MAcy Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 JEg er tante til en ungdom som valgte å ikke konfirmere seg nå i vår, og jeg er tante til flere andre som vil konfirmere seg. Derfor er jeg/vi litt i tvil om vi skal kjøpe en gave til ungdomen som en markering på at han nå går over i "de voksnes" rekke... De fleste velger i dag en form for konfirmasjon borgerlig eller noe om ikke annet enn for å få penger men det ville han hvertfall ikke, så er jo godt at noen ikke bare tenker på pengene i en slik situasjon! Hva hadde dere gjort i en slik situasjon??
Gjest Lily1 Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Jeg ville gitt en litt større oppmerksomhet enn jeg ellers ville gjort til 15-års dagen hans.
MAcy Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2008 Jeg ville gitt en litt større oppmerksomhet enn jeg ellers ville gjort til 15-års dagen hans. Ja vi har tenkt på å muligens gi litt eksta da, som et alternativ.
Alison Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 Hvis nevøen din ikke skal konfirmeres så ser ikke jeg helt hvorfor det skal gis gave. Når det har blitt tatt et valg om at ungdommen ikke ønsker å konfirmere seg hverken kirkelig eller borgerlig, mener jeg at det heller ikke skal gis gave.
Cata Skrevet 11. mai 2008 #5 Skrevet 11. mai 2008 Tror jeg ville gitt gutten en ekstra "stor" gave til 15 årsdagen og for meg selv begrunnet dette med at han er tøff som velger å ikke konfirmere seg når det er det som føles riktigst for ham.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 Syns ikke du skal gi noen gave! Du kan sende en hilsen der du gratulerer med konfirmasjonsalderen, ikke noe mer enn det! Det er mange grunner til at noen ikke vil konfirmeres eller mange grunner til at noen ikke kan konfirmeres! Bare send en fin hilsen du:)
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #7 Skrevet 11. mai 2008 Hvis nevøen din ikke skal konfirmeres så ser ikke jeg helt hvorfor det skal gis gave. Når det har blitt tatt et valg om at ungdommen ikke ønsker å konfirmere seg hverken kirkelig eller borgerlig, mener jeg at det heller ikke skal gis gave. Det hender jo at de som skal konfirmeres gjerne ønsker det men foreldrene ikke har råd! Send en liten hilsen du:)
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 Å gi gaver til konfirmasjon er ingen plikt, det er noe man gjør fordi man vil. Gutten har valgt å ikke konfirmere seg, og da er det heller ingen spesiell anledning for å gi gaver, men har du lyst å gi en oppmerksomhet, så kan du jo det likevel. Fordi det er noe du vil! Jeg personlig ville nok ikke gjøre det, men KANSKJE heller gitt noe ekstra til 15årsdagen.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #9 Skrevet 11. mai 2008 Jeg konfirmerte meg ikke. Det var et bevisst valg, og jeg forventet ikke gaver fra familie (bortsett fra at jeg skulle få bunad av mine foreldre slik vi avtalte allerede da jeg var liten). Men foreldrene mine arrangerte et litt utvidet selskap på 15-årsdagen min med besteforeldre, tanter/onkler og kusiner/fettere. Jeg forventet ingen store gaver og hadde ingen ønskeliste, men jeg fikk slike ting som jeg nok ville fått til en evt. konfirmasjon (bunadsølv, smykker o.l.). For meg var det uventet men veldig hyggelig med slik oppmerksomhet. Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt en ekstra fin gave til 15-årsdagen til denne gutten, han vil helt sikkert sette stor pris på det. men noe kort med "gratulerer med konfirmasjonsalderen" synes jeg ærlig talt høres litt teit ut . Vent heller til 15-årsdagen og gratuler han med en dag han faktisk feirer.
Gjest Bellatrix Skrevet 11. mai 2008 #10 Skrevet 11. mai 2008 Du kan sende en hilsen der du gratulerer med konfirmasjonsalderen, ikke noe mer enn det! Det synes jeg blir litt teit. Det blir litt som å påpeke at han ikke konfirmerer seg. Kjøp heller litt større gave enn du ellers ville gjort når han fyller 15.
Gjest Screemy Skrevet 11. mai 2008 #11 Skrevet 11. mai 2008 Det synes jeg blir litt teit. Det blir litt som å påpeke at han ikke konfirmerer seg. Kjøp heller litt større gave enn du ellers ville gjort når han fyller 15. Er vel litt enig med deg der Bellatrix! Kanskje han hadde satt pris på det fordet, med en hilsen den dagen det skulle ha vært, men jeg også ville ha markert bursdagen litt mer enn jeg ellers ville ha gort! Jeg tror nok jeg ville valgt det!
Gjest Venetia Skrevet 11. mai 2008 #12 Skrevet 11. mai 2008 (endret) Off topic: Jeg og broren min lot være å konfirmere oss, fordi vi syns det var unødvendig, og foreldrene våre ga oss klar beskjed om at vi ville få fest likevel, og like mange penger/gaver som om vi skulle konfirmert oss. 90 % av ungdommen i dag konfirmerer seg bare for å få gaver og oppmerksomhet, og syns det da var mye bedre å heller ha en slags markeringsfest, og ikke gå gjennom noe jeg ikke tror på. Borgelig konfirmasjon er dessuten helt meningsløst, da kan man like godt la være, og heller ha en fest som jeg hadde. On topic: Gi han like mye som du gir til de andre som konfirmerer seg, så får han en på en måte en slags belønning for at han velger å tenke selv. Sier ikke at man ikke tenker selv fordi om man konfirmerer seg, men veldig mange gjør det bare for pengene og sånn syns jeg ikke det burde være. Endret 11. mai 2008 av Venetia
Gjest dixie i.i Skrevet 12. mai 2008 #13 Skrevet 12. mai 2008 Jeg valgte å ikke konfirmere meg, da det kun ville bli for penger/gaver og det følte ikke riktig. Foreldrene mine ønsket i midlertid å markere at jeg var "voksen" og arrangerte en større 16 års dags feiring (catering + taler og sånn). fikk nok større gaver + ag av folk jeg normalt ikke får gaver fra og det var veldig koselig men ikke noe jeg forventet eller noe. Synes om du vil så kan du gi tilsvarende mer i bursdagsgave, men bare om du vil
Gjest Raptuza Skrevet 12. mai 2008 #14 Skrevet 12. mai 2008 Velgjer guten å ikkje konfirmera seg så ville eg ikkje hatt dårleg samvit om han ikkje får gåve når dei andre feirar konfirmasjon.
