjene. Så selvom du nå sier at du du er ironisk når du snakker om små gneldrebikjer med diamantbånd og tea-cup-size-gneldrebikjer så virker det unektelig nedlatende. Du vil bare krangle du :gjeiper: Så hvis jeg hadde hatt en liten hund og snakket "nedlatende" om store hunder, ville du brydd deg like mye? Føler du kanskje at favoritt-rasen din ble tråkket på i innlegget mitt? Hvis jeg fortalte deg at selv om dobermann er min første egne hund, men at jeg i oppveksten har levd med: Newfoundlander Labradorer Tibetansk Spaniel Papillon Og at jeg har masse fint å si om de rasene også.. I tillegg har jeg og samboeren min planlagt en hund til som skal være av liten rase. Nemlig dvergpincher. Eventuelt en Italiensk mynde (de er ganske små de også). Jeg er ikke en perfekt person. Jeg spiser for mye usunn mat, trener ikke nok, går ikke i kirken etc. I tillegg har jeg faktisk problemer med mange små hunderaser. Så min myte er at små hunder bjeffer mye og blir dillet altfor mye med av eierne sine. Hva er din hundemyte? :gjeiper:
Gjest Evine Skrevet 12. mai 2008 #10 Skrevet 12. mai 2008 Du vil bare krangle du :gjeiper: Så hvis jeg hadde hatt en liten hund og snakket "nedlatende" om store hunder, ville du brydd deg like mye? Føler du kanskje at favoritt-rasen din ble tråkket på i innlegget mitt? Hvis jeg fortalte deg at selv om dobermann er min første egne hund, men at jeg i oppveksten har levd med: Newfoundlander Labradorer Tibetansk Spaniel Papillon Og at jeg har masse fint å si om de rasene også.. I tillegg har jeg og samboeren min planlagt en hund til som skal være av liten rase. Nemlig dvergpincher. Eventuelt en Italiensk mynde (de er ganske små de også). Jeg er ikke en perfekt person. Jeg spiser for mye usunn mat, trener ikke nok, går ikke i kirken etc. I tillegg har jeg faktisk problemer med mange små hunderaser. Så min myte er at små hunder bjeffer mye og blir dillet altfor mye med av eierne sine. Hva er din hundemyte? :gjeiper: Feil - det er ikke noen myte - det er fordommer du kommer med.
birma Skrevet 12. mai 2008 #11 Skrevet 12. mai 2008 Ofte anbefales ikke raser som Dobermann, Schäfer, Rottweiler, Riesen Schnauzer g type "tøffere" hunder til førstegangskjøpende, men det kommer så veldig an på hvordan man som kjøper er og hva man vil med hunden. Har selv solgt en valp til førstegangseiere, dette var til og med en hannhund, men det fungerer helt utmerket, fordi de er villige til å jobbe med hunden og da har hund for å være aktive og trene med den. Jeg kjenner oppdrettere som ikke selger valper til førstegangskjøpende, de mener de trenger erfaring. Ja vel, greit nok det, men skal man da ha 10-15 år med f.eks en Golden Retriever da, som mange anbefaler første gang man skal ha hund, før man får seg den rasen man vil ha? Fornuft, evne til å ville løse eventuelle problemer, gå på kurs og tett samarbeid med oppdretter eller andre som kan hjelpe dersom det skulle oppstå situasjoner som man føler seg usikre i eller føler man ikke takler. Man trenger ikke 15 års erfaring med en annen rase da. Når det gjelder små gneldrehunder, så velger jeg å skryte av de som har miniatyrhunder og som behandler dem som hunder jeg, fremfor å kritisere de som behandler dem som små pynteduker - for disse finnes. Men treffer nå heldigvis på flere som har hunder under en viss størrelse som har dressur på dem og hundene er glade hunder som ikke henger i andre enden av et bånd og bjeffer. Om de har diamanthalsbånd eller annet, hver sin lyst, men jeg er ingen fan av å kle på hunder fordi det er så søtt da. Skal hunder ha på seg klær skal det være fordi de fryser. Noe jeg liker dårlig, og ser på som et større probem enn småhunder som gneldrer, er store hunder som henger i enden av et flexi-bånd og gneldrer. Da snakker vi om en eier som har et problem som denne burde få hjelp med. Til TS: Flott å lese dere er fornøyd med hunden deres. Dobermann er en praktfull rase - som alle andre, så lenge dne er i rette hender. :-)
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #12 Skrevet 12. mai 2008 Hun trenger heller ikke allverdens med aktivisering. Noen dager får hun 10 min. tur, andre dager 1t. Dette grenser til hva mange vil kalle dyreplageri. Hvorfor kjøpe en hunderase som trenger fysisk og mental stimulering dersom dere overhode ikke gidder å gi hunden det den trenger? Men det viktigste er kanskje å ha en hund som ser stor og tøff ut og ikke som alle andre dill-dal hunder, på tross av en liten selskapshund tydeligvis passer deres livsstil best. Innlegget ditt har ikke gjort annet enn å bekrefte hundeeier myter.
Gjest Gjest-M- Skrevet 12. mai 2008 #13 Skrevet 12. mai 2008 Vi har alle fordommer mot enkelte raser, bare å innrømme det først som sist. Selv har jeg innsett at det er som regel ikke rasen det er noe feil med, så sant det ikke handler om dårlig avl, men eieren. Altfor mange kjøper en hund fordi de syns den er søt. De har ikke satt seg inn i rasetypiske trekk, bruksområder, om det er en typisk familiehund osv. At hunden passer til deg, din familie og din livsstil, er det viktigste. Det er mange hunderaser foruten den jeg har selv, jeg kunne tenkt meg å ha, men er realist nok til å skjønne at for meg passer det ikke å ha en riesenschnauser, samme hvor flott jeg syns den er.
Liv T. Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 12. mai 2008 Dette grenser til hva mange vil kalle dyreplageri. Hvorfor kjøpe en hunderase som trenger fysisk og mental stimulering dersom dere overhode ikke gidder å gi hunden det den trenger? Men det viktigste er kanskje å ha en hund som ser stor og tøff ut og ikke som alle andre dill-dal hunder, på tross av en liten selskapshund tydeligvis passer deres livsstil best. Innlegget ditt har ikke gjort annet enn å bekrefte hundeeier myter. Når jeg skriver et innlegg, får de som leser det et inntrykk, men det betyr ikke nødvendigvis at inntrykket er riktig. Hunden min lider ikke fordi jeg skriver at den får vekslende tur-lengde. Og jeg valgte en ganske useriøs tone. Muligens jeg må rette litt på innlegget og skrive 'Advarsel! Bruk av ironi og litt useriøs håndtering av emne kan forekomme...' Helt siden hun var valp har vi vært bevisste på å ikke gjøre henne avhengi av 1-3timers turer hver dag. Hva gjør vi da hvis vi blir syke?? Stakkars, ville sikker gjort oss og henne helt gale.. Slik som det er nå, krøller hun seg sammen og kan fint ligge hele dagen i sengen med oss uten å stresse. Vi gir ikke alltid like mye tur, men vi har mentaltrening og trener lydighet hver dag. Det blir hun også sliten av. Dette kan vi gjøre ute i hagen eller inne i stua. Selvsagt liker hun å gå tur, men hun maser aldri om det. -Og hun får turer. Og hun er ute mange ganger hver dag. Vi henter posten, hiver søppel, rydder hagen etc. Hun er alltid med oss. Og når det gjelder valg av rase.. så ville jeg ha en: -stor, men samtidig en lett hund -ikke jakt eller gjeterhund -veldig kort pels -sort hund -lettrent hund -ikke hengelepper (hate the drooling!) -lang snute (minsker snorke-lyder) Møtte tilfeldigvis en kjempesnill doberman og valget var da såre enkelt ettersom den passet kriteriene mine. Valg av rase hadde lite med at den skulle se tøff ut. (Men med hensyn til det bekreftet du akkurat min myte om at mange tror at de som har vakthunder er ute etter å tøffe seg.. ) Og en liten selskapshund hadde vært hjertelig velkommen i vårt hjem. Bare den: -har kort pels -er sort -ikke er gjeter eller jakthund -lang snute (minsker snorke-lyder) etc.
Frey Skrevet 12. mai 2008 #15 Skrevet 12. mai 2008 Og en liten selskapshund hadde vært hjertelig velkommen i vårt hjem. Bare den: -har kort pels -er sort -ikke er gjeter eller jakthund -lang snute (minsker snorke-lyder) etc. Det er vel ikke vanskelig: dvergpincher og manchester terrier. Selv har jeg ikke noen særskilte rasefordommer - jeg har eierfordommer...
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #16 Skrevet 12. mai 2008 Selv har jeg ikke noen særskilte rasefordommer - jeg har eierfordommer... Enig i denne, og ts kun forsterker dem
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå