Gå til innhold

Bilbao?


Gjest Deception

Anbefalte innlegg

Gjest Lacuna

Vi vurderer en uke i Bilbao i sommer, men vet egentlig ikke så altfor mye om byen (annet enn det jeg har googlet fram og lest). Er det noen her inne som har vært der tidligere, og kan gi meg litt innspill. :)

Jeg fikk i oppgave å finne "en passende tur", og foreløpig er det dette som frister meg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende by, selv om det innimellom lukter litt rart fra elva. Var der tre dager i fjor sommer. Guggenheimmuseet er en höjdare av de helt sjeldne. Ellers var det overraskende mye god shopping, masse bra mat (er en gourmetby av de sjeldne) og mye morsomt å se på. Tok også en funikular opp til en park i åssiden over byen - fint friområde og nydelig utsikt.

Baskisk er for øvrig et komplett uforståelig språk. Men det er jo dønn sjarmerende!

Kan også anbefale å ta tog eller buss til f.eks. San Sebastian, som ligger like ved franskegrensa. Nydelig by, særlig den kronglete og trange gamlebyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna

Tusen takk for svar. :) Jeg bestilte tur i går, så nå blir det spennende. Det er forresten ikke så rart at baskisk er totalt uforståelig, for det er snakk om et "språklig isolat" (language isolate), som ikke har noen levende slektninger, og hvor det ikke går an å spore språket tilbake til noen kjent kilde.

Jeg gleder meg. :hoppe:

Lurer forresten på om det er snakk om reelle bademuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg var der bare et par dager en gang, og jeg tror ikke jeg fikk et helt riktig bilde av byen siden det pøsregnet hele tiden og det var vinter. Men jeg syns Guggenheim-museumet var spennende. Vi tok også furnicularen opp i åsen. Jeg tror det er en koselig by i solskinn, og jeg ser for meg at det må være gode turmuligheter i nærheten, siden jeg fikk inntrykk av at det var ganske grønt i området rundt byen. Bading vet jeg ikke noe om, men det er jo ikke avskrekkende langt fra sjøen i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna

Jeg har bestilt en reiseguide som jeg skal kose meg litt med framover, men det var jo spesielt Guggenheim-museet som fristet ved første øyekast. Jeg har alltid hatt lyst til å dra til Baskerland, og forhåpentligvis blir det en tur til San Sebastian, også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste i turistbøkene mine da jeg var der at det er bademuligheter nedover elva, sånn ved utløpet. Og San Sebastian er i alle fall en skikkelig badeby. Føy, så solbrent jeg ble... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Angelica_*
Jeg har bestilt en reiseguide som jeg skal kose meg litt med framover, men det var jo spesielt Guggenheim-museet som fristet ved første øyekast. Jeg har alltid hatt lyst til å dra til Baskerland, og forhåpentligvis blir det en tur til San Sebastian, også. :)

Hej!

Jag bor i Bilbao och kan verkligen rekommendera "Casco viejo" - den gamla delen i Bilbao som har många restauranger och shoppingställen. Det är ett måste att prova "Pintxos" - baskiska tapas med en Txakoli - baskiskt vin alternativt en Cidra - baskisk cider. Ta också en promenad till Guggenheim - området omkring är toppenfint med fontäner, utecafé, "strand"promenad (bredvid floden) etc. Det är också värt att besöka Guggenheim. I övrigt finns det några trevliga parker man kan se (extebarria, Doña Casilda...etc), och har ni tid skulle jag åka ut till nån av kustbyarna (tex. bermeo eller leketio), alternativt San sebastian - men det är en typisk turiststad.

Kolla också ww.bilbao.net - det finns information på engelska!

Vänliga hälsningar!/Angelica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Angelica_*
Tusen takk for fine innspill, Angelica. :) Jeg gleder meg stort til denne turen.

Om du vill till stranden, ta metron i Bilbao (kolla efter den här symbolen som finns i hela Bilbao)

http://www.eitb24.com/archivos/imagenes/ei...11022402hg2.jpg

åk mot Plentzia, hoppa av där eller innan i Sopelana och fråga efter stranden "Dónde está la playa?" :) - , baskerna/spanjorerna är väl inte världsbäst på engelska, men nån förstår nog.... :jepp:

God tur! /Angelica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...