Nelle Skrevet 12. mai 2008 #15 Skrevet 12. mai 2008 Jeg synes det er et kjempefint forslag å gi han noe ekstra til 15 års dagen. Det ville jeg ha gjort
Gjest Piper Skrevet 12. mai 2008 #16 Skrevet 12. mai 2008 (endret) Off topic: Jeg og broren min lot være å konfirmere oss, fordi vi syns det var unødvendig, og foreldrene våre ga oss klar beskjed om at vi ville få fest likevel, og like mange penger/gaver som om vi skulle konfirmert oss. 90 % av ungdommen i dag konfirmerer seg bare for å få gaver og oppmerksomhet, og syns det da var mye bedre å heller ha en slags markeringsfest, og ikke gå gjennom noe jeg ikke tror på. Borgelig konfirmasjon er dessuten helt meningsløst, da kan man like godt la være, og heller ha en fest som jeg hadde. On topic: Gi han like mye som du gir til de andre som konfirmerer seg, så får han en på en måte en slags belønning for at han velger å tenke selv. Sier ikke at man ikke tenker selv fordi om man konfirmerer seg, men veldig mange gjør det bare for pengene og sånn syns jeg ikke det burde være. Jeg syns det blir helt fjernt å få en fest på lik linje som de som har følgt et opplegg, så får du mene akkurat hva du vil om den borgelige konfirmasjone. Vil nå si at foreldrene dine var mer opptatt av gavene, enn det de andre ungdommene er. De måtte nå yte litt på veien, før de fikk gavene. Du behøvde jo bare stille opp på festen. Og å si at den borgelige konfirmasjonen er meningsløs, sier utrolig mye om deg som person. Her har du de viktigste punktene i den borgelige konfirmasjonen: Humanismen er et livssyn som setter mennesket i sentrum og fremhever den enkeltes menneskeverd, selvstendighet, ukrenkelighet og iboende verdighet. Humanister anser at moralske verdier har sin basis i menneskets natur og erfaringer og at de har forståelse og omsorg for andre som grunnlag. Vi har en naturlig evne til å leve oss inn i andres situasjon som kommer til uttrykk gjennom vår samvittighet og som gjør oss til moralske vesener. Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Resten av teksten kan leses her. Helen - mod. Selvfølgelig høres dette meningsløst ut, for det lærer jo opp menneske til å bli et fornuftig menneske. Og til ts: Jeg ville heller valgt å gi noe ekstra til 15 års dagen, for det er jo han har jo valgt bort konfirmasjonen. Endret 12. mai 2008 av Helen
Gjest -M Skrevet 12. mai 2008 #17 Skrevet 12. mai 2008 Min mening er att enten så konfirmerer du deg kirkelig eller borgelig og da får du gaver. Om du velger å ikke konfirmere deg så blir det heller ingen gaver. Det å stelle istand et ekstra stort bursdagsselskap eller å invitere til selskap synest jeg og blir feil, da blir det slik att de inviterte føler de må gi gave, og att dette gjøres bare for å få penger. Forde om ikke barnet hadde forventet gave hadde jeg følt jeg måtte gi noe pga att det er vanlig for meg att man gjør i selskap. Jeg lurer litt på om nevøen din er døpt? Om ikke, fikk han noe ekstra gave rundt den tid det er vanlig å døpe barn da? Og skulle de som er samboere stelle istand selskap uten å gifte seg, og da fått gaver på lik linje som de som gifter seg? En må vell kanskje heller lære barna att det er fordeler og bakdeler med forskjellige valg en tar her i livet, og att det er en av konsekvensene, att man ikke får gaver om man ikke konfirmerer seg.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #18 Skrevet 12. mai 2008 Jeg ville definitivt ha gitt en litt større bursdagspresang!
Gjest Silkeape Skrevet 12. mai 2008 #19 Skrevet 12. mai 2008 Kom til å tenke på at i en del spansktalende land har en jo det en kaller quince anos, som er en utvidet feiring av femtenårsdagen. Og i USA er det vanlig med ekstra store gaver i forbindelse med sweet sixteen. Altså er det ikke helt utenkelig at en kan markere at barndommen er over uten at en nødvendigvis må gjennom et standardisert undervisningsopplegg for å bevise at en har gjort seg fortjent til gaver. Konfirmasjonsgaver er vel uansett noe man gir fordi en er glad i konfirmanten, ikke som en betaling for at han eller hun har kjedet seg gjennom ti gudstjenester?
Alison Skrevet 12. mai 2008 #20 Skrevet 12. mai 2008 En må vell kanskje heller lære barna att det er fordeler og bakdeler med forskjellige valg en tar her i livet, og att det er en av konsekvensene, att man ikke får gaver om man ikke konfirmerer seg. Veldig enig med deg i dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå