Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest22
Skrevet

Jeg valgte å ikke konfirmere meg, men fikk alikevel 1000 kr av en onkel. Ble ganske overrasket, hadde ikke forventet noe i det hele tatt. Men vi er også ganske nære.

Du får velge selv om du vil gi gave eller ikke, men det er nok ikke forventet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
En må vell kanskje heller lære barna att det er fordeler og bakdeler med forskjellige valg en tar her i livet, og att det er en av konsekvensene, att man ikke får gaver om man ikke konfirmerer seg. :jepp:

Jeg vil heller lære ungdommen at man blir belønnet for å følge hjertet og ikke saueflokken.

Skrevet
Og å si at den borgelige konfirmasjonen er meningsløs, sier utrolig mye om deg som person.

Borgerlig konfirmasjon er meningsløs!!! Nå.. hva sier det om meg som person?

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Det heter ikke borgelig konfirmasjon - det heter humanistisk konfirmasjon!

Har to barn som har valgt det og kan skrive under på at det IKKE var meningsløst.

Det finnes ikke bare kristen konfirmasjon - det går på hva slags tro og livssyn du har. I de fleste samfunn har man en markering av det å gå inn i de voksnes rekker. Det er ikke noe kun den Norske Kirke har monopol på!

Godt er det at ungdom bruker hodet og velger hva som er riktig for seg selv istedenfor å konfirmere seg kristent bare fordi det er tradisjon i familien! Har en nabo hvor familien er pinsevenner (ikke moren) og ungen velger nå humanistisk konfirmasjon. Der er det blitt huskestue kan dere tro. Besteforeldre, tanter, onkler og faren synes det er helt for galt. Men ungen har bestemt seg og står for det han mener. Er det meningsløst?

Gjest Gjest
Skrevet

At du er fæl og ond! :fnise:

Men altså, jeg er ingen proff på området, men opprinnelig, er det ikke en kristen tradisjon? Og det med å feire at de trer inn i de voksnes rekker, at de før så på en 14-åring som voksen. Det er det vel ingen som gjør lenger!?

I sønnens klasse valgte nesten alle borgerlig konfirmasjon(må de fortsatt melde seg ut av statskirka da?)fordi at det å konfirmeres i kirka er døllt og teit, looser liksom. Kun min sønn og en til valgte å ikke konfirmeres. Han angrer seg litt fordi han visste ikke at han kunne få så mye penger i gave. Kompisene fikk alt mellom 25-50 000 kr++++diverse: skuter osv. :eeeh:

Jeg tviler ikke på at undervisningen er bra, på begge hold, men let's face it, de aller, aller fleste tenker på gavene.

Men tilbake til spm: Jeg ville gitt, som mange andre her, en ekstra fin bursdagsgave. Eller jeg ville gitt noe til navnedagen hvis det klaffer sånn med datoer. :)

Gjest regine ii
Skrevet
Min mening er att enten så konfirmerer du deg kirkelig eller borgelig og da får du gaver. Om du velger å ikke konfirmere deg så blir det heller ingen gaver. Det å stelle istand et ekstra stort bursdagsselskap eller å invitere til selskap synest jeg og blir feil, da blir det slik att de inviterte føler de må gi gave, og att dette gjøres bare for å få penger. Forde om ikke barnet hadde forventet gave hadde jeg følt jeg måtte gi noe pga att det er vanlig for meg att man gjør i selskap. Jeg lurer litt på om nevøen din er døpt? Om ikke, fikk han noe ekstra gave rundt den tid det er vanlig å døpe barn da? Og skulle de som er samboere stelle istand selskap uten å gifte seg, og da fått gaver på lik linje som de som gifter seg? En må vell kanskje heller lære barna att det er fordeler og bakdeler med forskjellige valg en tar her i livet, og att det er en av konsekvensene, att man ikke får gaver om man ikke konfirmerer seg. :jepp:

Veldig enig med dette!

Har man valgt bort konfirmasjon så har man tatt et valg, og da blir det merkelig at "jamen, h*n må jo få noe likevel". En får tro at valget om ikke-konfirmasjon er bevisst, og da blir det nokså meningsløst at ungdommen skal behandles som om h*n konfirmerte seg... eller få en "trøstegave" på bursdagen sin.....

Skrevet

Jag hade gett något till min nevö.

För att det troligen är oväntat och glädjande. Jag skulle ge det för ett ställningstagande i livet och för att vara rättvis gentemot de andra nevöerna. Jag tycker att ärlighet ska belönas framför skenhelighet och ger gärna gåvan till någon som aktivt säger "jag tror" eller "Jag tror INTE" framför "jag tror inte men jag gör det ändå" (men alla kommer får gåvor ändå av mig).

För mig att i 15-års åldern säga: Nej, jag ska inte konfirmera mig, jag tror inte var ett "enkelt" val då jag varken pressades av familj och släkt till att fullfölja en tradition eller hade några större gåvor att vänta eller avsäga mig. Jag tror det är värre om du har en bunad + smycken och gåvor från en större släkt som du får eller inte får.

Jag tycker det är starkt att stå för sin (icke) tro och jag tycker det ska belönas.

Gjest Spray
Skrevet
At du er fæl og ond! :fnise:

Men altså, jeg er ingen proff på området, men opprinnelig, er det ikke en kristen tradisjon? Og det med å feire at de trer inn i de voksnes rekker, at de før så på en 14-åring som voksen. Det er det vel ingen som gjør lenger!?

I sønnens klasse valgte nesten alle borgerlig konfirmasjon(må de fortsatt melde seg ut av statskirka da?)fordi at det å konfirmeres i kirka er døllt og teit, looser liksom. Kun min sønn og en til valgte å ikke konfirmeres. Han angrer seg litt fordi han visste ikke at han kunne få så mye penger i gave. Kompisene fikk alt mellom 25-50 000 kr++++diverse: skuter osv. :eeeh:

Jeg tviler ikke på at undervisningen er bra, på begge hold, men let's face it, de aller, aller fleste tenker på gavene.

Men tilbake til spm: Jeg ville gitt, som mange andre her, en ekstra fin bursdagsgave. Eller jeg ville gitt noe til navnedagen hvis det klaffer sånn med datoer. :)

Nei man må ikke melde seg ut av statskirka (men det er vel mest riktig å gjøre det?)

Min sønn ble konfirmert humanistisk nå nettopp. Det var verken krav om å melde seg ut av statskirka eller å melde seg inn i humanetisk forbund for å bli konfirmert.

Gjest Gjest
Skrevet

Skal man få bryllupsgaver om man IKKE gifter seg også da?

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

At du er uvitende.

Gjest ja ja
Skrevet
Skal man få bryllupsgaver om man IKKE gifter seg også da?

Selvfølgelig. Det vil jo være urettferdig det bare er de som inngår ektepakt som får gaver. Alle må få!

:ironi:

Skrevet

Viljan att ge en present till en 15-åring som inte konfirmerar sig handlar om ett beslut i livet. Om att 15-åringar "pressas" till att konfirmeras. "ALLA" konfirmerar sig. "ALLA" kompisar får dyra presenter.

Vuxna människor befinner sig vid olika skeden i livet, det är ingen som säger när du är 23 att "nu ska alla du umgås med i skolan/jobbet gifta sig."

Jag ger lika mycket i present till paret som valt att viga sig kyrligt som de som valt att viga sig borgerligt. De som valt att inte gifta sig är antagligen inte redo för det.

Ett par som flyttar samman kan gott få en inflyttningsgåva eller blomma av mig vid första besöket - oavsett om de är gifta eller inte.

Skrevet

Jeg ville ikke gitt konformasjonsgave til en som ikke konfirmerte seg. Det blir som å gi dåpsgave til en som ikke søpes eller bryllupsgave til noen som ikke gifter seg.

At gutten har tatt et standpukt er jo vel og bra, og da skjønner han sikkert også at det valget får konsekvenser.

Skrevet

:sukk:

Syns vel den kristne er den mest meningsløse i dag...hvor mange av ungdommene er det som gjør det for troen da????Høhø!!!

De aller fleste med få unntak gjør det for gavene eller tradisjon.Jeg bønnfaler datteren min om å konfirmere seg borgerlig.Jeg har gjort det,og vi har ikke noe forhold til statskirken.Hun vil konfirmeres kristelig,ene og alene fordi venninnene gjør det.Hadde de gjort det borgerlig hadde hun òg.Dumt!!Ære være de som står for noe og ikke bare følger strømmen.

Gjest Gjest_madre mia_*
Skrevet

Syns vel den kristne er den mest meningsløse i dag...hvor mange av ungdommene er det som gjør det for troen da????Høhø!!!

De aller fleste med få unntak gjør det for gavene eller tradisjon.Jeg bønnfaler datteren min om å konfirmere seg borgerlig.Jeg har gjort det,og vi har ikke noe forhold til statskirken.Hun vil konfirmeres kristelig,ene og alene fordi venninnene gjør det.Hadde de gjort det borgerlig hadde hun òg.Dumt!!Ære være de som står for noe og ikke bare følger strømmen.

:tristbla:

Utrolig hva et voksent menneske kan få seg til å mene! Ingen respekt for andres valg. Er det rart mange unge ikke tør å konfirmere seg kirkelig når de får servert slike meninger som dette, deriblant av sine foreldre.

Skrevet

Det Honey Bee sier er veldig vanlig uansett hva man velger i den alderen, være seg klesstil, studieønsker eller konfirmasjon. Man følger ofte strømmen. Men jeg lurer på Honey Bee, døpte du datteren din i kirken? I så fall så er det jo en ren konsekvens at datteren din også ser det naturlig å bli konfirmert i kirken.

Mine nevøer og nieser er ikke døpt og kan følgelig ikke konfirmeres i kirken uten at de velger voksendåp først. Min niese skal konfirmeres neste år og det skal skje i kirken! Hun har selv bestemt dette og skal døpes til høsten for så å ha konfirmasjon neste vår. Det synes jeg det er et valg det står stor respekt av. Hun følger på ingen måte strømmen (der hun bor er det like vanlig med humanetisk) men har tatt et personlig valg.

I 2007 var det 1 av 4 av årskullet som valgte humanetisk konfirmasjon (det varierer mye fra kommune til kommune - i Telemark velger faktisk halvparten av ungdommene humanetisk!). Det er heller ikke så unvanlig å ikke konfirmere seg i det hele tatt - 1 av 5 velger nemlig det! Skal de av den grunn ha selskap og gaver som om de ble konfirmert....? Jeg tror det er med på å gi et signal om at da er det like greit å la være å konfirmere seg. Hvorfor ta bryet med å gå på kurs og bruke tid flere helger når du kan få like mye gaver og penger uten å gjøre noen ting?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror det er med på å gi et signal om at da er det like greit å la være å konfirmere seg.

Det er jo like greit å la være å konfirmere seg! Den eneste akseptable grunnen til å konfirmere seg kirkelig er at man faktisk er kristen, ikke at man har lyst på gaver.

Skrevet
Det er jo like greit å la være å konfirmere seg! Den eneste akseptable grunnen til å konfirmere seg kirkelig er at man faktisk er kristen, ikke at man har lyst på gaver.

Ja det kan være like greit å la være å konfirmere seg - det mener også 1 av 5 ungdommer som ikke konfirmerer seg.

Mener man at man ikke er kristen så har det ingenting for seg å la seg konfirmere i kirken. Har man heller ikke tatt noe standpunkt til den humanetiske kofirmasjonen eller ikke synes det er interessant så er det fullstendig ok å legge konfirmasjonen fullstendig til side.

Men det er noen den unge selv må få ta standpunkt til.

Nå er det barn/ungdom som får penger av foreldrene for å la være å konfirmere seg (selv om de vil selv) for at foreldrene skal slippe å organisere og lage til selskap. Blant annet så er det skilte par hvor konfliktnivået er høyt som tilbyr barna sine pengesummer for å slippe å se eks-ektemake/samboer og tidligere svigerfamilie på det som ellers skulle vært en høytidsdag for barnet. Man kjøper seg med andre ord fri.....

Hva synes vi om det da?

Gjest Gjest
Skrevet
:tristbla:

Utrolig hva et voksent menneske kan få seg til å mene! Ingen respekt for andres valg. Er det rart mange unge ikke tør å konfirmere seg kirkelig når de får servert slike meninger som dette, deriblant av sine foreldre.

Det er det samme som å si at humanistisk konfirmasjon er meningsløs, get it?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...